  • 121. Data: 2021-11-24 21:54:10
    Temat: Re: PV - pseudo off grid
    Od: WS <L...@c...pl>

    środa, 24 listopada 2021 o 21:31:19 UTC+1 LordBluzg(R) napisał(a):

> [...]
    > napięcia a nie odwrotnie. NIGDY :) Komparator w tych obwodach, jako
    > zaawansowany stabilizator NAPIĘCIOWY reguluje prąd ale odbywa się to na
    > zasadzie porównywania pomiaru napięć: źródło/odbiornik a nie pomiaru prądu.
    >
    > Proste równanie: Masz nieograniczone źródło prądowe i akumulator.
    >
    > Nigdy ze źródła nie popłynie prąd do akumulatora, jeśli akumulator
    > będzie miał NAPIĘCIE wyższe od źródła nieograniczonego prądu.
    >
    > Teraz to samo zdanie przekombinuj i zamień prąd z napięciem, co sugeruje
    > Januszek od początku dyskusji :)
    > No właśnie, pomiar napięcia a nie prądu :)

    Hm, raczej nie mogę się zgodzić ;) bo w prostych układach nie ma możliwości pomiaru
    napięcia ładowania i SEM akumulatora. Tzn. nie da się tego mierzyć równocześnie. Mam
    starą ładowarkę modelarską i ona mniej więcej tak działa, tzn. ładuje jakiś czas
    ustawionym prądem, przerywa ładowanie, mierzy napięcie na aku... i tak w kółko, ale
    to już raczej prostego procesora wymaga...
    Stabilizator prądu (natężenia) jest trywialny, tylko jako ładowarka ma problem ze
    skończeniem ładowania/wykryciem, że aku jest naładowany (chyba, że aku ma własny
    kontroler i się "dogadują").
    Stabilizator napięcia (w sumie tak działa ładowanie w samochodzie) jest niby OK,
    tylko mocno rozładowany aku będzie ładował zbyt dużym prądem... ale nigdy nie
    przeładuje, po osiągnięciu przez aku napięcia ładowania prąd przestaje płynąć...
    Tak więc optymalnie jest ładować ustawionym prądem (zależnym od pojemności, rodzaju
    aku...) z ograniczeniem napięcia, czyli pod koniec ładowania już będzie znacznie
    mniejszy prąd...
    BTW tak (najprawdopodobniej, wg opisu) działa moje podtrzymanie zasilania kotłowni -
    taki UPS ( VOLT SINUSPRO-500E 12V ) z aku 100Ah, moge wybrać prąd ładowania 5A albo
    10A (dla mojego aku 10)

  • 122. Data: 2021-11-24 22:10:50
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 24.11.2021 o 21:54, WS pisze:
    [...]
    > Hm, raczej nie mogę się zgodzić ;) bo w prostych układach nie ma możliwości pomiaru
    napięcia ładowania i SEM akumulatora. Tzn. nie da się tego mierzyć równocześnie.

    Jak nie jak tak? Podłączasz woltomierz i amperomierz i masz pomiar.
    Zaznaczę tylko, że źródło ładowania ma ograniczenie napięciowo/prądowe
    wynikające z (przykładowo) grubości drutu i maksymalnego napięcia na
    uzwojeniu wtórnym, jeśli mowa o transformatorze w tradycyjnych
    ładowarkach. Teraz ciekawostka, jeśli zmienisz grubość drutu to
    osiągniesz większy prąd ale tylko do wartości napięcia odpowiadającego
    SEM akumulatora. Jeśli jednak zmienisz napięcie na większe to
    doprowadzisz do zniszczenia akumulatora bo prąd będzie płynął nawet
    wtedy, kiedy akumulator osiągnie MAX naładowania. Stąd napięcie jest
    kluczowe a nie prąd.

    > Mam starą ładowarkę modelarską i ona mniej więcej tak działa, tzn. ładuje jakiś
    czas ustawionym prądem, przerywa ładowanie, mierzy napięcie na aku... i tak w kółko,
    ale to już raczej prostego procesora wymaga...

    No, sam piszesz, że mierzy napięcie a prąd jest wynikowy, OK.

    > Stabilizator prądu (natężenia) jest trywialny, tylko jako ładowarka ma problem ze
    skończeniem ładowania/wykryciem, że aku jest naładowany (chyba, że aku ma własny
    kontroler i się "dogadują").

    Oczywiście bo stabilizator prądu jest (uwaga) ZALEŻNY od pomiaru
    napięcia, czyli to napięcie steruje przepływem prądu a nie pomiar prądu
    steruje napięciem.

> [...]
    przeładuje, po osiągnięciu przez aku napięcia ładowania prąd przestaje płynąć...

