  • 1. Data: 2010-03-19 14:20:31
    Temat: Moc kotła CO
    Od: mireka <m...@o...lp>

    Witajcie,
    od dłuższego czasu rozglądam się za kotłem CO do nowego domku o
    powierzchni 130m^2. Ma to być kocioł na ekogroszek, z podajnikiem
    ślimakowym. Do ogrzania te 130 m^2, dodatkowo grzanie 200 litrów wody w
    zasobniku. Dom ma prostą bryłę - parter + poddasze użytkowe, ściany z
    porothermu 30cm, docieplone 12cm styropianem. Na dachu 20 cm wełny.
    Sprzedawcy doradzają mi kocioł o mocy 23-25 kW, co wg mnie jest
    przesadą. Z obliczeń wychodzi że kocioł o mocy 16kW spokojnie by
    wystarczył. Jak to jest w praktyce? Warto zdecydować się na kocioł
    większej mocy czy wystarczy taka 16tka? Może taka 16tka będzie za mała
    do grzania zasobnika na cwu o takiej pojemności?
    Dzięki za wszelkie porady.

    --
    pozdrawiam

  • 2. Data: 2010-03-19 15:02:18
    Temat: Re: Moc kotła CO
    Od: "Jarek M." <w...@w...pl>

    Witam
    Nie żebym Cię namawiał na kocioł z tej firmy bo słyszałem że są lepsze, ale
    zamieszczam link który może pomóc w doborze mocy.

    http://www.defro.pl/index.php?option=com_content&vie
    w=article&id=138&Itemid=56

    Pozdrawiam
    Jarek

  • 3. Data: 2010-03-19 15:08:08
    Od: "kris" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "mireka" <m...@o...lp> napisał w wiadomości
> [...]
    > jest w praktyce? Warto zdecydować się na kocioł większej mocy czy
    > wystarczy taka 16tka? Może taka 16tka będzie za mała do grzania zasobnika

    Ja grzeję 180mkw licząc po powierzchni podłóg(parter+ poddasze użytkowe). Na
    ścianach mam 12cm styro, wełny na poddaszu 15+10cm.
    Mam zwykły kocioł na paliwo stałe bez podajnika.
    Ma moc 21kW i po dwóch latach uzytkowania stwierdzam że jest
    przewymiarowany.
    Moim zdaniem u Ciebie 16kw wystarczy ale nie bierz tego jako pewnik

    Krzysiek.

  • 4. Data: 2010-03-19 15:53:53
    Od: "William Bonawentura" <n...@m...nie.pl>

    Użytkownik "mireka" <m...@o...lp> napisał w wiadomości
    > Sprzedawcy doradzają mi kocioł o mocy 23-25 kW, co wg mnie jest
    > przesadą. Z obliczeń wychodzi że kocioł o mocy 16kW spokojnie by

    Im większy kocioł tym droższy i sprzedawca więcej zarabia.

    > wystarczył. Jak to jest w praktyce? Warto zdecydować się na kocioł
    > większej mocy czy wystarczy taka 16tka? Może taka 16tka będzie za mała

    Wystarczy

    > do grzania zasobnika na cwu o takiej pojemności?
    > Dzięki za wszelkie porady.

    Skoro dla znanej mi 6 osobowej rodziny 200l zasobnik ogrzewany 4kW jest wystarczający
    to i dla ciebie kocioł 16-17kW będzie w sam raz.

  • 5. Data: 2010-03-19 15:58:42
    Od: "severin" <s...@w...pl>

> [...]
    > powierzchni 130m^2. Ma to być kocioł na ekogroszek, z podajnikiem
    > ślimakowym. Do ogrzania te 130 m^2, dodatkowo grzanie 200 litrów wody w

    Ja mam podobna sytuację, do ogrzania 140m2, wysokość pomieszczeń 2,8m
    parterówka bez poddasza uzytkowego, CWU 200l, piec PerEko 17kW, po pierwszym
    sezonie stwierdzam ze spokojnie daje rade, spalanie na bardzo przyzwoitym
    poziomie, jakość kotła bez zastrzeżeń.
    http://www.per-eko.pl/?ksr-17,57

  • 6. Data: 2010-03-19 17:33:11
    Od: "Krzysiek" <j...@g...pl>

    > Dzięki za wszelkie porady.

