  • 1. Data: 2014-04-29 17:22:37
    Temat: Mały dom z gruntem świetnym dla pompy ciepła - czy warto brać pompę?
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    Po badaniach geotechnicznych okazało się, że na działce mam świetne
    warunki dla dolnego źródła gruntowej pompy ciepła. Sama glina do 4
    metrów i woda 1m pod powierzchnią gruntu.

    Aż żal tego nie wykorzystać.
    Problem w tym, że planuję mały domek (rzędu 110 m2) szkieletowy (dobrze
    ocieplony) i wydawało mi się, że pompa ciepła nie ma szansy nigdy się
    zwrócić.

    Jednak to podłoże... no żal nie wykorzystać...

    Co radzicie? Dać sobie spokój i "iść w gaz", czy jednak PC?

    Czy gruntowa pompa ciepła generuje jakieś hałasy podobne do powietrznej?
    Ile m2 terenu powinna zająć instalacja gruntowa? Ile musiałbym dołożyć
    do powietrznej pompy ciepła, żeby mieć kompletną gruntową a ile do
    instalacji opartej o piec gazowy?

    --
    MN

  • 2. Data: 2014-04-29 21:45:39
    Od: Albercik <n...@g...pl>

    W dniu 29.04.2014 17:22, Marcin N pisze:
> [...]
    > Ile m2 terenu powinna zająć instalacja gruntowa? Ile musiałbym dołożyć
    > do powietrznej pompy ciepła, żeby mieć kompletną gruntową a ile do

    co do kosztów instalacji PC gruntowej z poziomym wymiennikiem...
    rura + koparka + wkład własny pracy - czyli dolne źródło to jakieś
    4000zł (może z haczykiem - zależy od ilości rury, sposobu kopania,
    umiejętności koparkowego - polecam koparkę obrotową)
    glikol + rozdzielacz + reszta hydrauliki(pompy, rury, zawory...) w
    kotłowni to jakieś kolejne 4..5 tysięcy zł
    pompa - zależy jaka.. od 10.000zł w górę
    czyli całość jakieś 20.000zł

    Wszystko przy założeniu że robisz sam. Znaczy się bawisz się w
    hydraulika i pomocnika koparkowego. Jak weźmiesz firmę i powiesz że
    chcesz mieć pompę ciepła to przygotuj się na rachunek od 50.000zł w górę.

    Co do głośności się nie wypowiem, bo ja dopiero fundamenty stawiam, ale
    podobno nie jest to głośniejsze od lodówki.

    W Twoim przypadku, jako że będziesz mieć szklieletora, jako minus dla
    pompy ciepła jest to że nie masz gdzie akumulować energii z taryfy nocnej..

  • 3. Data: 2014-04-29 22:33:17
    Od: "HANA" <h...@s...com.pl>

    Użytkownik "Marcin N" <m...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > powietrznej pompy ciepła, żeby mieć kompletną gruntową a ile do instalacji

    zalezy jak patrzysz
    ja bym sie pokusil o PC ale... nie wspomagana pradem a gazem
    ceny PC leca na leb
    budowac
    przygotowac wszystko pod PC
    i w ostatnie chwili zdecydowac
    5k pln za wymiennik przy spadkach cen PC rzedu 20% rocznie zaden wydatek...

    --
    pozdrawiam
    Andrzej

  • 4. Data: 2014-04-29 22:57:25
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2014-04-29 22:33, HANA pisze:

> [...]
    > i w ostatnie chwili zdecydowac
    > 5k pln za wymiennik przy spadkach cen PC rzedu 20% rocznie zaden wydatek...

    Albercik napisał, że nie 5k ale 10k za dolne źródło. I to przy pracy
    własnej.

    Z drugiej strony - mam gaz przy samej działce. Aż się prosi o piec
    gazowy bez kombinowania.

    --
    MN

  • 5. Data: 2014-04-29 22:58:21
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2014-04-29 21:45, Albercik pisze:

    > W Twoim przypadku, jako że będziesz mieć szklieletora, jako minus dla
    > pompy ciepła jest to że nie masz gdzie akumulować energii z taryfy nocnej..

