  • 1. Data: 2010-06-16 14:55:52
    Temat: Problem z dociepleniem ściany (styropian zagłębiony w grunt)
    Od: " g-jaro" <j...@W...gazeta.pl>

    Dobry,

    Przyszła i na mnie pora zadać pytanie. Sytuacja:

    -dom nieocieplony (20 lat), fundament również nieocieplony
    -ocieplenie będzie realizowane styropianem frezowanym 15 cm i tynkowane
    tynkiem silikonowym, a w części cokołowej (czy raczej przygruntowej bo nie
    będzie cokołu jako takiego) tynkiem mozaikowym.

    I teraz - część znajomych oraz ekipa ocieplająca sugeruje okopanie domu na ok
    30 cm i rozpoczęcie ocieplenia na tej głębokości (tym docelowym styropianem 15
    cm) bez listwy startowej (no dobra ekipa nie sugeruje - ekipa już tak robi :)
    ). Tynk mozaikowy również od tej głebokości do wyskości 50 cm na poziom
    gruntu. Poziom gruntu będzie wybrukowany kostką do szerokośc 50 cm.

    W necie z kolei piszę sie o rozpoczynaniu ocieplenia na wyskości min. 30 cm
    (tzn listwa cokołowa na tej wysokości lub odpowiednie wykończenie). Ale
    jednocześnie piszę sie o dociepleniu fundamentów poniżej. Czyli pomiędzy tymi
    dociepleniami powstaje ni mniej, ni więcej szczelina. Daje to jakąś dylatację
    i zabezpiecza (podobno) przed podciąganiem kapilarnym. Podobno...

    Prawidłowa wydaje mi się (no tak naukowo brzmi przynajmniej) druga opcja ale
    czy pierwsza jest kompletnie nieprawidłowa, czy też można na nią póśjść ? Ktoś
    tak ma i żyje ? Ekipa daje 5 lat gwarancji na robotę więc w sumie "mi to loto"
    ale wątpliwości mam zasiane.

    Pzdr,
    g-jaro

  • 2. Data: 2010-06-16 15:20:29
    Od: "kiki" <k...@k...net>

    " g-jaro" <j...@W...gazeta.pl> wrote in message

> [...]
    > Ktoś
    > tak ma i żyje ? Ekipa daje 5 lat gwarancji na robotę więc w sumie "mi to

    A kleją ten styropian na placki czy obwodowo też?
    Mnie się wydaje, że 30cm poniżej gruntu to nic nie da. Zimno będzie wchodzić
    w ścianę fundamentową i pójdzie sobie pod styropianem do mieszkania w ścianę
    i w podłogę/strop.
    Trzeba by wykopać głębiej i zacząć od ławy.

  • 3. Data: 2010-06-16 15:24:33
    Od: "kiki" <k...@k...net>

    " g-jaro" <j...@W...gazeta.pl> wrote in message

    W ogóle zrób kilka zdjęć szybko to omówimy co oni tam robią, za nim będzie
    za późno :-)

    W gruncie musisz dać styrodur lub steinodur. Nie można tak sobie wsadzić
    zwykłego bez izolacji. Zwykły styropian dają w glebę ale go smarują
    lepikami, a nie tynkują.

  • 4. Data: 2010-06-16 17:13:49
    Od: " g-jaro" <j...@N...gazeta.pl>

    g-jaro <j...@W...gazeta.pl> napisał(a):

    Dla jasności doprecyzuje dane i pytanie:

    1/ DANE - patrząc od podbitki styropian biegnie w dół bez żadnego przystanku
    na cokół, listwę startową itp. Wchodzi 30 cm w ziemię i robi STOP. Na to idzie
    klej, siatka, klej, tynk (przyz ziemi mozaikowy) i wokół domu opaska z kostki
    brukowe.

    2/ PYTANIE - chodzi mi o wpływ takiego rozwiązania na jakość i trwałość
    elewacji, NIE o wpływ na jakość ocieplenia.

    A żeby było jeszcze łatwiej. Czy ktoś tak ma ? Jełsi tak to od ilu lat ? I czy
    są problemy (spękania, odparzenia, zawilgocenie) przy gruncie.

    Pzdr,
    g-jaro

  • 5. Data: 2010-06-16 17:46:00
    Od: M <M...@o...pl>

    g-jaro pisze:
> [...]
    > tak ma i żyje ? Ekipa daje 5 lat gwarancji na robotę więc w sumie "mi to loto"

    Tak to powinno wyglądać (np.)
    http://termodom.pl/UserFiles/System/Mini/7469a78f57d
    523ecbcf727168d901607_435x307.jpg
    przynajmniej wtedy, gdy budujesz od początku. Docieplenie wykonuje się
    XPS-em i przykrywa folią kubełkową. Ocieplenie fundamentu jest cieńsze
    niż ściany - pod styropianem daje się kapinos. Podciągania kapilarnego
    nie ma bo masz na ścianie izolację przeciwwilgociową.

    Rozumiem, że ty nie chcesz docieplać fundamentów??

    M.

  • 6. Data: 2010-06-16 17:49:54
    Od: "kiki" <k...@k...net>

    " g-jaro" <j...@N...gazeta.pl> wrote in message
    > g-jaro <j...@W...gazeta.pl> napisał(a):

    > A żeby było jeszcze łatwiej. Czy ktoś tak ma ? Jełsi tak to od ilu lat ? I
    > czy
    > są problemy (spękania, odparzenia, zawilgocenie) przy gruncie.