    Ja mam nieco większy dom, tyle że ma dodatkowo trochę niedoróbek
    ociepleniowych. Piec 25kW i jest przewymiarowany.
    Ale wybrałem go celowo ze względu na zasobnik, a nie na moc. W tych
    mniejszych piecach (około 15kW) pojemność zasobnika jest mniejsza i częściej
    trzeba dorzucać.
    Dla mnie to było ważne. Dzięki temu dorzucam raz na tydzień. Mam nadzieję
    latem uzupełniać paliwo raz na miesiąc.
    Pozdr.
    Krzysiek

  • 7. Data: 2010-03-20 00:23:37
    Od: "kiki" <k...@k...net>

    "mireka" <m...@o...lp> wrote in message
> [...]
    > powierzchni 130m^2. Ma to być kocioł na ekogroszek, z podajnikiem
    > ślimakowym. Do ogrzania te 130 m^2, dodatkowo grzanie 200 litrów wody w

    Na te 130m3 to sobie odpuść groszki. Nie ma to sensu ekonomicznego ani
    zdrowego rozsądku. Będziesz upaprany i wszędzie pył.
    Jak masz gaz to gaz a jak nie to weź olej. 130m2 to żadna powierzchnia.
    Średnie mieszkanko. Czym będziesz palił jest bez znaczenia. Liczy się tylko
    komfort.
    Eko groszek też kosztuje swoje plus napracować się trzeba.

  • 8. Data: 2010-03-20 14:45:07
    Od: "na102" <g...@P...FM>

> [...]
    > przewymiarowany.
    > Moim zdaniem u Ciebie 16kw wystarczy ale nie bierz tego jako pewnik
    U mnie dom ma 106m2 +zbiornik 120l siporeks24+15cm styropian budynek
    parterowy bez piwnic posadzka na styro 10cm na suficie 20cm wełny
    (Budowałem sam więc robiłem to dokładnie) stary piec żeliwny 8 kw temp
    wewnątrz domu 22-24st i po tej nielekkiej zimie stwierdzam ze i tak
    przewymiarowany .Patrząc na te wszystkie tabelki producentów kotłow z
    przeliczaniem mocy w stosunku do powierzchni odnosze wrazenie ze wiekszy
    wpływ na te dane ma marketing niż rzeczywistość.
    pozdrawiam

    4960 (20100320) __________

  • 9. Data: 2010-03-21 20:57:31
    Od: "Jackare" <j...@i...pl>

> [...]
    > większej mocy czy wystarczy taka 16tka? Może taka 16tka będzie za mała do
    > grzania zasobnika na cwu o takiej pojemności?

    wystarczy. Dla tego typu kotłów kluczową sprawą jest regulacja spalania i
    cyklu pracy podajnika i wentylatora. Takie "strojenie" kotła czeka Cię przy
    każdej zmianie paliwa. Bardzo ważne są tu nastawy dopływu powietrza. Robi
    się to albo obrotami wentylatora albo przysłoną powietrza - w zależności od
    kotła. Duża ilość powietrza powoduje szybkie spalanie opału i silne
    wychładzanie komory paleniska co skutuje marnowaniem ciepła i wysyłaniem go
    w komin..
    Na przełomie roku montowaliśmy kocioł 25 kW w obiekcie w którym ze zgrubnych
    wyliczeń wynikało zapotrzebowanie około 50 kW. Przy odpowiednich nastawach
    kotła okazał się wystarczający i pięknie grzał obiekt ponad 400 m.kw. wtedy
    w stanie surowym, nieocieplony, prawie 30 grzejników i do tego 200 litrowy
    bojler CWU. Miałem obawy przy tej powierzchni i kubaturze że kocioł będzie
    rozgrzewał instalację przez 2 dni ale wystarczyło spędzić trochę czasu przy
    dawkowaniu powietrza i wszystko pięknie ruszyło. Klient okazyjnie taki
    kocioł kupił i trzeba było szyć z tego co było - udało się. IMHO mania
    wentylatorów przy kotłach to nie jest najszczęśliwsze rozwiązanie dla
    użytkownika ale producentom tak wychodzi najtaniej i najszybciej więc nie ma
    sie co kopać z koniem....
    --
    Jackare

  • 10. Data: 2010-03-22 06:45:03
    Od: "Jacek" <n...@w...pl>

    Kocioł powinno się dobierać nie według maksymalnego zapotrzebowania na moc
    (-25 stopni + silny wiatr) tylko na 97% dni w roku. Te 3% dni wytrzymasz
    mając w domu 17 stopni, włożysz sweter, lub włączysz farelkę. To raz.
    Sprzedawca nie jest dobrym doradcą, bo on woli wcisnąć kocioł większy, bo
    większy jest droższy. To dwa.
    Mając kocioł za duży będziesz miał problemy z sadzą, smołą i innymi
    świństwami osadzającymi sie przy spalaniu. Do tego dochodzą problemy z
    regulacją palenia. Miałem taki kocioł na 27 kW i wiem, co piszę. To trzy.
    Za duży kocioł będzie spalał nieekonomicznie, co odczujesz na wydatkach na
    opał. To cztery.
    Jacek