  • Data: 2014-04-02 15:09:49
    Temat: Re: Bojlery nierdzewne, - co to warte?
    Od: "Ergie" <e...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik napisał w wiadomości grup
    dyskusyjnych:504e932a-a002-4bfc-9d2c-12445d39b558@go
    oglegroups.com...

    > Akurat to jest rozwiązane. Taka istota musiała by powstać w wyniku
    > działania tego samego mechanizmu w którym powstała cała reszta
    > wszechświata.

    A niby to dlaczego?
    A co z pomysłem, że nasz świat jest tylko modelem wymyślonym przez kogoś
    innego?

    Prosty przykład poruszany zarówno przez logików, fizyków jak i filozofów:
    Wyobraź sobie świat dwuwymiarowy i istniejące w nim istoty o kształcie
    litery "S" jak weźmiesz taką istotę i "podniesiesz" w trzeci wymiar to z
    punktu widzenia świata istot dwuwymiarowych ta istota zniknie. Ja następnie
    ją odwrócisz i położysz to pojawi się w innym miejscu w dodatku zamiast "S"
    będzie miała kształt "Z".

    Z punkty widzenia innych istot żyjących w tym dwuwymiarowym świecie to co
    się przydarzy tej jednej będzie niemożliwe.

    Wróćmy do naszego wszechświata który jest 3- wymiarowy (tak go opisujemy)
    jeśli dodamy czas jako 4 wymiar to otrzymamy podstawowy model używany przez
    fizyków klasycznych. Tyle że w 4 wymiarze nie potrafimy się poruszać. A co
    jeśli istnieje jeszcze 5 wymiar?

    A fizycy dyskutują o przestrzeniach 10 wymiarowych i teorii strun.
    Matematycy i logicy o przestrzeniach n-wymiarowych...

    Ale to wszystko ma więcej wspólnego z filozofia niż z nauką. Do czego
    zmierzam - to że coś _wydaje_ nam się dzisiaj niemożliwe w żaden sposób nie
    dowodzi że to nie istnieje. (ani też oczywiście nie dowodzi niczego
    przeciwnego)

    Po prostu nauka powiedziała "pas" i się pewnymi sprawami nie zajmuje. Może
    kiedyś coś odkryjemy tak jak Truman (z filmu "Truman show") odkrył że nie
    żyje w realnym świecie tylko w studio telewizyjnym. Na dzień dzisiejszy nie
    da się w naukowy sposób rozstrzygnąć pochodzenia wszechświata, ani istnienia
    nieistnienia Boga/bogów/obcych/reinkarnacji/wędrówki dusz itd.

    > Tylko z drobnym zastrzeżeniem. Powstała by jako pierwsza. Od razu dorosły
    > osobnik dysponujący nieograniczonymi możliwościami
    > sprawczymi. Do tej pory w historii Ziemi było dużo rzeczy niemożliwych aż
    > stały się możliwe. Powstanie takiej istoty jest jednak do tego
    > stopnia niemożliwe że nigdy nie da się udowodnić że istnieje.

    To wszystko co piszesz to gdybanie czyli filozofia. Ja pisałem o nauce.
    Nauka przestała się tym problemem zajmować (filozofia zresztą też).

    Pozdrawiam
    Ergie