  • 1. Data: 2021-02-26 13:14:11
    Temat: Przeróbka tablicy bezpieczników w mieszkaniu
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Koniec lat 90-tych: w mieszkaniach trzy fazy (bo kuchnie ceramiczne), ale w
    skrzynkach bezpiecznikowych w mieszkaniach (nad drzwiami
    w przedpokoju) esów sporo lecz tylko jedna różnicówka na całość.
    Więc problem gdy coś robisz np. przy żyrandolu (i to nawet przy odłączonych
    bezpiecznikach!) i np. zero zetknie Ci się z obudową
    (uziomem) - wszystko siada (w niewyschniętym to siadało przy malowaniu sufitu).
    Miejsca w skrzynce dużego nadmiaru nie ma, ale jeszcze jedną małą różnicówkę (na
    obwody górne) ewentualnie dwie (dodatkowo na
    kuchnię 3f, ale tu chyba gabaryt na szynę będzie za długi) dałoby się dołożyć.
    Pytanie: robić samemu (wiedza niegdyś wyuczona nawet na E+D lecz dawno
    niepraktykowana i nieodnowiona), czy płacić fachowcowi?

  • 2. Data: 2021-02-26 13:39:34
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Fri, 26 Feb 2021 13:14:11 +0100, ąćęłńóśźż napisał(a):

    > czy płacić fachowcowi?

    Z twoim intelektem? Zdecydowanie powyższe :)
    --
    Jacek
    -I hate haters-

  • 3. Data: 2021-02-26 17:39:38
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2021-02-26 o 13:14, ąćęłńóśźż pisze:
> [...]
    > Pytanie: robić samemu (wiedza niegdyś wyuczona nawet na E+D lecz dawno
    > niepraktykowana i nieodnowiona), czy płacić fachowcowi?

    Ta wiedza wyuczona na E+D to w zakresie obsługi pieca piekarniczego oraz
    umiejętności dopilnowania corocznych przeglądów?

    Jezeli zaś chodzi o różnicówki 3-fazowe to są bardzo częstą przyczyną
    uszkodzeń urządzeń elektronicznych w domu. Awaria takiej różnicówki może
    sprawić, że w gniazdach 230V pojawia się napięcie nawet 400V.

    Reasumując:

    Różnicóka 3-fazowa do zabezpieczenia obwodów 3-fazowych, a wszystkie
    gniazda 230V oraz oświetlenie zasilić z trzech różnicówek jednofazowych.

    Moja rada: dołożyć 3 różnicówki jednofazowe, przełączyć obwody
    jednofazowe ne te różnicówki, rozkładając w miarę równomiernie
    obciążenia pomiędzy 3 fazami. Kuchnię zasilić z różnicówki 3-fazowej.

    Jak nie ma miejsca w skrzynce, zredukować ilość zabezpieczeń
    nadmiarowo-prądowych.

  • 4. Data: 2021-02-27 11:18:34
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 26.02.2021 13:14, ąćęłńóśźż wrote:
    > problem gdy coś robisz np. przy żyrandolu (i to nawet przy odłączonych
    > bezpiecznikach!) i np. zero zetknie Ci się z obudową (uziomem) -
    > wszystko siada

    Jeżeli po odłączeniu napięcia masz możliwość przed rozpoczęciem
    grzebania przy przewodach załączyć obciążenie (np. żarówka) to włącz.
    Potencjały się wyrównają i różnicówka nie wyskoczy.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 5. Data: 2021-02-28 16:43:47
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 26 Feb 2021 17:39:38 +0100, Uzytkownik <a...@s...pl>
    wrote:
    > Różnicóka 3-fazowa do zabezpieczenia obwodów 3-fazowych, a
    > wszystkie
    > gniazda 230V oraz oświetlenie zasilić z trzech różnicówek
    > jednofazowych.

    A co z odbiornikami 2 fazowymi?

    --
    Marek

  • 6. Data: 2021-03-01 06:55:15
    Od: ptoki <s...@g...com>

    piątek, 26 lutego 2021 o 06:14:15 UTC-6 ąćęłńóśźż napisał(a):
> [...]
    > Pytanie: robić samemu (wiedza niegdyś wyuczona nawet na E+D lecz dawno
    niepraktykowana i nieodnowiona), czy płacić fachowcowi?

    Ja zrobilem se sam. Potem elektryk przyszedl, zajrzal mi w oczy, spytal jak zrobilem
    i po zeznaniu pomierzyl nieco i licznik przeniosl. Po zgloszeniu do elektrowni nikt
    sie juz nie czepial.

    Mam zrobione dobrze, relatywnie selektywnie. Ale nieco sie musialem naczytac.