  • 1. Data: 2010-02-28 08:34:17
    Temat: Na jakie ogrzewanie sie zdecydować, co wybrać?
    Od: "Bartek" <b...@o...pl>

    Witam
    Możecie opisać swoje dośwaidczenia i opnie związane z ogrzewaniem.
    Opini jest tak wiele że naprawde nie wiem co wybrać.
    Jakie paliwo?
    Jaki kocioł?
    Jakie ogrzewanie?
    Jakie sterowanie ?
    Itd. i pytań coraz więcej

    Wstępnie przymierzam się na coś, ale nie wiem czy to dobry wybór.
    Może opisze i coś podpowiecie.

    Myśle o ogrzewaniu gazowym, piec konwekcyjny i do tego kominek z płaszczem
    wodnym (system mieszany)
    Dół chcę zrobić ogrzewanie podłogowe, garaż grzejnik, a na górze myśle o
    grzejnikach (tylko w łazieńce ogrzewanie podłogowe), no i może ewentulanie
    jeszcze korytarz ogrzewanie podłogowe.

    Co sadzicie o takim systemie? Czy warto coś takiego robić czy nie? Jakie to
    ma wady i zalety?
    Jaki może być koszt wykonania takiej instalacji w domku 166 m2?
    Ile może kosztować robocizna tego wszystkiego i co można zrobić samemu, a
    ile bedą kosztowały materiały i jakie wybrać do czego a jakie unikać?
    Pozdrawiam i z góry dziękuje z wszystkie odpowiedzi.

    Bartek

  • 2. Data: 2010-02-28 12:23:01
    Temat: Re: Na jakie ogrzewanie sie zdecydować, co wybrać?
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

    Użytkownik "Bartek" <b...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > ile bedą kosztowały materiały i jakie wybrać do czego a jakie unikać?
    > Pozdrawiam i z góry dziękuje z wszystkie odpowiedzi.

    Ten temat wałkowany jest kilka razy w miesiącu i praktycznie powiedziano o
    tym prawie wszystko.
    Ponadto co to jest ten gazowy piec konwekcyjny, bo niebardzo rozumiem w jaki
    sposób chcesz nim ogrzać cały dom, choć sam się zajmuję instalatorstwem ?
    Moze chodziło Ci o kocioł kondensacyjny ?
    Jeżeli chodzi o moje zdanie to jeżeli stać Cię na ogrzewanie gazowe to
    montuj kocioł gazowy kondensacyjny. Ale jeżeli chcesz w pełni wykorzystać
    taki wykorzystać kocioł kondensacyjny to rób podłogówkę w całym domu +
    wspomaganie grzejnikami niektórych miejsc, gdzie podłogówka może okazac się
    niewystarczająca.

    Kominek współpracujący z podłogówką to pewne nieporozumienie, ponieważ
    wymaga rozbudowanej automatyki i dodatkowego osprzętu: bufor, zawór
    trójdrożny, wymiennik ciepła, automatyka sterująca utrzymująca stałą
    temperaturą wody, dodatkowe pompy obiegowe. O wiele lepiej tu się sprawdzi
    zwykły kominek z rozprowadzeniem ciepłego powietrza. Taki kominek umożliwia
    Ci uniezależnić się od zaników w dostawie gazu oraz prądu elektrycznego.
    Najlepszy jest jednak kominek akumulacyjny z dynamicznym rozładowaniem, ale
    ten wymaga zasilania prądem. Osobiście pieniądze pakowane w kominek z
    płaszczem i dodatkowy osprzęt wolałbym przeznaczyć na rekuperator, który
    pozwoli zaoszczędzić sporo energii z gazu.

  • 3. Data: 2010-02-28 12:42:40
    Od: "Bartek" <b...@o...pl>

    Witam

    > Ten temat wałkowany jest kilka razy w miesiącu i praktycznie powiedziano o
    > tym prawie wszystko.

    Oki przejrze archiwum

    > Ponadto co to jest ten gazowy piec konwekcyjny, bo niebardzo rozumiem w
    > jaki sposób chcesz nim ogrzać cały dom, choć sam się zajmuję
    > instalatorstwem ? Moze chodziło Ci o kocioł kondensacyjny ?

    Tak kondesnacyjny dokładnie o to mi chodziło.

    > Jeżeli chodzi o moje zdanie to jeżeli stać Cię na ogrzewanie gazowe to
    > montuj kocioł gazowy kondensacyjny.
    Czy stać hmmm, a czy to nie wychodzi najdaniej? tzn. w trakcie instalacji.
    >Ale jeżeli chcesz w pełni wykorzystać taki wykorzystać kocioł kondensacyjny
    >to rób podłogówkę w całym domu + wspomaganie grzejnikami niektórych miejsc,
    >gdzie podłogówka może okazac się niewystarczająca.

