  • 111. Data: 2022-10-24 10:04:05
    Temat: Re: Limit 2000 kWh taniego prądu to wg czego.
    Od: yarecky <n...@o...pl>

    On 21.09.2022 07:22, Adam Lubszczyk wrote:
    > Witam.
    >
    > Ten proponowany (a może już obowiązujący) przez rząd próg tańszego prądu
    > ma być wyznaczony wg czego? Na rodzinę, na gospodarstwo, na licznik?
    >
    > Jeśli mam w domu (jedna rodzina) dwa liczniki prądu to na każdy licznik jest osobny
    limit?

    > Adam
    Cześć
    Pytanie w temacie limitu - czy wiecie może jak będzie rozliczana
    fotowoltaika w przyszłym roku?
    Mam taką sytuację - instalacja produkuje mi ~7200kWh/rok, jednakże
    biorąc pod uwagę potrzeby i rozkład produkcji - ok. 80% wrzucam do sieci
    i pobieram w nocy/zimą. Na fakturze/rozliczeniach z operatorem widzę
    roczne zużycie ~8000kWh, tyle też wychodzi sumując zużycie energi po
    miesiącach, jednakże bez uwzględniania tego co wrzuciłem do sieci.
    Po uwgzględnieniu "eksportu/importu" wychodzi ilość zbilansowana ok.
    3400kWh "dokupionych" od operatora. Jak się to ma do limitu w przyszłym
    roku - czy będę dręczony wyższym kosztem energii już po przekroczeniu
    poboru 2000kWh (bez uwzględniania tego, że wprowadziłem do sieci w tym
    czasie np. 700kWh), czy też po zbilansowaniu tych ilości?

    Ktoś ma tę wiedzę?

    yarecky.

  • 112. Data: 2022-10-24 10:13:10
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 24.10.2022 10:04, yarecky wrote:
> [...]
    > poboru 2000kWh (bez uwzględniania tego, że wprowadziłem do sieci w tym
    > czasie np. 700kWh), czy też po zbilansowaniu tych ilości?

    Jeżeli masz na myśli "starego prosumenta" to jeszcze tego (oficjalnie)
    nie określili, ale wszystko wskazuje na to że do limitu uwzględnianie
    będą "dokupione" kWh. Czyli w tym przypadku przykładowo z 3400kWh wyższa
    kwota będzie dotyczyć zakupionych 1400kWh.

    > Ktoś ma tę wiedzę?

    Oczywiście limit może się różnić - ale to już na ogólnych zasadach.
    Limit zamrożonych cenowo godzin nie dotyczy także gospodarstw które mają
    podpisaną umowę "niekompleksową".

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 113. Data: 2022-10-24 10:39:37
    Od: yarecky <n...@o...pl>

    On 24.10.2022 10:13, Mateusz Bogusz wrote:

> [...]
    >
    > Oczywiście limit może się różnić - ale to już na ogólnych zasadach.
    > Limit zamrożonych cenowo godzin nie dotyczy także gospodarstw które mają

    Ok, dzięki za wyjaśnienie.
    Tak, chodzi o starego Prosumenta, szukałem i nie znalazłem - teraz jasne :-)

    Miłego,
    yarecky.

  • 114. Data: 2022-10-24 12:30:01
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    > Jeżeli masz na myśli "starego prosumenta" to jeszcze tego (oficjalnie)
    > nie określili, ale wszystko wskazuje na to że do limitu uwzględnianie
    > będą "dokupione" kWh.

    Tylko dokupione, a te odebrane z magazynu już nie?
    Skąd ta wiedza?
    Jakieś źródło?

  • 115. Data: 2022-10-24 13:59:59
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Mateusz Bogusz m...@o...pl ...

> [...]
    > limitu uwzględnianie będą "dokupione" kWh. Czyli w tym przypadku
    > przykładowo z 3400kWh wyższa kwota będzie dotyczyć zakupionych

    Zapytaliśmy jeżeli ktoś wyprodukuje np. 4000 kWh/rok prądu z
    fotowoltaiki i zużyje w ciągu roku 4500 kWh to jest na minusie tylko -
    500 kWh i nie przekracza tych 2000 kWh/rok?