    Zgodzę się, czyli jednak NAPIĘCIE jest kluczowe.

    > Tak więc optymalnie jest ładować ustawionym prądem (zależnym od pojemności, rodzaju
    aku...) z ograniczeniem napięcia, czyli pod koniec ładowania już będzie znacznie
    mniejszy prąd...

    Ok, próbujesz wcisnąć "ogranicznik prądowy" ale nadal uzależniony jest
    on od napięcia.

    > BTW tak (najprawdopodobniej, wg opisu) działa moje podtrzymanie zasilania kotłowni
    - taki UPS ( VOLT SINUSPRO-500E 12V ) z aku 100Ah, moge wybrać prąd ładowania 5A albo
    10A (dla mojego aku 10)

    No, podnosząc napięcie celem wymuszenia większego prądu. Nie można
    podnieść prądu celem wymuszenia większego napięcia :)

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPi?>>>

  • 123. Data: 2021-11-24 22:20:18
    Od: WS <L...@c...pl>

    środa, 24 listopada 2021 o 22:12:02 UTC+1 LordBluzg(R) napisał(a):

    pomiaru napięcia ładowania i SEM akumulatora. Tzn. nie da się tego mierzyć
    równocześnie.
    > Jak nie jak tak? Podłączasz woltomierz i amperomierz i masz pomiar.

    No nie, napięcie i prąd ładowania możesz sobie oczywiście mierzyć równocześnie, ale
    mówisz o różnicy napięć : akumulatora i ładowarki, czyli "napięcie ładowania" minus
    "SEM akumulatora". A tego nie zmierzysz prosto, bo jak ładujesz to na zaciskach jest
    napięcie ładowania, a masz 2 druty ;) Musisz wyłączyć ładowanie, wtedy pomiar
    napięcia na tych drutach pokazuje SEM (jak w tej mojej ładowarce). Więc podpinając
    się ładowarką na 2 drutach i ładując stałym prądem nie masz fizycznej możliwości
    wykorzystania tej różnicy do sterowania, bo ... się nie da... za to da się utrzymać
    założony/ustalony prąd ładowania, sporo ładowarek pozwala go sobie ustalić w jakimś
    tam zakresie, np. w zalezności od pojemności aku...

  • 124. Data: 2021-11-24 22:22:06
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    środa, 24 listopada 2021 o 21:54:11 UTC+1 WS napisał(a):

> [...]
    - taki UPS ( VOLT SINUSPRO-500E 12V ) z aku 100Ah, moge wybrać prąd ładowania 5A albo
    Jak akumulator jest mocno rozładowany to ma dużą odporność wewnętrzna i nie wymusi na
    ładowarce dużego prądu.

  • 125. Data: 2021-11-24 22:23:33
    Od: WS <L...@c...pl>

    środa, 24 listopada 2021 o 22:20:19 UTC+1 WS napisał(a):

> [...]
    założony/ustalony prąd ładowania, sporo ładowarek pozwala go sobie ustalić w jakimś
    tam zakresie, np. w zalezności od pojemności aku...

    UPDATE:
    > ładując stałym prądem
    tu mam na myśli nie natężenie, a prąd stały ;) w odrużnieniu od zmiennego ;)
    bo w sumie ładując impulsowo teoretycznie można by śledzić napięcie na aku (choć nie
    wiem, czy zbyt krótka przerwa, typu ułamek sekundy nie bedzie za krótka...)

  • 126. Data: 2021-11-24 22:41:53
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 24.11.2021 o 22:20, WS pisze:

> [...]
    napięcia na tych drutach pokazuje SEM (jak w tej mojej ładowarce).

    No bo Twoja ładowarka sobie ten SEM wylicza na podstawie A/V ładowania
    bo to idzie wyliczyć:) czy nawet po odpięciu, nieważne. Tak działają
    wszelakie SOC w sterownikach paneli np. Oczywiście, jak akumulator
    będzie spierdolony to pomiar będzie błędny. Każdy tego typu pomiar "w
    locie", zakłada sprawny aku.

> [...]
    sobie ustalić w jakimś tam zakresie, np. w zalezności od pojemności aku...

    No ale realizują to na podstawie podnoszenia/obniżania napięcia.

    Zwyczajnie, nie da się zrobić regulacji samego prądu bez pomiaru czy
    odniesienia do napięcia. Mogę Ci to ładnie opisać...na beczkach z wodą
    :D (niektórzy potrzebują hydrauliki, dlatego że ją widać).

    Sumując: jeśli używamy pojęcia "stabilizator prądowy" to jest on zawsze
    zależny od pomiaru napięcia a nie odwrotnie, czyli napięcie, jego pomiar
    czy stabilizacja napięcia, STERUJE przepływem prądu.