    A powiedz czemu niewystarczająca, gdzie te grzejniki dodatkowe montować>

> [...]
    > trójdrożny, wymiennik ciepła, automatyka sterująca utrzymująca stałą
    > temperaturą wody, dodatkowe pompy obiegowe.

    Rozumiem, w takim razie chyba zrezygnuje z tego

    >O wiele lepiej tu się sprawdzi zwykły kominek z rozprowadzeniem ciepłego
    >powietrza.
    HMM, słyszałem że taki system strasznie brudzi w domu, czy to prawda czy
    mit?

    A powiedz ile taka instalcja może kosztować, dom 166 m2, ogrzewanie
    podłogowe, piec kondensacyjny, grzejniki i kominek z dystrybucją ciepła?

    Co można z tym systemie zrobić samemu?

    A może to zła droga, może przymierzać się do innej instalacji - systemu?
    Możesz coś podpowiedzieć jako fachowiec?

    Pozdrawiam i dziekuje za odpowiedzi

  • 4. Data: 2010-02-28 12:56:24
    Od: "Budyń" <b...@g...pl>

    > A powiedz czemu niewystarczająca, gdzie te grzejniki dodatkowe montować>

    Jesli dom jest słabo ocieplony to są duze straty ciepła. Jesli sa straty to
    uzupełnia je grzejnik czyli podłoga. Im większe straty - tym wieksza moc
    grzewcza podłogi. Powierzchni nie zmienisz , regulować mozna tylko
    temoperaturą. Powyżej pewnej podłoga jest za ciepła i nieprzyjemna (ale to
    wystąpi jak budynek praktycznie nie ma wcale ocieplenia). Wtedy nie
    pozostaje nic tylko dodać osobny grzejnik.

    Tak naprawde trzebaby zrobic bilans ciepła - ale najprawdopodobniej dla domu
    współczesnie budowanego nie masz sie co martwic ze mocy w podłodze braknie.
    Czyli grzejniki dodatkowe bedą niepotrzebne, a podłoga w dotyku i tak zimna
    (a grzeje) . Wyjątkiem moze być łazienka jesli bedziesz chciał miec tam
    cieplej niz w pozostałej czesci domu, tam moze sie cos przyda.

    b.

  • 5. Data: 2010-02-28 13:46:47
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

    Użytkownik "Bartek" <b...@o...pl> napisał w wiadomości

    > A powiedz czemu niewystarczająca, gdzie te grzejniki dodatkowe montować>

    Bez dokładnej znajomości konkretnego domu, wymiarów, kubatury, funkcji i
    przeznaczenia poszczególnych pomieszczeń, jakości izolacji domu, rodzajów i
    jakości pokryć podłogowych, rodzajów zabudowy i umeblowania oraz obliczeń
    nikt nie jest w stanie Ci powiedzieć czy ogrzewanie podłogowe będzie
    wystarczające.

    Niedawno w temacie "Pytanie do fachowców instalatorów - hydraulika" bardzo
    dokładnie opisałem od czego to zależy. W tamtym wątku zostało powiedziane
    prawie wszystko. Co prawda wątek jest bardzo długi i jak często bywa
    znajdują się też wypowiedzi osób, które nie posiadają wiedzy, a dyskutują
    tylko po to, żeby wszczynać awantury tak jak Adam Płaszczyca, ale sądzę, że
    po przeczytaniu całości trochę Ci się rozjaśni.

    > Rozumiem, w takim razie chyba zrezygnuje z tego

    Nie zrozum mnie źle, nie chcę Cię odwodzić od takich czy innych rozwiązań,
    ale musisz być świadomy, że kominek z płaszczem to bardzo duży koszt.
    Mniej-więcej jest to koszt 2 kotłów gazowych.

    > HMM, słyszałem że taki system strasznie brudzi w domu, czy to prawda czy
    > mit?

