  • 91. Data: 2012-09-25 19:38:56
    Temat: Re: Kupiłem se "żarówki" diodowe
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 25.09.2012 19:33, Piotr Wyderski pisze:

    > na zdjęciu poniżej widać mostek Graetza (D1-D4), kondensator filtrujący
    > i jakiś stabilizator impulsowy w SOT23-5. Nawet facio pisze: zasilanie
    > 11-30VDC/8-20VAC. Wszystkie mi znane tak mają.

    A przy tamtym było wyraźnie napisane 12V i żadnego przedziału.

  • 92. Data: 2012-09-25 19:51:09
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Irokez wrote:

> [...]

    Przy niestałości też. :-)
    "Kto ma oczy, niechaj patrzy. Kto ma rozum, niechaj myśli".
    Wikipediowy przykład. U=5V, R_serial=4K7.

    Dla obciążenia 50 omów I=5/(4700+50) =~ 1,052mA.
    Dla obciążenia 9 (!!!) * 50=450 omów I=5/(4700+450) =~ 0,971mA.

    Prąd średni źródła 1,01mA; prąd rzeczywisty w pełnym przedziale
    zmian obciązenia zawiera się między 96% a 104% prądu średniego.
    Jeśli dla kogoś <5% regulacji w takim zakresie to nie jest stabilizacja,
    to proponuję wystąpić przeciw uczelni ze sprawą sądową o zwrot kosztów
    nauki.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 93. Data: 2012-09-25 19:52:56
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Andrzej Lawa wrote:

    > A przy tamtym było wyraźnie napisane 12V i żadnego przedziału.

    Taki z ostrzeżeniem tez kupiłem do testów, bo nie byłem pewien,
    czy potrzebuję 24, czy 12 diod. Konstrukcję miały identyczną. :o)

    Pozdrawiam, Piotr

  • 94. Data: 2012-09-25 19:54:14
    Od: "Irokez" <n...@w...pl>

    wiadomości news:50614c45$1@news.home.net.pl...
    > Twoje "argumenty" są niemerytoryczne i obrażasz sam siebie. Ja tylko
    > stwierdzam fakty. Jest mi niezmiernie przykro, że jesteś na tyle głupi,
    > że nie mając dość wiedzy, by "rzutem oka" ocenić, że urządzenie będzie
    > wymagać mocno stabilnego zasilania, bo samo sobie wiele nie
    > ustabilizuje, olałeś instrukcję i podłączyłeś "mniej-więcej na oko", a
    > teraz masz pretensje do producenta. Ale to na prawdę nie moja wina.
    > Mi też się zdarzało popełnić głupotę idąc na skróty/ignorując
    > instrukcję, ale nie miałem potem pretensji do producenta, jak ty.

    http://www.max-led.pl/towar,id-234,zarowka_diodowa_m
    r11_12_smd_5050_led_zimna_12v.html

    "Gniazdo MR11 pozwala na zastosowanie żarówki jako zamiennik żarówki
    halogenowej 35mm."

    No więc zgodnie z instrukcją.wyciągam żarówkę halogenową i podłączam do
    istniejącej sieci, gdzie mamy:
    a) tranformator elektroniczny 12V
    b) tranformator toroidalny do halogenów - 11,5V

    ad. a) mamy tam jakieś 50kHz, ciekawe co na to mostek prostowniczy w tej
    lampce, a może jest jednak na szybkich diodach?
    ad. b) 11,5V jest, ale przy obciążeniu znamionowym. Bez obciążenia niestety
    więcej.

    ciekawe, czy producent to "przewidział" pisząc ten tekst w ofercie.

    --
    Irokez

  • 95. Data: 2012-09-25 20:02:59
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Irokez wrote:

    > ad. a) mamy tam jakieś 50kHz, ciekawe co na to mostek prostowniczy w tej
    > lampce, a może jest jednak na szybkich diodach?

    Popatrz na pałętające się po necie schematy tych przetwornic.
    To jest konstrukcja rezonansowa samowzbudna. Przy obciążeniu
    mostkiem masz spore szanse zerwać jej oscylacje i nic nie zaświeci. :-)

    > ad. b) 11,5V jest, ale przy obciążeniu znamionowym. Bez obciążenia
    > niestety więcej.

    ~13V. Żadna różnica. Kondensator filtru masz na 35V.

    > ciekawe, czy producent to "przewidział" pisząc ten tekst w ofercie.

