  • 1. Data: 2010-12-09 21:05:11
    Temat: Moc przyłączeniowa - ile?
    Od: ŁC <a...@r...to>

    Witam.

    Mam pytanie o wielkość mocy przyłączeniowej na potrzeby domku
    jednorodzinnego. We wniosku (w pewnej mierze za sugestią przyjmującego
    wniosek pana) wpisałem 14 kW. Prąd będzie używany "standardowo" + płyta
    grzejna. Zaszaleliśmy z mocą? :-)

    --
    ŁC
    Nie ma bytu bez odbytu

  • 2. Data: 2010-12-09 21:12:54
    Temat: Re: Moc przyłączeniowa - ile?
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik ŁC napisał:
> [...]
    > jednorodzinnego. We wniosku (w pewnej mierze za sugestią przyjmującego
    > wniosek pana) wpisałem 14 kW. Prąd będzie używany "standardowo" + płyta

    Ja mam oficjalnie 11 kW i wszystko, co potrzebuję działa - łącznie z
    płytą indukcyjną.

    Wiem, że zabezpieczenie 20 A, bo takie mi założyli, pozwala na faktyczną
    moc coś ok 13 kW. Te 14, to już najniższy pułap przy wyższym - 25 A
    zabezpieczeniu i to pozwala chyba do 17 kW obciążyć przyłącze.

    Nie zaszalałeś po prostu to jest jakaś rozsądna moc, kiedy nie
    zamierzasz stosować urządzeń o sporym poborze - przepływowych ogrzewaczy
    wody, czy grzać prądem domu.

    pozdr
    robercik-us

  • 3. Data: 2010-12-09 22:00:56
    Od: "Jackare" <j...@i...pl>

    Użytkownik "ŁC" <a...@r...to> napisał w wiadomości
> [...]
    > jednorodzinnego. We wniosku (w pewnej mierze za sugestią przyjmującego
    > wniosek pana) wpisałem 14 kW. Prąd będzie używany "standardowo" + płyta

    Bierzesz najniższą moc z zakresu jaki jest przypisany do zabezpieczeń jakie
    by Cię interesowały. To z kolei może byc określone przez jednofazowe
    urządzenia i obwody jakie będziesz miał w domu, bo o ile domowe urządzenia
    trójfazowe będą wymagać zabezpieczeń o stosunkowo niskich wartościach o tyle
    np klimatyzyacja zasilana jednofazowo może wymagać zabezbieczenia obwodu
    bezpiecznikiem C20 co może implikować konieczność zastosowania zabezpieczeń
    głównych o wartości 25 lub 32 A .
    To bardzo uproszczone rozumowanie i chcąc mieć zachowaną selektywność
    zabezpieczeń oraz rozwojowo wykonaną instalację warto byłoby porozmawiać z
    projektantem lub wykonawcami odnosząc zapotrzebowanie na moc do tego co
    teraz będziesz miał w domu i co będziesz miał za 5 czy 15 lat. Bo moc możesz
    "dokupić" zawsze, ale chcąc to zrobić należy teraz do tego przygotować
    instalację przez doprowadzenie WLZ-tów o odpowiednich przekrojach. Teraz
    będzie to tylko różnica w cenie kabla, w przyszłości nowy kabel, i cena jego
    wymiany/instalacji i zmian w budynku czyli koszty nieporównywalnie większe
    niż te które poniesiesz teraz kupując odpowiedni kabel. Jeżeli ma to być
    Twój docelowy dom, patrz na sprawę przyszłościowo. Jeszcze 15 lat temu
    niewiele osób miało mikrofalówki - dziś to jest standard podobnie jak
    elektrzyczne kuchnie, piekarniki, czajniki, zmywarki. Za 5 -10 lat
    standardem będzie pralko-suszarka za 15-20 lat standardem będzie kompaktowa
    pompa ciepła, elektryczny samochód lub skuter który będzie wymagał
    ładowania, klimatyzacja z fukcją grzania lub proste domowe roboty, np
    automatyczne odkurzacze sprzatające dom pod nieobecność właściciela,
    automatyczne kosiarki czy łóżka wodne z termoregulacją. To wszystko będzie
    wymagać zasilania. Czort wie co przyniesie za kilkanaście lat
    ekooszołomstwo, ale śmiem przewidywać że przyniesie większe zapotrzebowanie
    na centralnie wytwarzaną energię.
    --
    Jackare
    > Nie ma bytu bez odbytu
    a co prawda to prawda, ale czy byty astralne też ???

  • 4. Data: 2010-12-09 22:10:02
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Jackare wrote:
> [...]
    > wymagać zabezbieczenia obwodu bezpiecznikiem C20 co może implikować
    > konieczność zastosowania zabezpieczeń głównych o wartości 25 lub 32 A

    generalnie w sytuacji gdy zakłady energetyczne bezpieczników używają jako
    ograniczników mocy nie ma możliwości uzyskania sensownej selektywności.
    Bezpiecznik w szafce licznikowej powinien zabezpieczać linie zasialjaca
    pomiędzy licznikiem a tablicą bezpiecznikową.

    Najlepiej jest w szafie zastosować bezpieczniki o specjalnej charakterystyce
    pozwalającej uzyskać selektywność mimo niewielkiej różnicy prądów
    nominalnych zabezpieczeń (np seria FAZ moelera)

  • 5. Data: 2010-12-09 22:10:42
    Od: ŁC <a...@r...to>

    Dnia Thu, 9 Dec 2010 23:00:56 +0100, Jackare napisał(a):

> [...]
    > bezpiecznikiem C20 co może implikować konieczność zastosowania zabezpieczeń

    Konkretnie jakie są zakresy moc / zabezpieczenia nie wiem. W każdym
    razie dla 14kW jest (jeszcze?) 25A.

    --
    ŁC
    Gratulacje - najpiękniejsza forma zawiści

  • 6. Data: 2010-12-10 07:33:51
    Od: szary <n...@x...pl>

    Jackare wrote:

> [...]
    > lat ekooszołomstwo, ale śmiem przewidywać że przyniesie większe
    > zapotrzebowanie na centralnie wytwarzaną energię.

    :) A kiedy świeczka?
    http://goscniedzielny.wiara.pl/index.php?grupa=6&art
    =1287055936&dzi=1160995266&idnumeru=1286884630

    Czas się obstawiać?

  • 7. Data: 2010-12-10 07:43:30
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    > generalnie w sytuacji gdy zakłady energetyczne bezpieczników używają jako
    > ograniczników mocy nie ma możliwości uzyskania sensownej selektywności.

    o to to, dobrze gada, wódki mu dać :)

    b.