  • 1. Data: 2009-08-03 21:39:00
    Temat: Jak podlaczyc solara z kotlem gazowym?
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    Uszanowanie.

    Czy ktos z szanownego grona przerabial problem CWU w kontekscie zestawu
    solarnego i kotla gazowego innej firmy?
    Chodzi mniej wiecej o to, aby podlaczyc srerownik solara z kotlem, by ten
    sterownik wymuszal podgrzewanie wody przez kociol kiedy zajdzie taka
    potrzeba. Solar i kociol sa roznych firm i nie ma schematow podlaczenia tego
    w logiczna calosc. Kociol jednofunkcyjny wiszacy Dedietrich MCR 24 z
    pogodowka 5500. Zastanawiam sie, czy kociol a raczej sterownik pogodowy moze
    otrzymywac zwierno-rozwiernie sygnal o koniecznosci grzania wody w
    zasobniku.
    Mozna by w jedna gilze wlozyc dwa czujniki, jeden od solara, drugi od kotla,
    niby sie zmieszcza. Pozostaje tylko ryzyko, ze przy uszkodzeniu czujnika
    kotla kociol moze grzac zasobnik pelny goracej wody. Sterowanie woda przy
    pomocy jednego sterownika jakos bardziej do mnie przemawia.

    Pozdro.. TK

  • 2. Data: 2009-08-04 07:11:44
    Temat: Re: Jak podlaczyc solara z kotlem gazowym?
    Od: QbaB <Q...@g...com>

    On 3 Sie, 23:39, "Maniek4" <b...@w...pl> wrote:
> [...]
    > kotla kociol moze grzac zasobnik pelny goracej wody. Sterowanie woda przy
    > pomocy jednego sterownika jakos bardziej do mnie przemawia.

    A dlaczego te urządzenia maja współpracować?
    Kocioł ma nagrzewać wodę gdy ta jest za zimna a solar podgrzewa ja
    zawsze kiedy tylko może.
    Sterownik solara steruje pompa solara i załącza ja gdy temp w solarze
    jest odpowiednio wyższa niż w zbiorniku.
    Sterownik kotła sprawdza czy temp w zbiorniku jest zgdodna z
    nastawioną (+/- histereza) i załącza grzanie wody gdy jest zbyt zimna.
    Jeżeli solary nagrzeja tą wode wystarczająco to kocioł się nie włączy.
    Jeżeli solary nagrzeją wode tylko troche to kocioł sie właczy ale na
    krócej.
    Warunek to zbiornik z dwoma wężownicami.
    Pzdr
    QbaB

  • 3. Data: 2009-08-04 16:10:47
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    Użytkownik "QbaB" <Q...@g...com> napisał w wiadomości

    >A dlaczego te urządzenia maja współpracować?
    >Kocioł ma nagrzewać wodę gdy ta jest za zimna a solar podgrzewa ja
    >zawsze kiedy tylko może.

    No tak sobie wymyslilem, ze za CWU odpowiada sterownik solarny ktory zreszta
    ma taka mozliwosc. Schematy pieknie rozrysowane ale do podlaczenia kotla tej
    samej firmy przez jakis tam adapter dedykowany. Jezeli funkcja podgrzewania
    wody w kotle mozna sterowac na zasadzie zerojedynkowej to do tego celu mozna
    by wykorzystac kazdy kociol. Dostaje impuls, a raczej zwarta zwore to
    grzeje, zwora rozlaczona nie grzeje, a temperatury pilnuje sterownik
    solarny. Nie jestem pewien, czy wlozony w te sama gilze drugi czujnik kotla
    (wychodzi jeden za drugim) odczyta wlasciwa temperature. Chcialbym uniknac
    sytuacji grzania wody przez kociol, kiedy ta jest juz goraca. To moze
    ekstremalna sytuacja, ale kto wie??

> [...]
    >Jeżeli solary nagrzeja tą wode wystarczająco to kocioł się nie włączy.
    >Jeżeli solary nagrzeją wode tylko troche to kocioł sie właczy ale na

    Ale nie wywierce trzeciej dziurki do wstawienia kolejnego czujnika.

    >Warunek to zbiornik z dwoma wężownicami.

    Inaczej nie bylo by pytania. :-)

    Pozdro.. TK