  • 1. Data: 2016-02-29 19:45:51
    Temat: Jak ogrzać domek letniskowy
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    Witam

    Domek letniskowy, taki dość typowy - działkowy, czyli powierzchnia około
    30m2. Murowany, nieogrzewany, więc użytkowany praktycznie tylko w
    sezonie letnim. Zastanawiam się nad wydłużeniem jego "użytkowalności" na
    inne pory roku, pytanie tylko jak to ogrzać. Problem polega na tym, że
    słabo z mediami. Właściwie dostępny jest prąd, ale jedna faza, w
    skrzynce na granicy działki założony jest bezpiecznik 25A, ale to chyba
    przesada, bo przewody tego nie wytrzymują (stara instalacja, mały
    przekrój, na oko to chyba jest 2,5mm2, widać popaloną izolację), więc
    czuję, że właściwsze byłoby max 16-20A. Nie ma mowy o gazie (czy to z
    sieci, czy z butli), użytkowanie okresowe, więc odpada też raczej
    opalanie paliwami stałymi (nie będzie komu okresowo dokładać).
    W tej chwili woda grzana jest prądem (bojler), grzałka 2000W, dwa
    pomieszczenia + łazienka. Włączenie piecyka 2000W i czajnika
    elektrycznego pali bezpiecznik. Jestem na etapie remontu, w tym sezonie
    będzie robiony kominek, więc dojdzie możliwość w miarę szybkiego
    dogrzania, dojdą też pokoiki dla dzieci na poddaszu i być może jakaś
    mikro łazienka na górze. Jeśli domek miałby być użytkowany w sezonie
    jesienno-zimowym, to zależy mi na utrzymywaniu w nim dodatniej
    temperatury, żeby odpadło ciągłe spuszczanie wody z instalacji na
    wypadek zamarznięcia. Oczywiście dobrze by było, gdyby koszty ogrzewania
    nie zabijały (tu nie wykluczam także jakiegoś lekkiego ocieplenia ścian).
    Czy jest sens kombinować z ogrzewaniem elektrycznym przez bojler z
    kilkoma wężownicami? Tak sobie wymyśliłem, że może dałoby się ogrzewać
    wodę w bojlerze ciepłem z kominka, dorzucić też jakieś panele DIY na
    dach i oczywiście puścić przez grzejniki. W przypadku nieobecności i
    braku słońca temperatura podnoszona byłaby przez grzałkę w bojlerze.
    Pewnie nie ma to większego sensu, bo ta grzałka nie wyrobi. A może
    jednak? Powierzchnia do ogrzania w sumie nie jest duża.

    Maciek

  • 2. Data: 2016-03-01 08:24:07
    Temat: Re: Jak ogrzać domek letniskowy
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Mon, 29 Feb 2016 19:45:51 +0100, Maciek

    > Czy jest sens kombinować z ogrzewaniem elektrycznym przez bojler z
    > kilkoma wężownicami?

    Jak nie ma instalacji wodnej, to IMHO bez sensu ją robić (jak i inne
    kombinacje). Kup grzejnik elektryczny akumulacyjny (1500-2000 zł), będzie
    się ładował w 2T (o ile jest możliwość G12W) i po sprawie. Jak nie, to
    zwykły grzejnik el. + klimatyzator z f. grzania (zresztą teraz to już chyba
    nie ma innych) -- w zimę będzie sobie "klima" pyrkać utrzymując powyżej
    10sC, jak się człowieki zjawią to się dogrzeje szybko grzejnikiem.
    Klimatyzator dodatkowo w lato się wykorzysta do chłodzenia. Ew. jak zrobisz
    termomodernizację, to by i sam klimatyzator wystarczył (tylko trzebaby go
    delikatnie przewymiarować).

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 3. Data: 2016-03-01 08:26:49
    Od: alberciq <n...@g...pl>

> [...]
    > sieci, czy z butli), użytkowanie okresowe, więc odpada też raczej
    > opalanie paliwami stałymi (nie będzie komu okresowo dokładać).

    ten prąd w granicy to tak normalnie z energetyki czy po grzeczności od
    sąsiada? jak z energetyki to zwiększ moc, zmień na trzy fazy - Ty
    płacisz zryczałtowaną opłatę zdaje się koło 60zł za każdy kW zwiększonej
    mocy, nie musisz zwiększać dużo, tak co by ino się załapać na 3 fazy i
    zabezpieczenie 16A(lepiej 3*20).
    Rury zabezpiecz kablami grzejnymi, bojler wyjeżdżając nastaw na
    minimalną temperaturę, a ogrzewał bym grzejnikami elektrycznymi - te też
    wyjeżdżając nastawiasz na minimum.