    Jeżeli nie jest z najnizszej półki (bo wtedy nie wiem), to w środku
    i tak masz drugą przetwornicę. :-)

    Aby nie być gołosłownym: w zeszły weekend zasiliłem lampkę
    podobną do tej z poprzedniego linka 20V 50Hz. Nic nie wybuchło,
    ani nawet nie zadymiło. :-)))

    Pozdrawiam, Piotr

  • 96. Data: 2012-09-25 20:14:58
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 25.09.2012 19:54, Irokez pisze:

    > http://www.max-led.pl/towar,id-234,zarowka_diodowa_m
    r11_12_smd_5050_led_zimna_12v.html

    > "Gniazdo MR11 pozwala na zastosowanie żarówki jako zamiennik żarówki
    > halogenowej 35mm."

    1. Poproszę kopię instrukcji producenta z opakowania. Bo póki co
    cytujesz ofertę sprzedawcy.
    2. To jest inny produkt.
    3. Nadal podany przedział napięci zasilania jest od 12V do 12V.

  • 97. Data: 2012-09-25 20:23:44
    Od: "Irokez" <n...@w...pl>

    Użytkownik "Piotr Wyderski" <p...@n...mil> napisał w wiadomości
> [...]
    > Prąd średni źródła 1,01mA; prąd rzeczywisty w pełnym przedziale
    > zmian obciązenia zawiera się między 96% a 104% prądu średniego.

    U=5V, R_serial=4K7.
    ale damy obciążenie 4k7
    I=5/(4700+4700) =~ 0,53mA

    Teraz zwiększam obciążenie w takim samym stopniu ja to Ty zrobiłeś, czyli 9
    * 4700 = 42300 omów
    I=5/(4700+42300) =0,1mA

    Jeżeli Twoją metodą policzę teraz prąd średni = 0,315 to mam rozrzut 32%

    Świat jest paskudny. Nie wszystko da się tak łatwo wyidealizować.
    Podany przykład jest fajny... dla tego akurat przypadku.

    > Jeśli dla kogoś <5% regulacji w takim zakresie to nie jest stabilizacja,
    > to proponuję wystąpić przeciw uczelni ze sprawą sądową o zwrot kosztów
    > nauki.

    regulacja i stabilizacja to co innego
    5% to też pojęcie względne, bardzo wygodne w prezentacji bo odpowiednio
    manimulując uzyskujesz co chcesz i nie kłamiesz przy tym
    Gorzej przy płaceniu 5% więcej za zużycie np prądu.

    > Pozdrawiam, Piotr

    Irokez

  • 98. Data: 2012-09-25 20:26:47
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    On 25 Wrz, 15:34, "Ghost" <g...@e...pl> wrote:
    > A ta e27, nie razi pojedynczymi ledami?

    Siedzi w żyrandolu więc od dołu praktycznie nie widać, ale wlazłem
    kontrolnie na krzesło i pogapiłem się chwilę, powidok zostaje ale nie
    oślepia.

    L.

  • 99. Data: 2012-09-25 20:43:34
    Od: "4CX250" <tarnusmtv@poćta.łonet.pl>

    > Ponownie pytam: co to jest źródło prądowe, koleżko śniegowy?

    Zmiana prądu płynącego przez rezystor jest proporcjonalna do przyłożonego
    napięcia _w_całym_zakresie_napięcia_
    Gdzie tu widzisz stabilizację. Ja widzę tylko ograniczenie maksymalnego
    prądu do wartości wynikającej z rezystancji.
    A kiedy takie coś ma miejsce? Gdy rezystancja odbiornika jest równa zero.
    Przy każdej innej wartości rezystancji
    odbiornika będzie płynął różny prąd. Im wyższa rezystancja, tym mniejszy
    prąd.

    I teraz specjalnie dla was elektryki z bożej łaski
    Założmy że twój super duper rezystor stabilizacyjny ma wartość 10ohm a
    rezystancja odbiornika wynosi 1ohm.
    Przy napięciu zasilania 12V przez rezystor a więc przez odbiornik popłynie
    prąd 1,09A
    Załóżmy że napięcie wzrośnie dwukrotnie czyli z 12V do 24V
    W układzie popłynie prąd 2,18A.
    Czyli też dwukrotnie! Gdzie masz tu stabilizację prądu?
    Prąd podążył idealnie za wzrostem napięcia.
    Jakimś cudem nie widzę aby coś choćby odrobinę zmalał.
    A według was powinien.

    Nic więcej nie mam do dodania gdyż prawo ohma nie jest tak obszerne aby dało
    się coś jeszcze dopisać.

    Marek

  • 100. Data: 2012-09-25 20:48:10
    Od: "4CX250" <tarnusmtv@poćta.łonet.pl>

    wiadomości news:5061ec30$1@news.home.net.pl...

    > A przy tamtym było wyraźnie napisane 12V i żadnego przedziału.

    Na żarówce samochodowej tez jest napisane 12V i żadnego przedziału.

    :)))

    Marek