  • 1. Data: 2010-02-28 08:38:01
    Temat: Inteligentny dom - ktoś robił jakie doświadczenia?
    Od: "Bartek" <b...@o...pl>

    Witam
    Pytam o systemy inteligentnego domu, ponieważ narazie nie chce tego robić,
    ale w przyszłości może...
    A narazie przymierzam się do zrobieniainstalacji pod taki system żeby potem
    już nie kuć ścian itd.

    Możecie coś powiedzieć o tych systemach? Czy warto i jakie?
    Czy ktoś sam montował i co?
    I jakie macie doświadczenia z tymi systemami w praktyce, które rzeczy
    faktycznie warto montować a co jest stratą pieniędzy.
    Pozdrawiam
    Bartek

  • 2. Data: 2010-02-28 09:12:46
    Od: Osadnik <o...@w...pl>

    Bartek pisze:
> [...]
    > ale w przyszłości może...
    > A narazie przymierzam się do zrobieniainstalacji pod taki system żeby potem

    do każdej puszki, gniazdka, przełącznika skrętka sieciowa - najbardziej
    optymalne rozwiązanie. wszystko scentralizowane i opisane w jednym
    miejscu. Możesz taką sama skrętkę wrzucić w miejsca gdzie będą czujki
    alarmowe, zawory do grzejników, kontraktony w oknach, niektóre punkty
    oświetlenia, główne zawory sieci wodociągowej i grzewczej.
    wyjdzie ci pewnie średnio ze kilometr skrętki ale skrętka jest względnie
    tania 200zł za 300m to nie majątek.

    > Możecie coś powiedzieć o tych systemach? Czy warto i jakie?
    > Czy ktoś sam montował i co?

    Praktycznie to muszą używać tego wszyscy domownicy, dla jednej osoby to
    szkoda zachodu. Tak jak z sortowaniem śmieci.

  • 3. Data: 2010-02-28 09:58:35
    Od: Yorg <y...@p...onet.pl>

    Am Sun, 28 Feb 2010 09:38:01 +0100 schrieb Bartek:

> [...]
    > ale w przyszłości może...
    > A narazie przymierzam się do zrobieniainstalacji pod taki system żeby potem

    mogę tylko coś powiedzieć o KNX ba taki obsługuję w pracy. Opłaca się
    jeżeli chcesz podniećć komfort mieszkania, tzn. sterujesz tym wszystko,
    oświetlenie, żaluzje, ogrzewanie, alarm, audio, itd, itd. Chcę przez to
    powiedzieć, że samo zastąpienie tylko konwencjonalnego sterowania
    oświetlenia się nie opłaca, za drogo wychodzi.
    Jeżeli chcesz może w przyszłości to wprowadzać, to tak jak już pisano, rób
    instalację centalnie, przewód bus musisz już pociągnąć do każdego
    wyłącznika, żaluzji, okien, zaworów grzejników itd. Nie zapomnij o dużej
    rezerwie w rozdzielni gdzie będziesz musiał zmieścić całe badziewie :-)
    Do przyszłych kosztów dolicz licencję ETS, ok, 1000 euro...
    Temat jest jak rzeka, duż informacji znajdziesz w necie...
    Pozdrawiam...

  • 4. Data: 2010-02-28 10:46:47
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Sun, 28 Feb 2010 10:12:46 +0100, Osadnik napisał(a):

    > do każdej puszki, gniazdka, przełącznika skrętka sieciowa - najbardziej
    > optymalne rozwiązanie.

    Nie ma czegoś takiego, jak 'najbardziej optymalne'

    --
    ___________ (R)
    _______/ /_ GG: 3524356

  • 5. Data: 2010-02-28 11:07:12
    Od: "Darek" <d...@o...pl>

    Czesc

    Ja zamierzam wykonac taka instalacje w moim przyszlym domu,
    ale to juz bedzie pomysl mojego autorstwa.

    Powiem tak ja to robie bardziej dla zabawy i z racji zawodu,
    ale gdybym mial wybulic pieniadze na gotowy system w sumie
    w wiekszosci przypadkow, jako zabawke- IMHO, traci sens.