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPi?>>>

  • 127. Data: 2021-11-24 22:56:24
    Od: WS <L...@c...pl>

    środa, 24 listopada 2021 o 22:43:09 UTC+1 LordBluzg(R) napisał(a):

    > Zwyczajnie, nie da się zrobić regulacji samego prądu bez pomiaru czy
    > odniesienia do napięcia. Mogę Ci to ładnie opisać...na beczkach z wodą
    > :D (niektórzy potrzebują hydrauliki, dlatego że ją widać).

    oczywiście, że się da, tzn. układ napięcie można sobie regulować, ale np. na wpiętym
    szeregowo oporniku, czyli np. masz 1om, chcesz stabilizowac prąd 10A to utrzymujesz
    na nim (regulatorem) 10V

    byle chinski zasilacz ma taka funkcje:
    https://allegro.pl/oferta/regulowany-zasilacz-labora
    toryjny-pradu-stalego-10986729194

    a w popularnej ladowarce AA/AAA możesz wybrać z 3 predefiniowanych wartości...
    https://www.hurt.com.pl/doc/ladowarka_bc700.pdf

    czyli ladowarka aku laduje przez (mały - straty) opornik, na którym sobie
    mierzy/stabilizuje napięcie => w efekcie ladowanie jest stałym prądem...

  • 128. Data: 2021-11-24 23:06:06
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 24.11.2021 o 22:56, WS pisze:

    > oczywiście, że się da, tzn. układ napięcie można sobie regulować, ale np. na
    wpiętym szeregowo oporniku, czyli np. masz 1om, chcesz stabilizowac prąd 10A to
    utrzymujesz na nim (regulatorem) 10V

    Napisz jeszcze raz bo chyba ślepy jestem. Utrzymujesz 10V? Nic nie
    piszesz o pomiarze A. Naprawdę odnosisz się do napięcia czy mi się wydaje?

> [...]
    mierzy/stabilizuje napięcie => w efekcie ladowanie jest stałym prądem...

    Co robi? Stabilizuje napięcie? Mierzy napięcie? Nie prąd? Nie mierzy
    prądu? Prąd jest wynikowy i ZALEŻNY od napięcia a nie odwrotnie?

    Masakra! :D:D:D

    Mam nadzieję, ze zaczynasz łapać :D

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPi?>>>

  • 129. Data: 2021-11-24 23:16:14
    Od: WS <L...@c...pl>

    środa, 24 listopada 2021 o 23:06:20 UTC+1 LordBluzg(R) napisał(a):

> [...]
    > Napisz jeszcze raz bo chyba ślepy jestem. Utrzymujesz 10V? Nic nie
    > piszesz o pomiarze A. Naprawdę odnosisz się do napięcia czy mi się wydaje?

    przecież to na jedno wychodzi... mierze napięcie na oporniku szeregowym (dokładnie
    tak działa amperomierz), czyli mierzę płynący prąd...;)
    z punktu widzenia odbiornika podpiętego do takiej ładowarki mam stabilizację prądu,
    czyli mam 2 zaciski, podpinam cokolwiek, ustawiam 1A - płynie w obwodzie 1A
    (oczywiście z dokładnościa do limitów ładowarki, bo jeśli wymaga to napięcia ponad
    możliwości, to sie nie da ;) ) Tak działa z ~90% ładowarek do aku Pb, NiCd...

  • 130. Data: 2021-11-24 23:27:09
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 24.11.2021 o 23:16, WS pisze:

    wpiętym szeregowo oporniku, czyli np. masz 1om, chcesz stabilizowac prąd 10A to
    utrzymujesz na nim (regulatorem) 10V

    > przecież to na jedno wychodzi...

    Nie!

    > mierze napięcie na oporniku szeregowym (dokładnie tak działa amperomierz), czyli
    mierzę płynący prąd...;)

    To teraz posteruj tym prądem, żeby zwiększyć napięcie :D

    Zwiększ ten prąd i nie ruszaj napięcia. Uda Ci się?

> [...]
    możliwości, to sie nie da ;) ) Tak działa z ~90% ładowarek do aku Pb, NiCd...

    No, odnosisz się nadal do napięcia i ono jest SZEFEM (kluczowe) i
    rozkazuje temu prądu, żeby był grzeczny i się nie wychylał. Kto jest
    szefem? Prąd czy napięcie? Kto kim steruje, że mu wolno albo nie wolno
    mniej czy wincyj?

    Odwróć sytuację. Masz wchuj prądu, kurwa, galaktykę. Zmuś ten prąd, żeby
    zwiększył napięcie. Niedasię? Nocusz... :)

    Uff, ciężko :/

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPi?>>>