  • 1. Data: 2009-01-20 22:09:55
    Temat: Zaczynam na wiosnę – dużo pytań.
    Od: " " <m...@g...pl>

    Witam,

    Na wiosnę startuje z budową domu. Wybraliśmy projekt W 7.12a z &#8222;Dobre
    projekty&#8221;. Teraz załatwiam papiery i &#8230; już pojawiło mi się parę pytań:
    - Ile miejsca trzeba przeznaczyć na przydomowa oczyszczalnie ścieków?
    Potrzebuje tej informacji w celu zrobienia mapki zagospodarowania działki.
    Dodam, że na działce jest studnia ale jeśli będzie wykorzystana (a raczej nie
    będzie bo podobno wysycha w lato) to tylko w celu podlewania ogródka lub mycia
    samochodu.

    - Zakład energetyczny wydał mi warunki do przyłącza. Problem jest w tym, że
    chcą mi wrąbać słup. Czy można złożyć jakiś wniosek o zmianę tych warunków na
    kabel? Czy taki wniosek ma szans na pozytywne rozpatrzenie?

    - W projekcie mam wentylację grawitacyjną ale ja dużo dobrego przeczytałem
    (m.in. na tej grupie) o wentylacji mechanicznej z GWC. Taką chcę zrobić &#8211;
    głównie ze względu na komfort (darmowa klima, lepsze powietrze). W archiwum
    grupy przeczytałem, że kominek może być pewnym problemem (tzn. musi mieć
    grawitacyjną) . Da się to pogodzić? Jaki może być orientacyjny koszt
    wentylacji mech. dla takiego domu?

    - Myślę nad rezygnacją z balkonu ze względu na oszczędności związane z budową
    i ewentualne straty ciepła. Poza tym jakoś nie bardzo widzę sens posiadania
    balkonu w małym domku jednorodzinnym (no chyba żeby dzieciaki palić gdzieś
    miały :-) ). Może przesadzam?

    - W projekcie jest taras murowany ale mi chodzi po głowie taras z drewna. Może
    ktoś mi napisać, że pomysł do bani, drogi, upierdliwy, pracochłonny itp. :-)

    Wszelkie inne uwagi i rady mile widziane. Ja tu jeszcze wrócę i to nie raz :-)

    Pozdrawiam,
    Mariusz

  • 2. Data: 2009-01-20 22:31:48
    Temat: Re: Zaczynam na wiosnę &#8211; dużo pytań.
    Od: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl>

    Użytkownik <m...@g...pl> wrote:

    > chcą mi wrąbać słup. Czy można złożyć jakiś wniosek o zmianę
    > tych
    > warunków na kabel? Czy taki wniosek ma szans na pozytywne
    > rozpatrzenie?

    Spróbuj, bo szanse zawsze są. Tylko zacznij od rozmowy. Najlepiej
    osobiście, najlepiej nie z pracownikiem BOKu, tylko któryms z
    terenowych, zasugeruj zlecenie wykonania tego przyłącza właśnie
    jemu - to potrafi umozliwić przepchnięcie wielu z pozoru
    niewykonalnych rzeczy.

> [...]
    > sens
    > posiadania balkonu w małym domku jednorodzinnym (no chyba żeby

    Sens użytkowy jest oczywiście znikomy, ale zastanów się nad
    wyglądem domu bez tego balkonu. W tego typu wątkach, jak Twój,
    które przeglądam, jako osoba silnie zainteresowana z powodu mania
    identycznych problemów (no.. może już ciut bardziej
    zaawansowanych), nagminnie widzę powtarzający się schemat:
    "wybraliśmy projekt xxx, bo taki ładny, zgrabny i ciekawy, ale
    postanowiliśmy go potanić, w tym celu chcemy zrezygnować z [i tu
    następuje lista tych wszystkich elementów, które odróżniają ów
    dom od prostej stodoły]". Balkon jest może i zbędny użytkowo, ale
    nie podraża budowy aż tak strasznie, a zdobniczo może być ważny
    na elewacji, może cośtam ocienia, może coś wizualnie dopełnia
    (nie szukałem tego Waszego projektu, nie wiem, jak to wygląda),
    wreszcie może być znakomitym miejscem do wystawienia skrzynek z
    surfiniami, jeśli oczywiście lubicie.
    W moim przyszłym domu będą dwa portfenetry. Użytkowo wiadomo -
    bezsens absolutny. Wizualnie zaś, gdyby w ich miejscach zrobić po
    prostu okna, byłoby koszmarnie.