    Moze zadam Ci pytanie, czy Ty zamierzasz instalowac ten system
    dla wygody czy dla oszczednosci energii, ktora IMHO jezeli bedzie
    to znikoma.
    Jezeli dobrze zostanie skonfigurowana instalacja, zapewne podniesie to
    komfort.
    Jak komfort jest tu glownym wykladnikiem i nie licza sie pieniadze,
    to instaluj smialo.

    Obecna instalacja musi rowniez zostac dobrze przemyslana, aby bylo
    mozna ja przekonfigurowac w czasie pozniejszym na inteligentna - chodzi
    mi o kable energetyczne. Ja tak bede mial, zeby bylo mozna wrocic
    do tradycyjnej instalacj, gdybym chcial np. za 10 lat sprzedac dom
    a z autorskimi rozwiazaniami bedzie go trudno sprzedac i taka instalacja w
    moim przypadku moze obnizyc wartosc budynku.

    Kolejna sprawa - masz zone, dzieci? Beda sie tym bawily, czy tylko
    Ty jako glowa domu? jezeli prawdopodobnie Ty IMHO traci sens...

    Generalnie jest to fajny gadzet, ale bardzo drogi. Szacuje ze wykonanie
    pelnej
    instalacji inteligentnej dla domu jak Twoj to wydatek w okolicy 100tys zl.
    Wykonanie uproszczonej - pewnie wydatek ok 20-40tys - swiatlo, rolety,
    alarm, jakies czujki.

    Pzdr
    Darek

  • 6. Data: 2010-02-28 11:21:55
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

    Użytkownik "Yorg" <y...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > powiedzieć, że samo zastąpienie tylko konwencjonalnego sterowania
    > oświetlenia się nie opłaca, za drogo wychodzi.

    Tu niestety trzeba sobie określić czego się oczekuje od takiego systemu.
    Większość ludzi pod pojęciem "inteligentny dom" wyobraża sobie możliwość
    siedzenia przed komputerem i sterowanie za jego pośrednictwem światełkami,
    żaluzjami, telewizorem, a nawet żelazkiem i lodówką.
    To to są tylko "wodotryski" bardzo drogie i małoużyteczne. Bawią na
    początku, można się nimi pochwalić przed gośćmi, ale do codziennego
    użytkowania upierdliwe i zniechęcające do użytkowania.
    System powinien być przezroczysty i mało zauważalny dla domowników, a już
    napewno nie powinien im utrudniać normalnego życia i normalnej obsługi,
    zwłąszcza przez osoby niewtajemniczone.

    > Jeżeli chcesz może w przyszłości to wprowadzać, to tak jak już pisano, rób
    > instalację centalnie

    Dokładnie. Taki układ zawsze może pracować jako centralny, ale takze i jako
    rozproszony.
    Układy centralne mimo wszystko są znacznie tańsze w realizacji.

    > Do przyszłych kosztów dolicz licencję ETS, ok, 1000 euro...
    > Temat jest jak rzeka, duż informacji znajdziesz w necie...

    Za cenę takiej licencji można kupić dość wypasiony sterownik programowalny,
    którym zrealizujemy wiele użytecznych funkci i tych, które warte są
    poniesionych kosztów inwestycyjnych np. sterowanie oświetleniem (mono i
    bistabilne, schodowe, czasowe, automatyczne wygaszanie oświetlenia w
    pomieszczeniach, z których się nie korzysta w danej chwili, symulacja
    obecności domowników i dowolność konfigurowania oraz latwa możliwość
    rozbudowy, możliwość wygaszenia całego oświetlenia w domu z dowolnego
    miejsca, możliwość sterowania wg preferencji), sterowanie żaluzjami (ręczna,
    automatyczna czasowa i zmierzchowa oraz symulacyja obecności domowników),
    wyłączanie obwodów gniazd podczas nieobecności co zapobiega pozostawieniu
    właczonych niebezpiecznych urządzeń bez nadzoru np. żelazka, grzejnika z
    nadmuchem, a ponadto umożliwia zaoszczędzenie energii przez urządzenia
    pozostające na standby-u. Możliwość automatycznego wyłączania sprzętu RTV
    jeżeli się z niego nie korzysta. Możliwość nadzoru i sterowania temperaturą
    w pomieszczeniach. Raporty SMS o nieprawidłowości działania takiego systemu
    oraz możliwość sterowania niektórymi funkcjami. Mozliwość przekazywania
    rozmów telefonicznych i domofonowych na telefon komórkowy.

