  • 1. Data: 2023-11-15 14:02:12
    Temat: Klima split do wspomagania ogrzewania elektrycznego
    Od: M M <m...@g...com>

    Inaczej pompa ciepła powietrze-powietrze. Co jest aktualnie godnego polecenia w
    rozsądnych kosztach? Miałoby wspomagać istniejące ogrzewanie elektryczne podłogowe
    akumulacyjne, by ratować klimat (no dobra, tak naprawdę portfel). Dom 160 m2, bez co
    i gazu. Salon z kuchnią to największe pomieszczenie, razem około 50 m2 i około 9 kW
    kabli grzejnych w podłodze, grzanych w kiedyś tańszej drugiej taryfie G12r
    22-7/13-16). Na domu jest PV prawie 10 kWp na szczęście stary prosument i dobrze
    pyka, przydałoby się więcej ale brak miejsca, póki co brak zgody by panelami obsadzić
    również ogródek (moim zdaniem "nie czas żałować róż gdy płoną lasy" ale nie zależy to
    tylko ode mnie, św. Spokój w rodzinie też ważny).

    Dobrze jeśli da się na to dostać jakaś dotację / ulgę podatkową / większy limit /
    niższą cenę energii (podobno jest to rozważane, jako że grzanie pompą ciepła jest
    bardziej eko niż oporowe) ale też bez przesady, nie chodzi o to by dostać dotację ale
    kupić drożej o wartość dotacji, raczej nie chcę też na to brać kredytów (zdolność
    mogłaby nie wyjść bom przedsiębiorca). Dobrze jakby się dało spiąć przez stary dobry
    Modbus z istniejącą automatyką domową (mam własne sterowanie tym istniejącym
    ogrzewaniem), a niechętnie widzę jakieś WiFi / apki / chmurę producenta. Instalację
    będzie trzeba zlecić firmie z papierami f-gaz (bo nie mam) ale poza tym resztę mogę
    we własnym zakresie (SEP G1 mam).

  • 2. Data: 2023-11-15 16:00:07
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Wed, 15 Nov 2023 05:02:12 -0800 (PST), M M

    > Inaczej pompa ciepła powietrze-powietrze.
    > Co jest aktualnie godnego polecenia w rozsądnych kosztach?

    To wszsytko jedno i to samo, kwestia ceny za znaczek,
    ew. gwarancji na podzespoły, np. LG daje 10 lat na
    sprężarkę, reszta 3 (czasem 5).

    Jak chcesz to mam ~30% od cen katalogowych, czyli np.:
    Klimatyzator LG STANDARD PLUS Dual Inverter 2,5kW jednostka zewnętrzna
    Klimatyzator LG STANDARD PLUS Dual Inverter 2,5kW jednostka wewnętrzna
    Koszt 2310 zł netto. Jest jeszcze tańszy STANDARD2, ale akurat nie
    ma go na stanie.

    W tej samej hurtowni mam jeszcze tańsze:
    Klimatyzator - Komplet Split MDV (Midea) Aroma 2022 2,6kW
    Koszt 1630 zł netto.

    Klimatyzator RONI R26Xi R16 jednostka wewnętrzna
    Klimatyzator RONI R26Xo R16 jednostka zewnętrzna
    Koszt 1320 zł netto.

    > Dobrze jeśli da się na to dostać jakaś dotację / ulgę podatkową /
    > większy limit / niższą cenę energii

    Dostałbyś w MP5 na klimę, ale musiałbyś przejść na net-buling,
    a to zamiana siekierki na kijek. Więc to odpuść.

> [...]
    > dobry Modbus z istniejącą automatyką domową (mam własne sterowanie tym
    > istniejącym ogrzewaniem), a niechętnie widzę jakieś WiFi / apki / chmurę

    Jeśli już zainstalujesz klimę, to włączasz, ustawiasz temperaturę i
    zapominasz o sterowaniu. Załącza się jak trzeba, ew. uzupełniasz tylko
    kablami, albo wręcz kablami regulujesz pracę klimy, która sobie na bieżąco
    sama mierzy temperaturę. Tylko bez sensu, jak już jest PC, używać kabli.

    > Instalację będzie trzeba zlecić firmie z papierami f-gaz
    > (bo nie mam) ale poza tym resztę mogę we własnym zakresie (SEP G1 mam).

    Jestem z Wawy i mam fgazy, Lisciasty też ma fgazy i jest ze Śląska.
    Jak przygotujesz wszystko aby tylko zapiąć to nie widzę problemu
    aby się pofatygować, może i Lisciasty by się pochylił gdyby miał
    bliżej. ;P

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 3. Data: 2023-11-15 17:14:15
    Od: M M <m...@g...com>

    środa, 15 listopada 2023 o 16:00:07 UTC+1 Myjk napisał(a):
    > To wszsytko jedno i to samo, kwestia ceny za znaczek,
    > ew. gwarancji na podzespoły, np. LG daje 10 lat na
    > sprężarkę, reszta 3 (czasem 5).
    Ponoć teraz już większość nowoczesnych z inwerterami czyli pewnie słabo naprawialne,
    a może da się jeszcze dostać prosty on/off - jak Chińczyk "Hyundai" kupiony w
    promocji w Castoramie kilkanaście lat temu, ostatnio tylko trzeba było wymienić
    kondensatory pracy silników sprężarki i wentylatora (sprężarka już nie startowała bo
    miał 0 pojemności, wentylator jeszcze działał ale kondensator miał połowę pojemności
    więc na wszelki wypadek też wymieniony). Udaję pilota IR przy pomocy WiFi kontrolera
    ATS/Tinycontrol z firmware ESPeasy, otwierając prosty URL można włączać/wyłączać.
    > Dostałbyś w MP5 na klimę, ale musiałbyś przejść na net-buling,
    > a to zamiana siekierki na kijek. Więc to odpuść.
    To jasne, przechowywania z lata do zimy nie chcę się pozbywać. A na klimę bez PV
    (drugie przyłącze na inną osobę w rodzinie, przy okazji też drugi limit) dałoby się?
> [...]
    > sama mierzy temperaturę. Tylko bez sensu, jak już jest PC, używać kabli.
    Jakiś sens myślę że jest, bo w dzień energia trochę tańsza (PV coś tam produkuje
    nawet zimą) i sprawność klimy sensowna w jakimś zakresie temperatur, a przy dużych
    mrozach jak COP tylko nieco ponad 1 to szkoda zużywać sprężarkę. Więc np. tylko w
    dzień klima a poniżej jakiejś temperatury w nocy kable. Jestem z pomorskiego.

  • 4. Data: 2023-11-15 17:38:37
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .11.2023 o 14:02 M M <m...@g...com> pisze:

    > Dobrze jakby się dało spiąć przez stary dobry Modbus z istniejącą
    > automatyką domową (mam własne sterowanie tym istniejącym ogrzewaniem), a
    > niechętnie widzę jakieś WiFi / apki / chmurę producenta.

    Jak kupisz jakąś markową to na pewno da się tym sterować kablami.
    Ja u siebie na płycie jednostki wew. mam złacze, na którym jest między
    innymi sterowanie za pomocą czytnika karty hotelowej. Czyli jak na dwóch
    pinach było zwarcie to kima robi OFF. Jak piny rozwarte to jest ON. Mając
    taki ficzer można już cudować, jakieś zegary, styczniki itp.
    Kabelek ze złączem kupiłem w serwisie Toshiby, resztę wydłubałem sam i
    odpalam swoją min. jak mam produkcję z PV.
    Taki oryginalny kabelek jest o tyle lepszy od samodzielnego dłubania, że
    gdy jest na nim zwarcie to jest stop ale z zachowaniem całej procedury
    urządzenia, nie ma ryzyka, że coś się spierdzieli przy zatrzymaniu.

    TG

  • 5. Data: 2023-11-15 17:46:56
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .11.2023 o 14:02 M M <m...@g...com> pisze:

    > Instalację będzie trzeba zlecić firmie z papierami f-gaz (bo nie mam)
    > ale poza tym resztę mogę we własnym zakresie (SEP G1 mam).