    > Wszelkie inne uwagi i rady mile widziane. Ja tu jeszcze wrócę i
    > nie raz :-)

    A wrócisz, wrócisz. Tu i na forum Muratora... :-)

    J.

  • 3. Data: 2009-01-20 23:01:12
    Od: a...@g...com

    On 20 Sty, 23:09, " " <m...@g...pl> wrote:

    [...]
> [...]
    > głównie ze względu na komfort (darmowa klima, lepsze powietrze). W archiwum

    Wentylacja mechaniczna z rekuperatorem - OK! GWC tez bardzo dobrze,
    tylko nie licz na darmowa klime! Porzadnie ocieplij dom, a wentylacja
    z rekuperatorem nawet bez GWC pozwoli utrzymac nizsza temperature niz
    z wentylacja grawitacyjna i pootwieranymi na osciez wszystkimi
    oknami :-) Na klime to sie nie nadaje ze wzgledu na male przekroje
    kanalow - zeby rzeczywiscie to dzialalo jak normalna klima, przekroje
    musialyby byc ze 3-4 x wieksze :)

    > grupy przeczytałem, że kominek może być pewnym problemem (tzn. musi mieć
    > grawitacyjną) . Da się to pogodzić?

    Pewnie. Nie zapomnij pociagnac do kominka rury z zewnatrz. Najlepiej
    kupic wklad, ktory ma bezposrednie krocce przylaczeniowe do takiej
    rury. Wtedy caly kominek jest wzglednie szczelny, ciagnie sobie
    powietrze z zewnatrz i nie przeszkadza wentylacji mechanicznej!

    > Jaki może być orientacyjny koszt wentylacji mech. dla takiego domu?

    Jak robisz sam - 5-10k pln (w zaleznosci od wielkosci domu). Jak
    zlecasz firmie - 15-50k pln :) Przy ekstremalnie nieudanym projekcie
    (w ktorym sa np trzy kominy), po rezygnacji z kominow moze wyjsc, ze
    wentylacje mechaniczna masz za darmo ;-)

> [...]
    > balkonu w małym domku jednorodzinnym (no chyba żeby dzieciaki palić gdzieś

    Moj sasiad ma dach kopertowy i zrobil na nim trzy balkony!! No coz..
    Ja nie mam zadnego.

    > - W projekcie jest taras murowany ale mi chodzi po głowie taras z drewna. Może
    > ktoś mi napisać, że pomysł do bani, drogi, upierdliwy, pracochłonny  itp. :-)

    Bardzo dobry. Z tarasem betonowym i plytkami bedziesz mial wiecznie
    problemy (woda / mroz / odpadanie). Ja tez zrezygnowalem z tarasu
    betonowego - mialem miec go polaczony z wiencem. Ale to tez mostek (i
    to bardzo duzy) cieplny :-) Jezeli juz bys robil betonowy to
    samonosny, oparty na lawach, koniecznie polaczonych z lawami
    "domowymi" - trzebaby je razem wylac :) Inaczej z czasem moze odjechac
    od domu o jakies milimetry czy centymetry ;) O estetyce nie bede sie
    wypowiadal bo kazdy lubi co woli. Ja po obejrzeniu kilku tarasow
    drewnianych z drewna egzotycznego - zakochalem sie w nich ;-) Poza
    estetyka - drewno jest naturalnie "cieple", w zime az tak nie ziabi, a
    w lato nie parzy. Ja mam zamiar miec taras na rowno z poziomem podlogi
    w domu + okno tarasowe z mozliwie jak najnizszym progiem, wiec w lato
    taras bedzie niejako przedluzeniem pokoju (jest zadaszony :)

    > Wszelkie inne uwagi i rady mile widziane. Ja tu jeszcze wrócę i to nie raz :-)

    Nie watpie :D
    pozdr.

    --
    Adam

  • 4. Data: 2009-01-20 23:09:37
    Od: "ATZ Rzeszow" <a...@P...pl>

> [...]
    > zasugeruj zlecenie wykonania tego przyłącza właśnie jemu - to potrafi
    > umozliwić przepchnięcie wielu z pozoru niewykonalnych rzeczy.

    a przypadkiem nie jest tak, ze ZE rozpisuje przetarg na wykonanie przylacza?
    Inwestor ma cos do powiedzenia w sprawie wykonawcy?