    Nikt tak nie ma, bo to głupota :-)
    Przecież będzie pod ten tynk wsysać wilgoć i pod styropian też.
    Trzeba odkopać do ław i ocieplić osobno robiąc mały kapinos powyżej gruntu.

  • 7. Data: 2010-06-16 18:16:48
    Od: "kiki" <k...@k...net>

    "M" <M...@o...pl> wrote in message

    > Rozumiem, że ty nie chcesz docieplać fundamentów??

    Głupotą jest nie ocieplić ścian fundamentu. Ekipa powie wszystko żeby nabrać
    inwestora. Ten tynk odleci za 3 lata płatami.

    Bez zdjęć ciężko będzie.

  • 8. Data: 2010-06-16 19:23:21
    Od: M <M...@o...pl>

    g-jaro pisze:
> [...]
    >
    > A żeby było jeszcze łatwiej. Czy ktoś tak ma ? Jełsi tak to od ilu lat ? I czy
    > są problemy (spękania, odparzenia, zawilgocenie) przy gruncie.

    Pod ziemią nie powinieneś stosować styropianu (jest za miękki i jest
    problem z wodą). Musi być XPS odporny na wodę a na zewnątrz folia
    kubełkowa. Grubość zwykle jest mniejsza nić na ścianach (8-10cm na
    fundamenty - czyli PONIŻEJ poziomu chudziaka i izolacji poziomej - masz
    izolację poziomą?).

    M.

  • 9. Data: 2010-06-17 02:53:51
    Od: "Tornad" <t...@h...com>

> [...]
    Ktoś
    > tak ma i żyje ? Ekipa daje 5 lat gwarancji na robotę więc w sumie "mi to

    W miare poprawna wersje przedlozyl Ci M<M bez czy ze spamem.
    To co proponuje firma ma pewne wady ukryte. Mianowicie w czasie mroznej i
    bezsnieznej zimy, ktore zdarzaja sie raz na 10 lat ten styropian podparty na
    gruncie moze zostac normalnie przez niego wysadzony do gory. Styro w
    temperaturach ujemnych jest na tyle sztywny, ze ulegnie zdeformowaniu a z nim
    ten 3 mm tynk. Ponadto nalezy przewidziec, ze ten tynk na styropianie, nad
    powierzchnia gruntu bedzie zawsze brudny, gdyz odbite od plyt krople deszczu
    beda go ciagle zanieczyszczac.
    M<M podaje, ze nalezy mur, sciane fundamentowa izolowac gestym styropianem; z
    tym sie zgadzam ale folia kubelkowa na niego? Wydaje mi sie to rozwiazaniem
    blednym a to tez z uwagi na pana czy dziadka mroza. W przypadku zamarzniecia
    gruntu wokol domu ta folia kubelkowa zostanie normalnie rozerwana. Lepsza
    bylaby gruba, gladka folia, ktorej zamarzniety grunt nie ma prawa naruszyc.
    Sposob stosowany przez firme moglbym zaakceptowac pod warunkiem, ze grunt
    zasypowy obok tego styropianu bedzie gruntem sypkim, piaszczystym i w dodatku
    zdrenowanym. 30 cm warstwa nienawodnionego piasku jest na tyle dobrym
    izolatorem termicznym, ze grunt spoisty pod nim nie zamarznie zatem problemu z
    wysadzeniem tego nawisu styropianu byc nie powinno.
    W sumie jesli tak robia to grzecznie popros co by zrobili odkop na minimum 40
    cm i zasypali go piaskiem, zwirem czyt pospolka. Wtedy problem z remontem tego
    pojawi sie rzadziej, powiedzmy raz na 20 lat.
    Pzdr.
    Tornad

  • 10. Data: 2010-06-17 06:04:44
    Od: " " <j...@W...gazeta.pl>

    Tornad <t...@h...com> napisał(a):

> [...]
    > cm i zasypali go piaskiem, zwirem czyt pospolka. Wtedy problem z remontem tego
    > pojawi sie rzadziej, powiedzmy raz na 20 lat.

    Dziękuję za rzeczową (jak zwykle) odpowiedź. Sytuacja jest trochę lepsza. Dom
    zbudowany w latach 80 ale w sumie jak na tamte lata dość solidnie. Wokół domu
    jest opaska drenażowa , na rogach połączona ze studzienkami. Fundamentu nie
    ocieplam bo nie widzę potrzeby, dotąd było w miarę dobrze więc po ociepleniu
    ścian pewnie będzie tylko lepiej. Ten styropian schodzący ze ścian będzie
    zagłębiony w gruncie symbolicznie (max 30 cm) a i to głównie w opasce z kostki
    brukowej. Jeślii już się o coś oprze to właśnie o grunt nad drenażem i
    ewentualnie o piasek zawibrowany pod tą kostkę. Dół do wysokości 50 cm ma być
    otynkowany ciemną mozaiką co w połączeniu z kostką powinno ograniczyć sprawę
    brudzenia.

    No nic. To dopiero drugi dom który remontuję (pierwszy własnymi siłami więc
    bylo pewniej :-) ). Ale jako , że doglądanie budowlańców nie jest moim hobby
    więc pewnie i tak nawalą tam knotów jeszcze więcej. Pocieszam się , że
    spacerując po wiosce widzę szeregowce z deweloperki i dopiero ci ludzie kupują
    prawdziwego kota w worku.

    A remont za 20 lat... OK do przełknięcia :-) .

    Pozdrawiam i dziękuję.
    g-jaro