  • 21. Data: 2009-01-22 22:13:08
    Temat: Re: Zaczynam na wiosnę – dużo pytań.
    Od: a...@g...com

    On 22 Sty, 22:42, JanuszK <J...@m...o2.pl> wrote:
    [...]
    > A w lecie różnica temp wynosi max 12st, 23 w środku 35 na zewnątrz,
    > to ile wtedy mocy trzeba? na pewno znacznie mniej.

    Nie chodzi o moc zrodla (GWC), tylko pojemnosc cieplna powietrza.
    Sprobujmy policzyc.. Uprzedzam, ze z fizyki bylem noga i moge popelnic
    blad, a obliczenia sa uproszczone ;-) Zalozmy ze na maksymalnym biegu
    reku wtlacza Ci 300m3 / h. Powietrze wazy ok 1,2kg / m3, czyli
    tloczysz 360kg powietrza / h. Cieplo wlasciwe powietrza to ok 1000 J /
    kg * K, zatem mozesz przetransportowac tutaj E = c * m * t, czyli 1000
    * 360 * 15 = 4320000J / h, czyli 1,5kWh. (nie wiem czy dobra delta t
    wzialem - 15, policzylem roznice miedzy wnetrzem - 23st, a temperatura
    GWC - 8st).

    Biorac pod uwage, ze najmniejsze klimatyzatory typu split ~2kW sa
    przeznaczone do pojedynczych pomieszczen 30-40m2, nie widze szans zeby
    GWC moglo skutecznie schlodzic caly dom :) Musialbys tloczyc
    przynajmniej z 1000-1500m3 / h, a przy standardowych przekrojach rurek
    w wentylacji mechanicznej rzedu fi160 daje predkosc strugi powietrza
    na poziomie 20m/sek. Przy takich predkosciach byloby bardzo glosno i
    bylyby bardzo duze opory, a wiec potrzebne bylyby duze i mocne
    wentylatory, ktorych cieplo dodatkowo obnizaloby sprawnosc
    ukladu ... :)

    Podsumowujac.. Dla mnie GWC to wylacznie dodatek anty-zamrozeniowy,
    nie licze na cuda w postaci darmowej klimy, chyba ze zrobisz sobie
    kanaly 50x50cm, jak na amerykanskich filmach ;)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 22. Data: 2009-01-24 20:05:23
    Temat: Re: Zaczynam na wiosnę &#8211; dużo pytań.
    Od: JanuszK <J...@m...o2.pl>

    a...@g...com wrote:
> [...]
    > przeznaczone do pojedynczych pomieszczen 30-40m2, nie widze szans zeby
    > GWC moglo skutecznie schlodzic caly dom :)
    Prawie dobrze ale powietrze po GWC bezprzeponowym jest wilgotniejsze
    dlatego przenosi wiekszą moc.
    Poza tym wentylacja to nie klima, którą włączasz i chcesz mieć po
    20minutach chłodno, jak wentylacja chodzi cały czas (od rana) to moc
    1.5KW spokojnie wystarczy do utrzymania temp w domu (po południu).

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 23. Data: 2009-01-25 00:15:24
    Od: a...@g...com

    On 24 Sty, 21:05, JanuszK <J...@m...o2.pl> wrote:
    [...]
    > Prawie dobrze ale powietrze po GWC bezprzeponowym jest wilgotniejsze
    > dlatego przenosi wiekszą moc.

    Naprawde niewiele wieksza :) jezeli zapotrzebowanie na chlod domu
    wyniesie np 4-5 kW, to potrzebujesz 3-4 x wiekszego przeplywu.
    Uwzgledniajac wieksza wilgotnosc - niech bedzie nawet tylko te x 3. To
    niestety duzo :)

    > Poza tym wentylacja to nie klima, którą włączasz i chcesz mieć po
    > 20minutach chłodno, jak wentylacja chodzi cały czas (od rana) to moc
    > 1.5KW spokojnie wystarczy do utrzymania temp w domu (po południu).

