  • 1. Data: 2009-01-20 21:33:05
    Temat: Kominek - Dolot powietrza - jak to powinno byc zrobione?
    Od: "MW" <a...@g...SKASUJ-TO.pl>

    A wiec mam kominek i zobaczylem jak jest zrobiony to dolot powietrz z zewnatrz
    poprostu wychodzi rura z podlogi - pozniej jest stelarz i wklad. Czyli dolot
    nie jest podlaczony rura z wkladem. Dodatkowo jeszcze sa kratki u dolu tak, ze
    jezeli zatkamy dolot z zewnatrz to powietrze bedzie ciagniete z domu - a z 2
    strony to jak dmucha na zewnatrz to wylatuje tymi kratkami zmine powietrze.

    Czy to jest prawidlowe?

    Przy powyzszym montaz czegos takiego
    http://www.allegro.pl/item521113982_kominki_z_automa
    tyka_sterowanie_w_kazdy_kominek.html
    wydaje sie bez sensu - bo jak to ma "precyzyjne dawkowac powietrza do
    spalania" - nawet jak zamknie z zewnatrz to bedzie zaciagane od dolu tymi
    kratkami.

  • 2. Data: 2009-01-20 23:26:41
    Od: "Marex" <m...@W...gazeta.pl>

    MW <a...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał(a):

> [...]
    > wydaje sie bez sensu - bo jak to ma "precyzyjne dawkowac powietrza do
    > spalania" - nawet jak zamknie z zewnatrz to bedzie zaciagane od dolu tymi

    Witaj! dolot powietrza doprowadzony pod wkładem jest typowy w
    wykonywaniu montowanych kominków.Przed zakupem kominka prześledziłem u
    kilku sprzedawców i wykonawców sposób zasilania powietrzem. Tez mam rurę fi
    75(mm) pod kominkiem w stropie, która czerpie powietrze samoczynnie z
    piwnicy.Jej wlot zaczyna sie pod sufitem pomieszczenia piwnicznego. Piwnice
    głebokie, docieplane, gdzie temp.panuje praktycznie stała ok.12-14 stopni.
    Powietrze jest zaciągane z korytarza piwnicy gdzie jest na ścianie komina
    kratka wentylacyjna. Patrzę na wynalazki elektroniczne i oczom nie
    wierzę..deklarowane oszczędności są raczej marketingiem.Stawiając kominek a
    priori unikałem zbędnej elektryki, automatyki zależnej od energii. Kominek
    stoi centralnie i poza dwoma nadmuchami na piętro ma byc niezalezny od
    energii.Jest użytkowany dodatkowo, w okresach łagodnej zimy, chlodów
    jesiennych, itp. Wlot rury ma ruchomą -ręczną klapkę mozliwą do zamknięcia
    gdy palenia nie ma, jednakze wobec braku zimnego nawiewu( słabo wyczuwalny)
    nie zamykam tej przysłony. Pozdrawiam Marex >

  • 3. Data: 2009-01-21 10:33:36
    Od: "robert" <r...@s...pl>

> [...]
    > 2
    > strony to jak dmucha na zewnatrz to wylatuje tymi kratkami zmine

    niestety, tak :-(
    są dwa sposoby na rozwiązanie sytuacji (dmuchanie z podłogi):
    - podłączenie rury bezpośrednio do kominka (o ile wkład ma taką możliwość)
    - klapka lub ręczna przepustnica na wylocie rury (trzeba pamiętac o
    otwieraniu i zamykaniu)
    - automatyczna przepustnica z twojego linku (wady opisałem poniżej)

> [...]
    > wydaje sie bez sensu - bo jak to ma "precyzyjne dawkowac powietrza do
    > spalania" - nawet jak zamknie z zewnatrz to bedzie zaciagane od dolu tymi

    w twoim przypadku jedyna korzyść z urządzenia, to nie wychładzanie
    pomieszczenia, gdy nie pali się w kominku...
    ale jest jeszcze inny negatywny aspekt: kominek czerpie powietrze de facto z
    pomieszczenia, więc nie jest zamkniętą komorą spalania, w tym wypadku
    zatkanie rury (ręcznie czy też automatycznie) może być niebezpieczne, przy
    małym ciągu i małym dopływie powietrza, spaliny razem z CO mogą cofać się do
    pomieszczenia!!!, przy bezpośrednim podłączeniu rury do wkładu takiego
    niebezpieczeństwa nie ma.

    --
    pozdrawiam
    robert

  • 4. Data: 2009-01-21 13:18:52
    Od: "gasper" <n...@m...pl>

    dolot z zewnątrz dostarcza powietrze do spalania a dolot pod kominkiem zapewnia
    cyrkulacje i ogrzewanie powietrza o nagrzaną obudowe

  • 5. Data: 2009-01-21 13:40:00
    Od: "Jacek" <m...@w...pl>

    Czerpanie powietrza z piwnicy jest IMO bez sensu. Jeżeli dom, jako całość
    jest szczelny, to wszystko jedno, czy czerpiemy z pokoju, czy z piwnicy i
    tak jakimś cudem powietrze musi napłynąć do środka, aby kominek miał jak
    spalać paliwo. Jeżeli piwnica ma jakieś wloty powietrza z zewnątrz, albo
    jest nieszczelna to byc może.......
    Niebezpiecznie może być, gdy w piwnicy jest kocioł c.o. który też czerpie z
    niej powietrze, bo może go braknąć dla kotła i kominka razem.
    Jacek

  • 6. Data: 2009-01-22 15:07:33
    Od: "J23" <i...@p...onet.pl>

    Najsensowniej to gdy kominek ma dolot powietrza z zewnątrz bo nie wychładza
    się pomieszczenia gdy nie palimy.
    Czerpanie z piwnicy czasem ma sens zwłaszcza gdy jest niezbyt szczelna,
    można też czerpać z poddasza.
    A propos z piwnicy- teściowie mają w kuchni piec kaflowy i po wymianie okien
    zaczęło brakować powietrza do spalania więc zrobiliśmy otwór z popielnika do
    piwnicy i Eureka --> pali się elegancko i popiół wędruje do piwnicy

  • 7. Data: 2009-01-24 13:59:37
    Od: "Marex" <m...@W...gazeta.pl>

    Jacek <m...@w...pl> napisał(a):

> [...]
    > Niebezpiecznie może być, gdy w piwnicy jest kocioł c.o. który też czerpie
    > niej powietrze, bo może go braknąć dla kotła i kominka razem.

    No własnie w piwnicy (1,80m głebokość w suchym gruncie)muszę
    rozszczelniać okienko(a) aby wspomóc wentylację.Przy naszej średniozimowej
    temperaturze , ta ostatnia wewnątrz piwnic(ocieplanych do ok.0,80 - 1m
    ponizej gruntu) wynosi ~~ok.12-15C.Jest wiec już lekko ogrzane
    powietrze,Jasne, że nie braknie go do Kotła C.o.,bo on ma swój dopływ rurą
    poprowadzoną pod fundamentami z zewnątrz i pracuje w innym pomieszczeniu
    piwnicy. U mnie piwnice są ogrzewane głównie przez ciepło z gruntu, stąd
    temp. w przekroju roku prawie constans.