  • 1. Data: 2023-11-06 17:51:13
    Temat: Rekuperacja i okap kuchenny.
    Od: nadir <n...@h...org>

    Niewielkimi przeróbkami mogę zmienić wentylację grawitacyjną na
    mechaniczną, pozostaje jednak kwestia okapu kuchennego.
    Mimo płyty indukcyjnej sporo jednak syfu osiada na filtrach, a część
    dostaje się też do przewodu wentylacyjnego.
    Czy jest sens wpinać okap pod rekuperację, bo sporo ciepła się tam
    "odkłada", czy olać to, bo częściej(o ile w ogóle się da) trzeba będzie
    czyścić rury/przewody oraz filtry lub sam rekuperator?

  • 2. Data: 2023-11-06 18:07:48
    Temat: Re: Rekuperacja i okap kuchenny.
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 06/11/2023 17:51, nadir wrote:
    > Czy jest sens wpinać okap pod rekuperację, bo sporo ciepła się tam
    > "odkłada"

    Odkłada się rownież sporo tłuszczu. Nie wiem, czy to problem w każdym
    przypadku, ale mój fachowiec od wentylacji odradzał na etapie projektu.
    Twierdził, że rura po kilku latach w środku jest oblepiona, to samo bywa
    z wentylatorami w reku, jeśli solidnie ciągną. Wymieniał takich rur
    wiele, bo najzwyczajniej śmierdzą, a jest to zbyt delikatne aby wymyć.

    Filtracja w okapie, chocby najlepsza, nie jest idealna. Podobno są
    jakieś wentylacje kuchenne z wyrzutem poza budynek, osobno. Nie
    szukałem, tylko słyszałem.

    Nie wykluczam, że przesadzał, ale mój okap (cyrkulacja) faktycznie w
    środku jest tłusty i to przy naprawdę minimalnym gotowaniu. A rura była
    by tylko 50cm wyżej, wiec pewnie też była by zatłuszczona.

  • 3. Data: 2023-11-06 18:16:06
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 06.11.2023 o 18:07, heby pisze:

> [...]
    > środku jest tłusty i to przy naprawdę minimalnym gotowaniu. A rura była
    > by tylko 50cm wyżej, wiec pewnie też była by zatłuszczona.

    Dokładnie o ten tłuszcz mi chodzi. Widzę jak to wygląda u mnie oraz u
    innych i całego tego syfu żaden filtr w 100% nie wyłapuje.
    No chyba że Bora?

  • 4. Data: 2023-11-06 19:28:26
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu 2023-11-06 o 17:51, nadir pisze:
> [...]
    > Mimo płyty indukcyjnej sporo jednak syfu osiada na filtrach, a część
    > dostaje się też do przewodu wentylacyjnego.

    Mam ten sam zestaw, tzn. indukcję i okap. Nie podpinałem do reku. Syf mi
    na ściany i sufit nie leci, mam jakieś gęste filtry siatkowe metalowe w
    okapie. Filtry piorę w zmywarce raz na jakiś czas. Nie wiem czy tak
    można, u mnie działa ;)

    L.

  • 5. Data: 2023-11-06 20:22:18
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 06.11.2023 o 19:28, Lisciasty pisze:

> [...]
    > na ściany i sufit nie leci, mam jakieś gęste filtry siatkowe metalowe w
    > okapie. Filtry piorę w zmywarce raz na jakiś czas. Nie wiem czy tak

    Też myję filtry w zmywarce, ale część tego tłustego gówna przedostaje
    się poza filtry; do środka okapu, na obudowę silnika i do rury
    wylotowej. Więc zakładam, że i do rekuperatora coś się przedostanie.

  • 6. Data: 2023-11-06 21:04:36
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 06.11.2023 o 17:51, nadir pisze:
> [...]
    > "odkłada", czy olać to, bo częściej(o ile w ogóle się da) trzeba będzie
    > czyścić rury/przewody oraz filtry lub sam rekuperator?

    Se przelicz ile zapłacisz za wytworzone ciepło co uciekło do ciepła
    uzyskanego. IMHO, nie warto.
    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 7. Data: 2023-11-07 08:03:08
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Mon, 6 Nov 2023 19:28:26 +0100, Lisciasty

> [...]
    > na ściany i sufit nie leci, mam jakieś gęste filtry siatkowe metalowe w
    > okapie. Filtry piorę w zmywarce raz na jakiś czas. Nie wiem czy tak

    Ja mam okap z wydłubanym wentylem, w rurce powyżej filtr stożkowy jak w
    zwykłym anemo i jest ciąg na stałe do reku, zaś obok okapu sterownik do
    reku i ew. zwiększenie całkowitego wydatku aby "zasymulować wyciąg. Lecz
    ostatnio mi kolega moją piękną indukcję roztrzaskał i toczy się
    odszkodowanie. ;P

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 8. Data: 2023-11-07 08:04:29
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu 2023-11-07 o 08:03, Myjk pisze:
> [...]
    > reku i ew. zwiększenie całkowitego wydatku aby "zasymulować wyciąg. Lecz
    > ostatnio mi kolega moją piękną indukcję roztrzaskał i toczy się

    Do kuchni zaprasza się tylko tych, którzy potrafią pić kulturalnie :]

    L.

  • 9. Data: 2023-11-07 08:53:27
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 07.11.2023 o 08:04, Lisciasty pisze:

    > Do kuchni zaprasza się tylko tych, którzy potrafią pić kulturalnie :]

    Tych z krawatami.

    Robert

  • 10. Data: 2023-11-07 15:38:17
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

> [...]
    > "odkłada", czy olać to, bo częściej(o ile w ogóle się da) trzeba będzie
    > czyścić rury/przewody oraz filtry lub sam rekuperator?

    Na zagotowanie 3l wody (zupy) potrzeba około 0,3kWh energii. W zupie są
    jakieś warzywa które mają wodę więc i pojemność cieplną, dodajmy 0,1kWh.
    Gotowanie chcemy też podtrzymać przez jakąś 1h, to kolejne 0,1kWh. Razem
    0,5kWh na ugotowanie zupy.

    Zakładając że gotujemy na indukcji (sprawność 85-95%) + pod przykrywką,
    to straty ciepła w porównaniu do potrzebnej do dostarczenia energii, to
    ile będzie? Zakładam 5-10%, czyli jakieś 50Wh (co pozwala na zagotowanie
    0,5L wody!). Razy 30 dni w miesiącu 1,5kWh.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz