  • 1. Data: 2009-07-05 20:39:59
    Temat: Brama przesuwna-kupić czy zrobić samemu?
    Od: "Stolat" <c...@g...pl>

    Witam czeka mnie wkońcu wykonanie ogrodzenia od frontu.
    Chciałbym zamontować bramę przesuwną, szerokość hmm w sumie nie wiem
    jeszcze, mam garaż dwu-stanowiskowy o świetle 5m.
    Teraz tak, kiedyś myślałem, żeby samemu sobie to wyspawać. Ale życie mnie
    nauczyło, że czasami nie warto się bawić w roboty ręczne, bo się nie opłaca.
    Ale czasami warto :) ( tak jak z rekuperacją np. koleś chciał 10k za samą
    robociznę i materiały-bez rekuperatora, ja zrobiłem spis i wysłałem do
    hurotowni to wyszło mi 4k )
    No więc czy robić bramę przesuwną samemu czy kupić gotową?
    A może ktoś zna jakąś dobra tanią firmę w okolicach Wrocławia-Oławy-Brzegu?

    Michał

  • 2. Data: 2009-07-05 20:54:36
    Temat: Re: Brama przesuwna-kupić czy zrobić samemu?
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    Użytkownik "Stolat" <c...@g...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > opłaca. Ale czasami warto :) ( tak jak z rekuperacją np. koleś chciał 10k
    > za samą robociznę i materiały-bez rekuperatora, ja zrobiłem spis i

    No tak bywa z tymi instalacjami niestety. Brama to jednak nieco inny zywiol.
    Jezeli masz doswiadczenie w spawaniu takich konstrukcji to pewnie troche
    zaoszczedzisz, jezeli nigdy tego nie robiles to raczej sobie odpusc.
    Widywalem juz takie wlasnoreczne twory, koszmar po prostu. Spawy jak oplute,
    krzywe wszystko do tego posciagane, brak przekatnych i pionu. Zalozenie do
    tego jakiejs automatyki bedzie wymagalo sporo cierpliwosci, a autor co
    gorsza byl z siebie zadowolony. Tak wiec spawaj jak umiesz a jak nie to
    oddaj to w diably komus kto to robil, bo wiele rzeczy bedziesz musial odkryc
    na nowo do tego w dosc dlugim czasie.

    Pozdro.. TK

  • 3. Data: 2009-07-05 21:20:55
    Od: "Stolat" <c...@g...pl>

> [...]
    > nie to oddaj to w diably komus kto to robil, bo wiele rzeczy bedziesz
    > musial odkryc na nowo do tego w dosc dlugim czasie.

    No w sumie to nie spawałem, ale na studiach teorię poznałem :P.
    Teść natomiast coś tam rzeźbił.. Myśle, że dalibyśmy radę.
    ALe z tego co widzę to taka 3,6x1,55 kosztuje w granicach 2k.
    Ile mógłbym zaoszczędzić robiąc samemu?
    500 zł czy 1000 zł?
    Bo jeżeli 500zł to nawet nie będe się za to brał :).
    Ostanio sobie szafę wnękową chciałem zrobić (2,70x2,80x0,70) rozrysowałem,
    wysłame do firmy która tnie okleja i wyszło mi że będzie mnie kosztować
    jakieś 2k
    Koleś mi to zrobi za 2,8k niby 800 zł, ale ja bym to robił pewnie tydzień.
    Pozatym nie mam długiego samochodu i musiałbym kombinowac z transportem.

  • 4. Data: 2009-07-06 06:28:21
    Od: "Agent 0700" <k...@w...pl>

    > ALe z tego co widzę to taka 3,6x1,55 kosztuje w granicach 2k.

    Materiał pewnie ze 400 zł najmniej zależy z czego chcesz zrobić tą bramę,
    myślę, że połowę zaoszczędzisz spokojnie.

    Ja robię takie rzeczy sam. Jest OK.
    Pozdrawiam

    Jacek

  • 5. Data: 2009-07-06 08:23:43
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Agent 0700 wrote:

    > Materiał pewnie ze 400 zł najmniej zależy z czego chcesz zrobić tą
    > bramę, myślę, że połowę zaoszczędzisz spokojnie.
    >
    > Ja robię takie rzeczy sam. Jest OK.

    tylko trzeba umieć spawać, dobrze! jak oglądam brame zrobioną przez pewna
    znaną mi dobrze osobę to się zastanawaim kiedy sie całkiem rozleci. Bo
    trzeba odróżnić smarakanie od spawania.

  • 6. Data: 2009-07-06 11:17:48
    Od: "Jackare" <...@s...de.pl>

    > No w sumie to nie spawałem, ale na studiach teorię poznałem :P.
    > Teść natomiast coś tam rzeźbił.. Myśle, że dalibyśmy radę.

    Spawacz to nie ktoś kto skończył kurs i ma uprawnienia ale ktoś kto trochę
    godzin, elektrod, gazu i materialu wyspawał. Najlepiej liczyć to w latach.
    Czy będziesz w stanie ocenić czy przetop jest odpowiedni, czy będziesz w
    stanie wykonać "ładne" i mocne spawy. Czy będziesz umiał spawac tak aby
    zapobiec wichrowaniu się materiału, co jest łatwe zwłaszcza przy dużej
    konstrukcji.
    Trzeba mieć narzędzia i warunki do pospawania takiej konstrukcji.
    Nie twierdzę że nie pospawasz czy nie dasz rady, ale na piewszy raz
    proponowałbym jakieś mniejsze, mniej eksponowane i mniej odpowiedzialne
    elementy aby nabrać wprawy bo o to przede wszystkim tutaj chodzi. Czasem
    warto kupić na złomie trochę materiału i poćwiczyć spawanie, obsktukiwanie
    spawów.
    Jeżeli już sie zdecydujesz na spawanie rób to przede wszystkim powoli, tak
    aby topił się metal materiału a nie tylko elektroda. Załatw sobie młotek
    spawalniczy lekki i ostry - tym się komfortowo pracuje.
    Cienkie tarcze do cięcia stali, grube tarcze do szlifowania, dobrze jest
    mieć na oddzielnej kątówce szczotkę garnkówkę, kątownik do sprawdzania kątów
    prostych. Miejsce gdzie to wszytsko rozłożysz, tak aby prosto leżało na
    jednej powierzchni.
    Na początek fajnie mieć przyłbicę bo maska do trzymania będzie Ci
    przeszkadać - zajmowac jedną rękę i utrudniać utrzymanie uchwytu i
    równowagi. Tania przyłbica kosztuje około 30 zł ale ma cienki filtr - warto
    go zmienić. Ważna jest dobra pozycja przy pracy, bo jeżeli spawasz
    elektrodą, ręka nie może być spięta i sztywna. Dobrze mieć okulary ochronne
    na nosie podczas obstukiwania spawów ze szlaki.
    Spawanie - jeżeli się je załapie- daje dużo frajdy bo to szybka, pewna i
    tania metoda łączenia.

    --
    Jackare

  • 7. Data: 2009-07-08 23:08:07
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    > No w sumie to nie spawałem, ale na studiach teorię poznałem :P.

    Kiepsko to widze. :-)

    > Teść natomiast coś tam rzeźbił.. Myśle, że dalibyśmy radę.

    Albo dacie, albo jakos ulepicie. :-)
    Wszystko sie da, Jackare ciekawie to opisal, chlop ma zapewne doswiadczenie.
    Ja tez sporo spawalem, na tyle duzo ze wiem iz nie jest to takie proste
    zadanie. Nie jest tez jakos szczegolnie trudne, ale o estetyke moze nie byc
    latwo. Kup sobie paczke elektrod (polecam Esab 3,2mm na poczatek) i wyspawaj
    ja na jakims zlomie. Warto tez zapoznac sie z jakas lektura teoretyczna
    (katy, kierunek i sposob prowadzenia elektrody) sporo to daje. Nie chodzi
    przeciez o to, zeby skleic to stopiona elektroda a o to ze stal spawana
    trzeba przetopic. Prowadzenie zbyt wolne elektrody moze powodowac wypalanie
    dziur, zbyt szybkie malo trwale spawy. Do tego dochodzi dobranie amperazu, w
    sumie nic nie zastapi praktyki. Jak masz do tego talent to pojdzie Ci bardzo
    szybko i bedziesz spawal jak stary. Jak nie to niestety bedziesz sie meczyl.
    Zycze pozytywnych efektow.

    Pozdro.. TK

    Pozdro.. TK

  • 8. Data: 2009-07-09 11:05:08
    Od: Tomasz Nowicki <t...@s...com>

    Biorąc pod uwagę to, że porządną bramę można kupić w wersji ocynk/malowanie
    proszkowe, z automatyką w słupku, to samodzielne spawanie, choć przyjemne i
    rozwijające intelektualnie, wydaje się chybionym pomysłem ;)

    T.