    Każdy kominek brudzi. Oczywiście kominki z rozprowadzeniem ciepłego
    powietrza wzmagają ruchy powietrza i przemieszczanie się kurzu. Wymaga
    częstszego malowania ścian i sprzątania.
    Kwestią jest natomiast jak intensywnie chcesz używać kominka. Jezeli tylko i
    wyłacznie rekreacyjnie i wspomagająco dla instalacji kotła gazowego to
    inwestowanie w kominek z płaszczem mija się z celem. Jezeli natomiast role
    mają być odwrócone tzn. kominek jako podstawowy system grzewaczy, a kocioł
    gazowy na wszelką ewentualność to warto postawić kominek z płaszczem, bo
    zwrócą Ci się koszty jego budowy w dość którkim czasie. Niestety musisz być
    też świadomy tego, że kominek wymaga masę dodatkowej i brudnej pracy.
    Począwszy od pozyskania drewna, jego przygotowaniu (pocięciu i porąbaniu),
    składowaniu (trzeba mieć miejsce na drewno, gdzie będzie mogło schnąć),
    poprzez prace związane z rozpalaniem i czyszczeniem kominka, a skończywszy
    na częstszym czyszczeniu komina.
    Dodatkowy komin to także koszt.
    Kocioł gazowy to niższy koszt instalacji, prawie zero obsługi (od czasu do
    czasu trzeba sprawdzić ciśnienie w instalacji), zawdze ciepła woda CWU, nie
    wymaga nawet budowy komina, wymaga za to częstszych przeglądów i konserwacji
    przez serwisantów, no i wyższe koszty opału.

    > A powiedz ile taka instalcja może kosztować, dom 166 m2, ogrzewanie
    > podłogowe, piec kondensacyjny, grzejniki i kominek z dystrybucją ciepła?

    20-50 tys. nie licząc samych wylewek, bo te być i tak muszą.

    > Co można z tym systemie zrobić samemu?

    Jak masz wiedzę i doświadczenie możesz wykonać wszystko sam.
    Niestety nie wiem co potrafisz robić i jak szybko się uczysz. Trudno mi w
    tym przypadku cokolwiek radzić, a jako instalator radzę zatrudnić fachowców,
    którzy zrobią dobrze i szybko, a przy tym jeszcze na miejscu doradzą :)

    > A może to zła droga, może przymierzać się do innej instalacji - systemu?
    > Możesz coś podpowiedzieć jako fachowiec?

    W obecnych realiach cenowo-finansowych kocioł gazowy + kominek z
    rozprowadzeniem ciepłego powietrza jest najbardziej optymalnym rozwiazaniem,
    które skupia w sobie niskie koszty budowy, dużą wygodę i średnie koszty
    eksploatacji kotła gazowego oraz średnie koszty budowy oraz bardszo niskie
    koszty eksploatacji kosztem małej wygody kominka.

    Wszystko i tak zależy od indywidualnych preferencji. Jedni budują kominki,
    bo je po prostu lubią i lubią w nich palić. Inni budują, żeby było
    oszczędnie. Ale jeżeli myślisz tylko i wyłącznie o oszczędzaniu to budowa
    kominka mija się z celem. O wiele lepiej jest postawić w kotłowni tani
    kocioł wszystkopalny (węgiel, drewno, śmieci z podwórka tj. gałęzie i
    liście), bo dzieki temu zapewnisz najwyższą czystość w domu, a przy tym
    większy komfort palenia niż w przypadku kominka.
    Ja dla przykładu jestem leniem i kominek dla mnie jest tylko zbytecznym
    reliktem obecnie panującej mody. Dla stworzenia nastroju wolę zrobić ozdobny
    kominek gazowy, którego mogę zdalnie sterować pilotem :), który nie brudzi i
    nie wymaga obsługi, a wszelkie systemy grzewacze mieć umiejscowione w
    przystosowanej do tego kotłowni.
    Inni jeszcze wchodzą w pompy ciepła, ale póki co ich koszt budowy jest zbyt
    wysoki, a koszty eksploatacji porównywalne z gazem.

  • 6. Data: 2010-02-28 14:17:17
    Od: "Jackare" <j...@i...pl>

> [...]

    > trójdrożny, wymiennik ciepła, automatyka sterująca utrzymująca stałą
    > temperaturą wody, dodatkowe pompy obiegowe.

    Niekoniecznie. Można zrezygnować z bufora jeżeli ktoś zgodzi się że będzie
    miał ciepło tylko wtedy gdy pali w kominku i wtedy wpiąć kominek tak jak
    kocioł bezpośrednio do instalacji.
    Dokładnie tak samo jest w przypadku kotła gazowego- jest ciepło gdy kocioł
    grzeje. Warunkiem jest by podłogówka była "napędzana i mieszana" centralnie
    lub lokalnie na rozdzielaczach - wtedy nie powielamy układu mieszającego i
    wprawiającego wodę w podłogówce w obieg.
    Można sporo szpeju nie instalować jeżeli zainstalujemy kominek dostosowany
    do pracy w układzie zamkniętym, np Lechma PL190Z, np wtedy mamy tylko jedną
    dodatkową pompę a nie dwie jak w przypadku układu otwartego separowanego
    wymienniekiem - odpada więc jedna pompa i wymiennik ciepła.

