  • 21. Data: 2022-10-20 17:18:33
    Temat: Re: Kiedys tu i chyba na muratorze bylo dyskutowane. Woskowy akumulator ciepla
    Od: "ptoki (ptoki)" <s...@g...com>

    czwartek, 20 października 2022 o 08:02:02 UTC+2 Lisciasty napisał(a):
> [...]
    e-magazyn-ciepla-z-3-ton-wosku-powstal-w-norwegii/

    > Im wyższa temperatura tym ciepło szybciej spiernicza z takiego bufora i
    > to jest główny kłopot chyba. A wosk jest spoko bo się wykorzystuje
    > ciepło przemiany fazowej, natomiast gorzej odebrać i dostarczyć energię
    > niż w przypadku np. wody, trzeba gęściej rurki dawać. Zawsze pod górkę ;)

    Jakby lekko bylo to bysmy juz mieli temat ogarniety.
    Liczylem se to na kolanie.
    Wyszlo mi 60ton i 24m3 piachu plus jakas obudowa.
    Ladowanie tego na ekwiwalent 4ton wegla to 120dni przy okolicy 30m paneli pv.
    Szacowalem to grubo na kolanie i w praktyce wszystko jest do uzycia z polki z
    marketu.

    Izolacja to trudny orzech do zgryzienia.
    Moze jakies panele prozniowe? wata szklana?
    Grubo by trzeba dac. Azbest bylby dobry ale niezdrowy.

    Albo po prostu przewymiarowac i dac mase cegiel szamotowych i grzac srodek liczac ze
    przewodnosc cieplna zalatwi reszte.
    Moze zbudowac calosc z przerwami powietrznymi? To by zmoderowalo ucieczke ciepla.

  • 22. Data: 2022-10-20 18:41:52
    Od: a a <m...@g...com>

    On Thursday, 20 October 2022 at 17:18:35 UTC+2, ptoki (ptoki) wrote:
> [...]
    ze przewodnosc cieplna zalatwi reszte.
    > Moze zbudowac calosc z przerwami powietrznymi? To by zmoderowalo ucieczke ciepla.
    Drogi, naiwny kolego.
    Milion hamerykanskich naukowców nad tym pracowało od 50 lat i jedyny zrealizowany
    projekt akumulatora ciepła, to te wieże na pustyni Nevada, oswietlane 10.000 luster,
    w których na szczycie topi sie sól i osiaga temperaturę 300 C
    i ta stopiona sól gotuje wodę, a para wodna napędza turbinę.

    I jest to jedyny zrealizowany projekt, wysokotemperaturowego akumulatora ciepla.

    Liczyłem dla nich, jak zwiększyc sprawnośc o 100%
    ale odpowiedzieli,że to zamkniete projekty i zostaną zlikwidowane po okresie
    kolejnych 5 lat prób i testów,
    gdyż solary oferują 200% więcej energii z tej samej powierzchni
    i generuja prąd bezposrednio, bez medium typu para wodna, czy sól roztopiona do 300 C

    W Polsce, akumulatorem energii jest grid i były wwarunki aby instalowac solary z
    dotacją i sprzedawac prąd do sieci, albo odbierac w terminie póxniejszym, czyli shift
    day/night działał za frico.

    Ale jeżeli was interesują energetyczne deluzje, day dreaming to zapytam w US DoE czy
    kogos nie potrzebują do roboty.

    Na dzień dzisiejszy otwartych jest kilkadziesiąt c hallenges i można tworzyc zespoły
    i rywalizowac i walczycc o kase.

    Dla mnie jest to wirtualna kasa, której nigdy nie da się wyrwac, a sluzy jedynie
    autopromocji biurokratów.,

    Lepiej pracować dla Chinczyka, bo on ma realną kasę i towar, ciągle nowy, innowacyjny
    i kombinuje dzien i noc jak go sprzedac w świat.

  • 23. Data: 2022-10-20 19:29:37
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu 2022-10-20 o 17:18, ptoki (ptoki) pisze:

> [...]
    > Szacowalem to grubo na kolanie i w praktyce wszystko jest do uzycia z polki z

    A jaki koszt takiej zabawy?
    Chyba lepiej jednak dorzucić zwykłe panele PV i grzać pompą ciepła,
    nawet na nowych warunkach...

    L.

  • 24. Data: 2022-10-20 19:38:58
    Od: a a <m...@g...com>

    On Thursday, 20 October 2022 at 19:29:47 UTC+2, Lisciasty wrote:
    > A jaki koszt takiej zabawy?
    > Chyba lepiej jednak dorzucić zwykłe panele PV i grzać pompą ciepła,
    > nawet na nowych warunkach...
    >
    > L.
    Zimą panele produkują 10% mocy nominalnej w dni pochmurne, a pompa żre 5 kW
    to w solarach musialbyś zainstalowac 50 kW
    a to kosztuje milion