    --
    pozdr Z.

  • 5. Data: 2009-01-20 23:27:17
    Od: "ATZ Rzeszow" <a...@P...pl>

    Użytkownik <a...@g...com> napisał w wiadomości
    .googlegroups.com...

    > Moj sasiad ma dach kopertowy i zrobil na nim trzy balkony!! No coz..
    > Ja nie mam zadnego.

    i nie brakuje Ci balkonu?

    balkon przydaje sie np do:
    - wietrzenie poscieli itp
    - wietrzenie siebie (tym bardziej ze ma okna dachowe, ktore potrafia sie
    niezle nagrzac)
    - male dzieci -> trzymanie worka z pampersami itp

    imo balkon powinien byc w calosci zadaszony + jeszcze margines dachu, jesli
    jest odsloniety jego przydatnosc drastycznie maleje.

> [...]

    > w domu + okno tarasowe z mozliwie jak najnizszym progiem, wiec w lato
    > taras bedzie niejako przedluzeniem pokoju (jest zadaszony :)

    byly to tarasy zadaszone? liczyles koszty w porownaniu do kostki/glazury?

    Z.

  • 6. Data: 2009-01-20 23:56:08
    Od: a...@g...com

    On 21 Sty, 00:27, "ATZ Rzeszow" <a...@P...pl>
    wrote:
    > Użytkownik <a...@g...com> napisał w
    wiadomościnews:14923174-e9ab-41de-9c10-fe2b8f7ae9fa@
    w1g2000prm.googlegroups.com...

    > i nie brakuje Ci balkonu?

    Narazie nie, bo dopiero ciesla kladzie wiezbe :)))))

    > balkon przydaje sie np do:
    > - wietrzenie poscieli itp

    Jak masz wentylacje mechaniczna to samo sie wietrzy, zima, lato, bez
    znaczenia :-) To jest najczestszy argument jak pytam ludzi czemu robia
    w domach balkony. Ja sobie jakos nie wyobrazam taszczenia i
    wystawiania na zewnatrz poscieli, w zyciu tego nie robilem - posciel
    sie pierze, nie wietrzy :-)

    > - wietrzenie siebie (tym bardziej ze ma okna dachowe, ktore potrafia sie
    > niezle nagrzac)

    Na poddaszu mam tylko dwa pokoje dla (w planach) dwojki dzieci +
    lazienke. Nie wiem, czemu wszyscy robia sypialnie dla siebie na gorze
    - mi to jakos nie pasuje i mam sypialnie z duza garderoba i lazienka
    na dole w czesci nocnej, zamykanej na drzwi od reszty domu. Ponownie -
    argument o wietrzeniu do mnie nie przemawia. Jezeli na dworze jest
    cieplo, to tym bardziej nie otwierasz okna, bo wpuszczasz gorace
    powietrze. A od nagrzewajacych sie okien dachowych sa zewnetrzne
    rolety :)

    > - male dzieci -> trzymanie worka z pampersami itp

    O tym poki co jeszcze nie myslalem.

    > imo balkon powinien byc w calosci zadaszony + jeszcze margines dachu, jesli
    > jest odsloniety jego przydatnosc drastycznie maleje.

    Rozumiem taras nad garazem, rozumiem zielony plaski dach - ale
    balkoniku 1 x 1 nie rozumiem wcale :-) No chyba, ze projektujemy dom
    dla np. dwoch rodzin (lub pokolen) i jedna/jedno bedzie mieszkac na
    poddaszu.

    > byly to tarasy zadaszone? liczyles koszty w porownaniu do kostki/glazury?

    Czesciowo zadaszone. Koszty na pewno wyzsze - juz na pewno w
    porownaniu do np. betonowej kostki! Drewno egzotyczne jest koszmarnie
    drogie :) Niemniej - glazura / terakota / gres czy co tam dac mi sie
    nie podoba sasiadujace przy ogrodzie - dla mnie wyglada to za
    sztucznie.
    pozdr.