    Materiałowo mamy więc:
    Kominek - ok 5,5 - 6 tys
    Sterownik kominka ok 550 zł
    Pompa - 120-500 zł
    Zawór do chłodzenia - ok 350-370 zł (honeywell)
    Naczynie wzbiorcze - 90-130 zł
    do tego oczywiście trochę rur, armatura, zawór czterodrożny z nastawą ręczną
    lub sterownikiem automatycznym

    Kominek taki jest niezaprzeczalnie drogi. Uważam że jeżeli ktoś chce tylko
    obniżyć koszty ogrzewania (a nie mieć za wszelką cenę kominek) to lepiej
    zainstalowac w kotłowni drugi kocioł, np "smieciucha" na wszystko, kocioł na
    drewno itp rozwiązania na najtańszy opał dostępny w okolicy. Są rozwiązania
    domu które nie pozwalają na luksus posiadania dwóch kotłow np kotłownia
    wielkości spiżarki w której można tylko powiesić kocioł gazowy naścienny,
    wtedy kominek z PW może okazać się niezłym rozwiązaniem.

    . Osobiście pieniądze pakowane w kominek z
    > płaszczem i dodatkowy osprzęt wolałbym przeznaczyć na rekuperator, który
    > pozwoli zaoszczędzić sporo energii z gazu.

    Ale to też nie jest za darmo, rekuperator, GWC też kosztują i nie każdy ma
    możliwość by GWC na swojej działce wykonać, chyba że myślałby o tym znacznie
    wcześniej i zrobił to pod budynkiem, czyli jeszcze przed fundamentami.
    Może całe te pieniądze warto wrąbać w bardzo dobrą termoizolację domu ?
    --
    Jackare

  • 7. Data: 2010-02-28 15:07:47
    Od: Gonzo <g...@n...nn>

    To moze i ja podepne sie pod watek i zapytam:
    Dom 177 m2, chcialbym na dole podlogowke, na gorze grzejniki. Kotlownia
    7.60 m2. Chcialbym kominek z plaszczem wodnym, kociol na ekogroszek do
    tego duzo palenia wierzba energetyczna. Kominek uzywany zawsze jak
    jestem w domu. Czy to ma jakikolwiek sens czy moze lepiej zrezygnowac z
    automatycznego kotla na ekogroszek i w to miejsce cos innego?

    Dzieki,
    Gonzo

  • 8. Data: 2010-02-28 15:43:18
    Od: "HANA" <h...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Gonzo" <g...@n...nn> napisał w wiadomości
> [...]
    > w domu. Czy to ma jakikolwiek sens czy moze lepiej zrezygnowac z
    > automatycznego kotla na ekogroszek i w to miejsce cos innego?

    ja mysle ze lepiej odpuscic kominek z plaszczem
    upierdliwe rozwiazanie
    piec na eko z podajnikiem to na dzien dzisiejszy najtansze rozwiazanie, a
    jak jeszcze zamiast peletu czy ekogroszku dosypisz zyta to juz wogle koszta
    ogrzewania spadaja
    dobra automatyka i bedzie OK
    co do kotlowni to ciut chyba za mala na sklad opalu i piec (zgodnie z WT jak
    dobrze pamietam to po 9 m3 na jedno i drugie...)

    pozdrawiam
    Andrzej
    www.hana.com.pl

  • 9. Data: 2010-02-28 16:33:44
    Od: Gonzo <g...@n...nn>

    HANA wrote:

    > ja mysle ze lepiej odpuscic kominek z plaszczem
    > upierdliwe rozwiazanie
    Chce wykorzystywac cieplo z kominka, wiec mam do wyboru to lub DGP, czy
    DGP bedzie dzialalo jak nie ma pradu? To moze przewazyc moja opinie.

    > co do kotlowni to ciut chyba za mala na sklad opalu i piec (zgodnie z WT jak
    > dobrze pamietam to po 9 m3 na jedno i drugie...)
    Sklad bedzie osobno, ale na sam kociol wystarczy?
    Dzieki,

  • 10. Data: 2010-02-28 17:32:47
    Od: "HANA" <h...@p...onet.pl>

> [...]
    > DGP bedzie dzialalo jak nie ma pradu? To moze przewazyc moja opinie.

    > Sklad bedzie osobno, ale na sam kociol wystarczy?

    DGP bez pradu? chyba tylko grawitacyjnie ale to dizala jak by chcialo a nie
    moglo...
    pomieszczenie na kociol musi byc takie zebys mogl wyjac wyczyscic slimak
    podajnika czyli zalezy od pieca
    a reszta to po 50 cm od scian i 1,5m z przodu jak dobrze pamietam

    pozdrawiam
    Andrzej
    www.hana.com.pl