    Czy też przekracza limit po tym, że tylko pobierze prąd z sieci powyżej
    progu zamrażającego 2000 kWh/rok? (nawet jeżeli jest on zmagazynowany).

    Poniżej prezentujemy odpowiedź z MKiŚ:

    "Ze względu na trwające prace nad projektem ustawy o szczególnych
    rozwiązaniach służących ochronie odbiorców energii elektrycznej w
    związku z sytuacją na rynku energii elektrycznej dla roku 2023, w
    chwili obecnej nie możemy odnieść się do przesłanych przez Pana pytań,
    dotyczących wsparcia, w ramach Tarczy Solidarnościowej dla właścicieli
    domów posiadających instalację fotowoltaiczną i korzystających z
    systemu rozliczeń net-metering, ani też właścicieli domów posiadających
    pompy ciepła."

    Artykuł z 5 pazdziernika... Czyli wtedy sami jeszcze nie wiedzieli...
    https://www.farmer.pl/finanse/jak-bedzie-rozliczany-
    prad-z-
    fotowoltaiki-w-ramach-limitow-zamrazajacych-ceny-pra
    du,123939.html

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "Stwierdzono, że demokracja jest najgorszą formą rządu, jeśli nie

  • 116. Data: 2022-10-24 19:12:22
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 24.10.2022 13:59, Budzik wrote:
    > Zapytaliśmy jeżeli ktoś wyprodukuje np. 4000 kWh/rok prądu z
    > fotowoltaiki i zużyje w ciągu roku 4500 kWh to jest na minusie tylko -
    > 500 kWh i nie przekracza tych 2000 kWh/rok?

    Tak najprawdopodobniej będzie.

    > Czy też przekracza limit po tym, że tylko pobierze prąd z sieci powyżej
    > progu zamrażającego 2000 kWh/rok? (nawet jeżeli jest on zmagazynowany).

    Ustawa o prosumentach używa zwrotów magazynowanie/odbieranie, a nie
    kupowanie więc na tym się opieram.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 117. Data: 2022-10-24 19:18:36
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 24.10.2022 12:30, Cavallino wrote:
    > Tylko dokupione, a te odebrane z magazynu już nie?
    > Skąd ta wiedza?
    > Jakieś źródło?

    Nie ma informacji oficjalnej do tej pory, pewnie dlatego że ustawa (o
    prosumentach) jest tak napisana że nie daje takiej możliwości, a na
    Wiejskiej po prostu kombinują czy da się zrobić żeby trochę jednak mniej
    wydać.

    Co innego "nowi prosumenci" którzy "sprzedają" i "kupują", oni z
    pewnością będą mieli limit liczony od pierwszej pobranej kWh.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 118. Data: 2022-10-24 21:16:39
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    > Tak najprawdopodobniej będzie.

    > Ustawa o prosumentach używa zwrotów magazynowanie/odbieranie, a nie
    > kupowanie więc na tym się opieram.

    Dokładnie, to jest energia prosumentów za którą już zapłacili więc jest
    ich, zapłacą jedynie za przesył.
    --
    Janusz

  • 119. Data: 2022-10-25 07:07:24
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 24-10-2022 o 21:16, Janusz pisze:

    > Dokładnie, to jest energia prosumentów za którą już zapłacili więc jest
    > ich, zapłacą jedynie za przesył.

    Nie chce mi się sprawdzać, ale za przesył zmagazynowanej energii, też
    chyba nie....

  • 120. Data: 2022-10-25 09:29:51
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2022-10-25 o 07:07, Cavallino pisze:

    > Nie chce mi się sprawdzać, ale za przesył zmagazynowanej energii, też
    > chyba nie....
    Nie, za przesył trzeba zapłacić i chyba mocową też, jedynie za energie
    nie, są przykładowe rachunki prosumenta w sieci, można sprawdzić.
    --
    Janusz