    To są najczęściej wykorzystywane funkcje w budowanych przeze mnie
    instalacjach.

  • 7. Data: 2010-02-28 12:13:17
    Od: melon <m...@p...onet.pl>

    Witam,

    W dniu 28-02-2010 12:07, Darek pisze:

> [...]
    > instalacji inteligentnej dla domu jak Twoj to wydatek w okolicy 100tys zl.
    > Wykonanie uproszczonej - pewnie wydatek ok 20-40tys - swiatlo, rolety,

    I tu sie kolego mylisz. Ten poziom kosztow jest znamienny wlasnie dla
    KNXa. Od dluzszego juz czasu oferujemy instalacje w cenie duzo nizszej.
    Dla przykladowego domu (sredniej wielkosci) koszt kompletnej instalacji
    zawierajacej funkcjonalnosc sterowania oswietleniem (w tym kilka punktow
    sciemnianych), roletami, temperatura (kazde pomieszczenie jako odrebna
    strefa), rekuperatorem, kilka czujnikow ruchu, kontaktrony n oknach,
    wejscia na przyciski, komputer panelowy (lub drozszy panel dotykowy),
    sterowanie poprzez WWW, funkcjonalnosc obejmujaca takze definiowanie
    zaleznosci z poziomu uzytkownika (np. mozesz sam wybrac funkcje
    przypisana do danego klawisza) to koszt ok 25 tys. PLN (cena z
    montażem). Mozna ta cene jeszcze zmiejszyc (do poziomu ok. 15 tys), ale
    odchodzi sporo funkcji.
    Dodam, ze uzyte sa komponenty tylko uznanych firm (nie ma samorobek i
    chinszczyzny).

    Zainteresowanych zapraszam na priv:)

    --
    pozdrawiam,
    mel

  • 8. Data: 2010-02-28 12:39:43
    Od: Yorg <y...@p...onet.pl>

    Kolega to właśnie u góry napisał (20-40 tys.) :-))

    > Dodam, ze uzyte sa komponenty tylko uznanych firm (nie ma samorobek i
    > chinszczyzny).

    no przeliczając komponenty uznanych firm, to za ok. 6000 euro mały będzie
    jednak ten dom...
    Zresztą pisał, że sam chce to robić, wiec już 1000 euro leci na ETS, jak mu
    to firma zrobi, to jest z kazdą zmianą użależniony jest od firmy, bez ETS
    ani rusz...

  • 9. Data: 2010-02-28 12:57:03
    Od: melon <m...@p...onet.pl>

    W dniu 28-02-2010 13:39, Yorg pisze:

    > Kolega to właśnie u góry napisał (20-40 tys.) :-))

    Kolega napisał 20-40kPLN za wersje uproszczona, ja napisalem 25 za
    wersje full. Kolega rowniez napisal, ze "pelna wersja" to 100kPLN.

    > no przeliczając komponenty uznanych firm, to za ok. 6000 euro mały będzie
    > jednak ten dom...

    Bede polemizowac - rozumiem ze porownujesz ceny do KNX? A o PCembedded i
    jego mozliwosciach slyszal?

    > Zresztą pisał, że sam chce to robić, wiec już 1000 euro leci na ETS, jak mu
    > to firma zrobi, to jest z kazdą zmianą użależniony jest od firmy, bez ETS
    > ani rusz...

    Jak juz wyzej wspomnialem, mamy tak skonstruowany interfejs uzytkownika,
    ze nie musisz miec zadnego softu dodatkowego, lub wzywac instalatora -
    zdecydowana wiekszosc funkcji parametryzujesz sam.

    ETS jest do KNX (tu chyba nie zaprzeczysz). Jego cena jest niestety
    pochodna ceny samej instalacji - dobra na rynek niemiecki ;)

    --
    pozdrawiam,
    mel

  • 10. Data: 2010-02-28 13:04:31
    Od: "Boombastic" <b...@p...onet.pl>

    > Jezeli dobrze zostanie skonfigurowana instalacja, zapewne podniesie to
    > komfort.
    > Jak komfort jest tu glownym wykladnikiem i nie licza sie pieniadze,
    > to instaluj smialo.

    Mam takie pytanie, bo już kilka razy widziałem takie instalacje w domach i w
    mieszkaniach: na czym tak naprawdę polega ten komfort?