    --
    Adam

  • 7. Data: 2009-01-21 08:36:41
    Od: mcs <t...@w...pl>

    Użytkownik a...@g...com napisał:

    > [...]Przy ekstremalnie nieudanym projekcie
    > (w ktorym sa np trzy kominy), po rezygnacji z kominow moze wyjsc, ze
    > wentylacje mechaniczna masz za darmo ;-)

    Chyba trochę zabyt pochopnie wyciągnięte wnioski.
    Przy założeniu chęci posiadania kominka i np. pieca na paliwo stałe
    trzy kominy to ekstremalne przewymiarowanie?? I rezygnacja z których
    kominów ma dać kasę na wentylację mechaniczną??

    pozdrawiam

    mcs

  • 8. Data: 2009-01-21 11:13:16
    Od: Sebcio <s...@n...com>

    m...@g...pl pisze:

    > - Zakład energetyczny wydał mi warunki do przyłącza. Problem jest w tym, że
    > chcą mi wrąbać słup. Czy można złożyć jakiś wniosek o zmianę tych warunków na
    > kabel? Czy taki wniosek ma szans na pozytywne rozpatrzenie?

    Chcą Ci wrąbać słup na działkę czy w granicę ? Pytam, bo niektóre ZE
    uzależniały przyłączenie od zgody na przeprowadzenie przez działkę linii
    na potrzeby innych działek.

> [...]
    > grupy przeczytałem, że kominek może być pewnym problemem (tzn. musi mieć
    > grawitacyjną) . Da się to pogodzić? Jaki może być orientacyjny koszt

    Koledzy Ci już odpowiedzieli. GWC sobie odpuść, wystarczy Ci
    rekuperator. O "darmowej" klimie zapomnij, to mit - nie ma nic za darmo,
    szczególnie w budowlance. Jak chcesz mieć klimę, to sobie do wybranych
    pomieszczeń ją zamontuj. Albo kilka splitów albo jeden multisplit.

> [...]
    > balkonu w małym domku jednorodzinnym (no chyba żeby dzieciaki palić gdzieś

    Kwestia gustu. Ja balkonu nie potrzebuję, natomiast nie obraziłbym się
    na piwnicę. Jak chcę wyjść przed dom, to idę na taras - więcej
    przestrzeni i od razu zieleń wokół. Nie palę, więc to zastosowanie
    balkonu odpada. Jeśli masz ładny widok wokół, balkon może być fajny.
    Jeśli w pokoju z balkonem planujesz urządzać imprezy, balkon się przyda.
    Pranie suszę w domu, wygodniej i lepiej.

    > - W projekcie jest taras murowany ale mi chodzi po głowie taras z drewna. Może
    > ktoś mi napisać, że pomysł do bani, drogi, upierdliwy, pracochłonny itp. :-)

    Taras drewniany jest OK, jeśli jest dobrze wykonany i z dobrego drewna.
    Generalnie warto go jednak osadzić na betonowej, zbrojonej podstawie
    (fundament lub płyta).

    --
    Pozdrawiam,
    Sebcio

  • 9. Data: 2009-01-21 11:13:54
    Od: mk <d...@t...pl>

    Jarek P. pisze:>
    > Sens użytkowy jest oczywiście znikomy,
    Ja tam całe lato suszę na balkonie, wieczorem pranie, rano na balkon, po
    pracy zdejmuję. Na inne pory roku odpalam suszarkę czyli ten balkon to
    oszczędności na prądzie :)
    Pdr. M

  • 10. Data: 2009-01-21 11:21:09
    Od: Sebcio <s...@n...com>

    mk pisze:

    > Ja tam całe lato suszę na balkonie, wieczorem pranie, rano na balkon, po
    > pracy zdejmuję. Na inne pory roku odpalam suszarkę czyli ten balkon to
    > oszczędności na prądzie :)

    Ja się dawno wyleczyłem z suszenia prania na balkonie. Wystarczyło że
    kilka razy nie mogłem się doliczyć sztuk prania które mimo klamerek
    wiatr porwał, tudzież ptak osrał moje ulubione spodnie.

    Teraz suszę w domu - nie martwię się o wiatr, ptaki i "klamerkowanie".
    Schnie niewiele dłużej, bo pomieszczenie wentylowane. Mi bynajmniej się
    nie spieszy :)

    --
    Pozdrawiam,
    Sebcio