  • 4. Data: 2016-03-01 08:45:15
    Od: wolim <n...@p...tu>

    Kup 2 olejaki po 200 zł za sztukę i masz problem załatwiony.
    A jak będziesz miał ochotę, napalisz w kominku.

    Pozdrawiam,
    MW

  • 5. Data: 2016-03-01 11:33:03
    Od: Iglo <i...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 29 lutego 2016 19:45:27 UTC+1 użytkownik Maciek napisał:
> [...]
    > Pewnie nie ma to większego sensu, bo ta grzałka nie wyrobi. A może
    > jednak? Powierzchnia do ogrzania w sumie nie jest duża.

    Nie kominek, a wolnostojąca koza, są teraz takie naprawdę przyzwoicie wyglądające.
    U mnie na działce taka 6KW w kanadyjczyku 70m2 (40m na dole, na górze reszta ze
    skosami) w ostatni weekend (3C na zewnątrz) po przyjeżdzie do całkiem zimnego domku
    dobił na dole do 20C w 1.5h, na górze ziemniej początkowo, bo nie mam rozprowadzenia.

    Mi taki układ odpowiada, przyjeżdżam zimą bez nocowania co drugi weekend coś tam w
    skuterach podłubać i jest to wystaraczjące rozwiązanie. Z tym, że na zimę zakręcam
    wodę i jak trzeba przywożę sobie baniaczek i trzeba mieć na względzie, że taki
    kanadyjczyk szybciej łapie temperaturę bo nie ładujesz w mury. Tak to wygląda:

    https://goo.gl/photos/8qhaFEP4mTUxSLm46

  • 6. Data: 2016-03-01 15:26:55
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 2016-03-01 o 08:24, Myjk pisze:

> [...]
    > nie ma innych) -- w zimę będzie sobie "klima" pyrkać utrzymując powyżej
    > 10sC, jak się człowieki zjawią to się dogrzeje szybko grzejnikiem.
    Otóż to. Przed zakupem klimatyzatora sprawdź minimalną temperaturę
    otoczenia, przy jakiej może pracować. Ja mam Fujitsu i podali, że może
    grzać jeszcze przy -17 st. C na zewnątrz, ale widzę, że lekko
    przesadzili, bo tak do minus 5-7 daje radę, a potem bardzo spada
    wydajność i podejrzewam, że sprawność także.
    Na okres bez większych mrozów idealne rozwiązanie.
    Jacek

  • 7. Data: 2016-03-01 15:49:56
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Tue, 1 Mar 2016 15:26:55 +0100, Jacek

> [...]
    > przesadzili, bo tak do minus 5-7 daje radę, a potem bardzo spada
    > wydajność i podejrzewam, że sprawność także.

    A propos -- czy jakieś klimatyzatory (może Twój?) mają "defrost" w razie
    jak im "zarośnie" wymiennik? Może tu jest główny problem. Mój chiński szajs
    (co prawda do grzania go nie kupowałem, choć ostatnio się dogrzewałem
    nawet) raczej defrosta nie ma, albo nie zaobserwowałem.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 8. Data: 2016-03-01 18:24:56
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    W dniu 2016-03-01 o 11:33, Iglo pisze:
    > Nie kominek, a wolnostojąca koza, są teraz takie naprawdę
    > przyzwoicie wyglądające.
    No tak - koza to dobre rozwiązanie, bo grzeje prawie całą powierzchnią i
    szybko nagrzewa pomieszczenie.

> [...]
    > rozwiązanie. Z tym, że na zimę zakręcam wodę i jak trzeba przywożę sobie
    > baniaczek i trzeba mieć na względzie, że taki kanadyjczyk szybciej łapie
    Tego właśnie chciałem uniknąć (o ile się da).

    Maciek

  • 9. Data: 2016-03-01 18:31:39
    Od: Maciek <m...@n...pl>

> [...]
    > kombinacje). Kup grzejnik elektryczny akumulacyjny (1500-2000 zł), będzie
    > się ładował w 2T (o ile jest możliwość G12W) i po sprawie.
    Nie ma drugiej taryfy i nie będzie.

> [...]
    > termomodernizację, to by i sam klimatyzator wystarczył (tylko trzebaby go
    Ok, ale taki klimatyzator to do jednego pomieszczenia. A co z
    pozostałymi? Czy może kupić jakiś, przez który da się przepuszczać
    powietrze do różnych pomieszczeń?

    Maciek

  • 10. Data: 2016-03-01 18:33:58
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    W dniu 2016-03-01 o 08:26, alberciq pisze:
    > ten prąd w granicy to tak normalnie z energetyki czy po grzeczności od
    > sąsiada? jak z energetyki to zwiększ moc, zmień na trzy fazy
    To prąd "działkowy" (działka jest w całym kompleksie podobnych). Chyba
    nie da się "wydzielić" i podłączyć bezpośrednio do dostawcy.

    Maciek