    Oj... Nie przesadzajmy! Typowa, przykladowa klima 2kW musi chodzic
    prawie non stop przez caly dzien w pomieszczeniu 20-40m2, zeby
    temperatura byla ustalona na tych 22-23 st. Jezeli sadzisz, ze 1,5kW
    utrzyma Ci w calym domu w lato temperature ponizej 22st, to IMHO grubo
    sie mylisz. Nie biore juz pod uwage faktycznej mocy ciaglej, jaka jest
    w stanie dostarczyc Twoje GWC. Nie znam sie na zwirowcach - dla mnie
    jedyna akceptowalna "forma" GWC to glikol-powietrze, z wymiennikiem
    ciecz-powietrze, inne typy to *IMHO* same problemy :) Dla mnie zwir
    zakopany gdzies pod ziemia to siedlisko zarazek... Wiem, ze sie myle
    bo one nie maja tam pozywki, zeby zyc, ale jakos tak to mi sie
    kojarzy ;-)

    Bylem jakies 4 miesiace temu w Egipcie i przygladalem sie tam
    dokladnie hotelowym instalacjom i ta podstawowa i najwazniejsza -
    klima, to byl kanal wymiarow jakies 50x30cm = 0,15m3, czyli
    odpowiednik rury jakies fi45cm i naprawde trudno bylo wytrzymac z
    powodu halasu, jakie to powietrze generowalo. Ja mysle, ze spokojnie
    tam to powietrze lecialo te 20-30m/sek, bo swist byl niesamowity. I to
    powietrze, temperatury rzedu ~10st C, chlodzilo - owszem, calkiem
    skutecznie, ale *jeden* pokoj + lazienke, jakies 70-100m3. Jak to sie
    ma do domu objetosci ~1000m3 ????? Nie ma cudow - nikt mnie nie
    przekona, ze GWC to darmowa klima, choc bardzo bym chcial i sam bede
    GWC w moim domu realizowal :-) Ale fakty i fizyka sa nieublagane ;-)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 24. Data: 2009-01-25 21:35:15
    Od: JanuszK <J...@m...o2.pl>

    a...@g...com wrote:

    > Oj... Nie przesadzajmy! Typowa, przykladowa klima 2kW musi chodzic
    > prawie non stop przez caly dzien w pomieszczeniu 20-40m2, zeby
    > temperatura byla ustalona na tych 22-23 st.
    Ale to w pomieszczeniu pełnym sprzętu, miałem w robocie taką klime i
    kupę sprzętu to wiem, poza tym nie wiesz kiedy ona chłodzi i ile, bo
    wentylatory nadmuchu się kiręcą stale (najczęściej) a sprężarka włacza
    się co jakiś czas.

    Jezeli sadzisz, ze 1,5kW
    > utrzyma Ci w calym domu w lato temperature ponizej 22st, to IMHO grubo
    > sie mylisz.
    Liczyłem zapotrzebowanie i wiem że spokojnie wystarczy.
    Tobie też radzę, zmienisz zdanie.
    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 25. Data: 2009-01-26 07:41:54
    Od: a...@g...com

    On 25 Sty, 22:35, JanuszK <J...@m...o2.pl> wrote:
    [...]
    > Jezeli sadzisz, ze 1,5kW> utrzyma Ci w calym domu w lato temperature ponizej 22st,
    to IMHO grubo

    > Liczyłem zapotrzebowanie i wiem że spokojnie wystarczy.
    > Tobie też radzę, zmienisz zdanie.

    1,5kW ? Jezeli tyle Ci rzeczywiscie wystarczy, to OK. Tyle kanalami
    wentylacji przeleci :-) W sumie ja tego nigdy dla swojego domu nie
    liczylem, a poniewaz moj bedzie bardzo akumulacyjny i dobrze
    ocieplony.. Kto wie? GWC na pewno bede montowal pozniej.. za rok, dwa.
    Bede wiec mial porownanie :-) Licze petelke 100m w ziemi czyli ok 2kW,
    minus sprawnosc wymiennika (jeszcze nie wiem ile bo nie mam nic
    konkretnego na oku). Na lato zamierzam sie dodatkowo wspomagac
    pasywnym chlodzeniem z pompy ciepla i podlogowka :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.