    Też mam f-gaz i elektryczne D + E.
    Jak masz SEP G1 top zrób sobie też f-gaz.
    Raz, że będziesz niezależny, dwa będziesz wiedział co i jak i pomału sam
    sobie wszystko ogarniesz.
    F-GAZ nie wygasają, zrobisz raz i będziesz miał na zawsze.

    Takie różne papierki znacząco ułatwiają życie, nawet jak nie będziesz na
    nich zarabiał.
    Ja mam już trzy rożne urządzenia z czynnikiem (klima, PC, PC basenowa) +
    klimy w autach.
    Sam sobie to wszystko montowałem i sam sobie serwisuję. Część gratów z
    czasem kupiłem, te droższe wypożyczałem.

    TG

  • 6. Data: 2023-11-15 18:50:48
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Wed, 15 Nov 2023 17:46:56 +0100, Tomasz Gorbaczuk

    > Jak masz SEP G1 top zrób sobie też f-gaz.

    Tylko że to nijak ma się do siebie.

    Napisz ile trzeba wsadzić w fgazy, bo mało to nie jest
    i pewnie nie każdy to przełknie tylko po to by sobie
    zamontować klimę.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 7. Data: 2023-11-15 18:52:05
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Wed, 15 Nov 2023 08:14:15 -0800 (PST), M M

    > Ponoć teraz już większość nowoczesnych z inwerterami
    > czyli pewnie słabo naprawialne

    Normalnie się naprawia -- inna sprawa że to się nie psuje.

    > a może da się jeszcze dostać prosty on/off

    Nie idź w tę stonę, mam onoffa w starym domu i to jest straszny kibel.

> [...]
    > przy pomocy WiFi kontrolera ATS/Tinycontrol z firmware ESPeasy,

    > otwierając prosty URL można włączać/wyłączać.

    Problem w tym, że to nie ma modulacji, jedzie na maks. albo wcale.
    Czyli taktuje, a to generalnie morderstwo dla sprężarki.

    > To jasne, przechowywania z lata do zimy nie chcę się pozbywać. A na
    > klimę bez PV (drugie przyłącze na inną osobę w rodzinie, przy okazji też
    > drugi limit) dałoby się?

    Tylko jeśli masz osobny licznik. Wtedy możesz na nowych zasadach montować
    jednocześnie zostając na starych w poprzedniej instalacji. Ale już raczej
    nie zdążysz, bo miesiąc mają na "wymianę" licznika, a dopiero wtedy, po
    przyłączeniu, możesz składać wniosek.

> [...]
    > temperatur, a przy dużych mrozach jak COP tylko nieco ponad 1 to szkoda
    > zużywać sprężarkę. Więc np. tylko w dzień klima a poniżej jakiejś

    Nie wiem co znaczy "żużywać sprężarkę" -- niezależnie od temperatury
    pracuje tak samo, a uwzględniając że mrozów jest tyle co kot napłakał,
    to zawsze korzystniej jechać na sprężarce...

    > Jestem z pomorskiego.

    Eh... ;P Trzeba było pisać jak paliwo było po 5,99 ;p

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 8. Data: 2023-11-16 06:11:45
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 15-11-2023 o 16:00, Myjk pisze:

    > Jeśli już zainstalujesz klimę, to włączasz, ustawiasz temperaturę i
    > zapominasz o sterowaniu.

    Tzn?
    Przecież nie zawsze chcesz mieć taką samą temperaturę czy poziom i
    kierunek nadmuchu.
    Mam właśnie dodane kilka splitów (od tygodnia) w tym celu - nie ma dnia,
    żebym w nich nie mieszał.

  • 9. Data: 2023-11-16 09:35:01
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Thu, 16 Nov 2023 06:11:45 +0100, Cavallino

> [...]
    > kierunek nadmuchu.
    > Mam właśnie dodane kilka splitów (od tygodnia) w tym celu - nie ma dnia,

    Ja chcę mieć zawsze taką samą, na tym polega dobry komfort cieplny.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 10. Data: 2023-11-16 09:57:32
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu 2023-11-15 o 16:00, Myjk pisze:
> [...]
    > Jak przygotujesz wszystko aby tylko zapiąć to nie widzę problemu
    > aby się pofatygować, może i Lisciasty by się pochylił gdyby miał

    Jak postawi coś dobrego to można jechać :P

    L.