    Kompletnie nie rozumiem fascynacji drugą taryfą. Jakieś nieznaczne
    oszczędności kosztem komfortu życia.

    --
    MN

  • 6. Data: 2014-04-29 23:13:49
    Od: masti <g...@t...hell>

    Dnia pięknego Tue, 29 Apr 2014 22:58:21 +0200 osobnik zwany Marcin N
    napisał:

    > Kompletnie nie rozumiem fascynacji drugą taryfą. Jakieś nieznaczne
    > oszczędności kosztem komfortu życia.

    jak królowały piece akumulacyjne to miało jakiś sens, teraz już nie bardzo

    --
    mst <at> gazeta <.> pl
    "-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości?

  • 7. Data: 2014-04-29 23:23:56
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu wtorek, 29 kwietnia 2014 22:58:21 UTC+2 użytkownik Marcin N napisał:

    > Kompletnie nie rozumiem fascynacji drugą taryfą. Jakieś nieznaczne
    > oszczędności kosztem komfortu życia.

    Komfort nie rozni sie kompletnie niczym - jest tak samo cieplo, jasno,
    tak samo sie zyje, pierze pranie i zmywa naczynia. Kompletnie bez wplywu.

    Natomiast co do oszczednosci - w tym roku (a byl oszczedny!) moja pompa
    zuzyla (od pazdziernika do dzis):

    SUMA: 4764.12 kWh (tania: 3499.25 kWh, droga: 1264.87 kWh)

    Co kosztowalo mnie:

    KOSZT: 1880.54 PLN (tania: 1112.76 PLN, droga: 767.78 PLN)

    Koszt 4764kWh w normalnej taryfie calodobowej wynioslby ok 2620 pln.
    Oszczednosci - 740 pln. Czy duzo czy malo - ja tam wole miec te
    siedem stow w kieszeni co roku niz nie miec :D
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 8. Data: 2014-04-30 08:04:20
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu wtorek, 29 kwietnia 2014 23:23:56 UTC+2 użytkownik Adam napisał:

    > Oszczednosci - 740 pln. Czy duzo czy malo - ja tam wole miec te
    >
    > siedem stow w kieszeni co roku niz nie miec :D
    To PC. A jak wygladało żużycie energi dla pozostałych urządzeń w rozbiciu na taryfy.
    Bo pewnie ze 3tys za prąd oprócz PC w ciągu roku poszło. Masz to rozbite na taryfy?

  • 9. Data: 2014-04-30 08:18:33
    Od: Albercik <n...@g...pl>

    W dniu 29.04.2014 22:57, Marcin N pisze:

    > Albercik napisał, że nie 5k ale 10k za dolne źródło. I to przy pracy
    > własnej.
    >
    > Z drugiej strony - mam gaz przy samej działce. Aż się prosi o piec
    > gazowy bez kombinowania.

    Dolne źródło, w sensie rury pod ziemią to jakieś 4..5 tyś
    Kolejne 5 tyś to podłączenie tego do pompy - czyli glikol i
    oprzyrządowanie kotłowni. Są to dwa oddzielne etapy, zakopanie rur pod
    ziemią możesz(i wskazane jest) zrobić na samym początku budowy i to Cie
    kosztuje, jak HANA pisze, ~5tys.

    nie wiem ile kosztuje przygotowanie do ogrzewania gazem, pewnie będzie
    nieco taniej, musisz wykonać przyłącze, wystawić komin, kupić piec...

  • 10. Data: 2014-04-30 08:34:49
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2014-04-30 08:04, Kris pisze:

    > To PC. A jak wygladało żużycie energi dla pozostałych urządzeń w rozbiciu na
    taryfy.
    > Bo pewnie ze 3tys za prąd oprócz PC w ciągu roku poszło. Masz to rozbite na taryfy?

    Otóż to.
    Życie podporządkowuje się taryfom. Zmywarka, pralka - zaczynasz żyć
    życiem taryfowym. A komputery? Te, co chodzą po 14 godzin na dobę?

    --
    MN