  • 1. Data: 2011-01-29 10:07:26
    Temat: Otwarte naczynie wzbiorcze
    Od: "Stolat" <c...@o...pl>

    Witam wszytkich, obecne naczynie wzbiorcze mam jakieś 40 cm nad poziomem rur
    od instalcji CO, prawdopodbnie dlatego mam problemy z zasysaniem powietrza
    do instalcji przez odpowietrznik i separator powietrza przy załączonej
    pompie.
    Piętro nie zrobieone nie ocieplone nie ogrzane, ale cchę wyciagnąc zbiornik
    na wyskokość na około 6 metrów nad rury od CO, uzyskam wtedy ciśnienie około
    600mbarów. I teraz tak zdrowy rozsądek podpowiada rury Cu, ale koszt takie
    rurki cu28x1 to około 32 złote razy 12 mb daje dośc pokaźną sumkę.
    Może by tak to zrobić w pexie? Np HerZ ma 95C temperaturę roboczą, a
    awaryjnie to 110 C, i cena przynajmniej 50% tego co Cu, albo zgrzewane?

    CO o tym myślicie?
    Jak mówią przepisy, bo w suemie mogę zrobić też układ zamknięty, ale to
    musiałbym montować zaór dolewajcy wodę a tani też nie jest........

    Pozdrawiam
    Michał

  • 2. Data: 2011-01-30 23:05:24
    Temat: Re: Otwarte naczynie wzbiorcze
    Od: "Jackare" <1...@1...com>

    Użytkownik "Stolat" <c...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Jak mówią przepisy, bo w suemie mogę zrobić też układ zamknięty, ale to
    > musiałbym montować zaór dolewajcy wodę a tani też nie jest........

    Przepisy mówią że rura bezpieczeństwa i rura wzbiorcza mają mieć minimum 25
    mm średnicy. Nie mówią z czego mają byc wykonane. Rura bezpieczeństwa musi
    mieć możliwie prosty przebieg pomiędzy kotłem a naczyniem i nie może mieć w
    przebiegu żadnych syfonów. Nie wolno też montować na niej żadnych zaworów i
    przewężeń. Przy dobrym wykonaniu instalacji rura wzbiorcza bedzie tylko
    odgałęzieniem rury bezpieczeństwa.
    Wykonując rurę bezpieczeństwa/wzbiorczą z tworzywa musisz mieć swiadomość że
    może ona byc narażona na uderzenie sprężonej pary powstające w przypadku
    zagotowania kotła i te uderzenia mogą zdegenerować materiał rury z tworzywa
    sztucznego.

    Zjawisko o którym piszesz (zasysanie powietrza) może być spowodowane
    niewłaściwym wykonaniem instalacji co objawia sie nagłym obniżeniem poziomu
    wody w naczyniu wzbiorczym w momencie załączenia pompy obiegowej. Możesz je
    mieć nieprawidłowo podłączone, może mieć zbyt małą pojemność, może być po
    prostu zbyt mało wody w instalacji po odpowietrzeniu, odparowaniu
    itp.Minimalna wysokość naczynia ponad najwyższym punktem instalacji wynosi
    30 cm i wszystko powinno prawidłowo działać. Możesz się ewentualnie
    rozejrzeć za zbiornikiem wyrównawczym z automatycznym dopuszczaniem wody
    (zawór sterowany pływakiem jak w WC)

    Aby zrobić układ zamknięty musisz mieć do tego przystosowany kocioł. Zawór
    dopuszczający wodę - owszem, ale on nie może dopuszczać wody do zładu tylko
    przepuszczać wodę przez specjalną chłodnicę, która będzie chłodzić zład na
    zasadzie wymiennika ciepła. W taką chłodnicę będzie wyposażony kocioł
    dostosowany do pracy w UZ lub należy ją zastosować jako element zewnętrzny
    co i tak nie zmienia faktu że kocioł powinein być fabrycznie przystosowany
    do UZ.
    Jeżeli masz porblemy z zapowietrzaniem i obiegiem w układzie otwartym, może
    lepiej zrobić układ separowany wymiennikiem ciepła: kocioł - wymiennik w
    układzie otwartym, wymiennik - instalacja w zamkniętym.
    Super tanie też to nie będzie bo trzeba kupić wymiennik, dodatkową pompę,
    grupę bezpieczeństwa i naczynie wzbiorcze przeponowe, ale eliminuje wiele
    niedogodności i zabezpiecza instalację.

  • 3. Data: 2011-01-31 20:08:30
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik Jackare napisał:
    > Jeżeli masz porblemy z zapowietrzaniem i obiegiem w układzie otwartym,
    > może lepiej zrobić układ separowany wymiennikiem ciepła: kocioł -
    > wymiennik w układzie otwartym, wymiennik - instalacja w zamkniętym.

    Ja tak właśnie u siebie zrobiłem i jestem zadowolony z działania instalacji.
    Naczynie wyrównawcze nad kotłem w obiegu otwartym jest na wysokości
    jakichś 70 cm.

    pozdr
    Robert G.

  • 4. Data: 2011-01-31 21:41:14
    Od: "Stolat" <c...@o...pl>

    Użytkownik "Jackare" <1...@1...com> napisał w wiadomości

> [...]
    > że może ona byc narażona na uderzenie sprężonej pary powstające w
    > przypadku zagotowania kotła i te uderzenia mogą zdegenerować materiał rury

    Jestem świadomy tych faktó, mam nadzieję że markowa rura wytrzyma to
    uderzenie.
    Choć przy takim przekroju cena jest zbliżona do miedzi, ale problem może
    leży gdzie indziej...

> [...]
    > ewentualnie rozejrzeć za zbiornikiem wyrównawczym z automatycznym
    > dopuszczaniem wody (zawór sterowany pływakiem jak w WC)

    No właśnie nie wiem czy dokładnie jest tak jak mówisz... podeślę Ci zdjęcia.
    Poziom wody w naczyniu OK, sprawdzam namiejętnie :). Mam wrażenie, że moej
    odpowietrzniki i separtor pwoietrza działają jak zwężki Venturiego i
    zasussają powietrze.
    Jak zakręce odpowietrzacze i zaklajstruję separator to robi się OK :).
    Dlatego chcę podnieść ciśnienie w instalacji i wtedy być może ten efekt nie
    wystąpi, ale podeślę Ci zdjęcia to sam obaczysz...

    Pozdrawiam
    Michał

  • 5. Data: 2011-01-31 22:20:08
    Od: "Jackare" <1...@1...com>

> [...]
    > Dlatego chcę podnieść ciśnienie w instalacji i wtedy być może ten efekt
    > nie wystąpi, ale podeślę Ci zdjęcia to sam obaczysz...

    podrzuć gdzieś zdjęcia. Jak duży masz separator powietrza i gdzie
    zainstalowany? Z tego co piszesz rzeczywiście powietrze może być zasysane
    przez separator i odpowietrzniki - być może zaworki zwotne w
    odpowietrznikach nie działają, tzn przepuszczają powietrze do instalacji -
    być może będą się tak zachowywać przy podciśnieniu (czy masz faktycznie jak
    w dyszy vemturiego jakieś istotne przewężenia w instalacji grzewczej?) , ale
    to nadal wskazywałoby, że zbiornik wyrównawcz nie spełnia jednej ze swych
    ról- nie zapewnia odpowiedniego ciśnienia statycznego w zładzie.

  • 6. Data: 2011-02-02 21:32:49
    Od: "Stolat" <c...@o...pl>

> [...]

    > , ale to nadal wskazywałoby, że zbiornik wyrównawcz nie spełnia jednej ze
    > swych ról- nie zapewnia odpowiedniego ciśnienia statycznego w zładzie.

    Ok zdjęcia są, ale jaki jest mail do Ciebie?

    Pozdrawiam
    Michał

  • 7. Data: 2011-02-03 20:38:16
    Od: "Jackare" <1...@1...tralala.com>

    > Ok zdjęcia są, ale jaki jest mail do Ciebie?

    Daj na jakiś ogólnodostępny serwer i wrzuć linka. Może się także i inni
    wypowiedzą. Ja nie zjadłem wszelkich mądrości i nie czuję się wyrocznią ;)