  • 1. Data: 2009-07-05 21:03:32
    Temat: podłogówka -rozdzielacz i pompa
    Od: KK <kakr77_skasuj_to_@_o2.pl>

    Witam,
    Czy możecie doradzić mi przy zakupie zestawu do podłogówki -układ
    mieszający, pompę i rozdzielacze? Mam kilka pytań:
    -czy kupić gotowy zespół czy kompletować go oddzielnie? Z grubsza np
    taki http://pl.heating.danfoss.com/xxTypex/296210_MNU1743
    3087_SIT18.html
    lub jakiś z allegro, ale niespecjalnie widzę tam jakiś wybór.
    -jaki rozdzielacz wybrać? Z zaworami sterowanymi elektrycznie? Czy
    sterowanie podłogówką jest w praktyce przydatne (mam na myśli oddzielną
    regulację dla każdego pomieszczenia) czy wystarczy jak całością steruje
    kocioł)
    -czy do każdego rozdzielacza można podłączyć elektrozawory (czy jest
    jakiś standard) czy trzeba kupić odpowiedni zestaw od razu?

    Dom nowy, kocioł będzie na paliwo stałe. Podłogówka robiona we własnym
    zakresie, salon, kuchnia, przedpokój, dwie łazienki i jeden pokoik.

    Pozdrawiam
    Kamil

  • 2. Data: 2009-07-05 21:29:55
    Temat: Re: podłogówka -rozdzielacz i pompa
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    Użytkownik "KK" <kakr77_skasuj_to_@_o2.pl> napisał w wiadomości
    > Witam,
    > Czy możecie doradzić mi przy zakupie zestawu do podłogówki -układ
    > mieszający, pompę i rozdzielacze? Mam kilka pytań:

    Szczerze to poradz sie jakiegos doswiadczonego hydraulika tak na poczatek.

> [...]
    3087_SIT18.html
    > lub jakiś z allegro, ale niespecjalnie widzę tam jakiś wybór.

    Moim zdaniem kompletowac wg. wlasnych potrzeb.

> [...]
    > sterowanie podłogówką jest w praktyce przydatne (mam na myśli oddzielną
    > regulację dla każdego pomieszczenia) czy wystarczy jak całością steruje

    Podlogowka ma bardzo duza bezwladnosc, nie da sie tym sterowac tak jak
    zakrecenie grzejnika i trzeba o tym pamietac. Oczywiscie sa systemy
    sterowania podlogowka, ale nie trzeba tego kupowac od razu. Warto przy
    wykonywaniu instalacji doprowadzic kabel zasilajacy do rozdzielacza by moc
    pozniej dolozyc ew. automatyke.
    Rozdzielacz powinien byc dedykowany do podlogowki z mozliwoscia regulacji
    przeplywu w kazdej petli. Najlepiej jak bedzie wyposazony w rotametry. Gdyby
    co zawsze do tego bedziesz mogl dolozyc termostaty.
    Oczywiscie nie zabraknie glosow mowiacych, ze najlepiej to wyliczyc przy
    pomocy roznych programow, tylko ze ich zalozenia nie koniecznie pokrywaja
    sie z pisanymi instrukcjami tego samego producenta, nie mowiac juz ze rozne
    programy daja rozne wyniki, wiec trzeba zachowac rozsadek. Wyliczac
    oczywiscie warto, ale myslenia przy tym nic nie zastapi. Skutki bledow z ew.
    przewymiarowania instalacji odczujesz co najwyzej w portfelu, natomiast
    ekstremalna optymalizacja na styk moze byc bardziej odczuwalna podczas
    silnych mrozow.

    > Dom nowy, kocioł będzie na paliwo stałe. Podłogówka robiona we własnym
    > zakresie, salon, kuchnia, przedpokój, dwie łazienki i jeden pokoik.

    Mysle ze jednak poradz sie jakiegos hydraulika tak czy tak. To sa niby
    proste sprawy, ale warto miec choc minimum wiedzy dotyczacej samych urzadzen
    sterujacych, wymaganych wydajnosci itp. Do pieca na paliwo stale warto
    dolozyc wymiennik ciepla by utrzymywac na nim minimalna temp. zapabiegajaca
    kondensacji pary ze spalin. Niezbedne bedzie zaprojektowanie koniecznych
    dylatacji w posadzce determinujacych prowadzenie i rozmieszczenie petli.
    Slowem sporo lektury przed Toba, ale da sie. :-)

    Pozdro.. TK

  • 3. Data: 2009-07-05 22:28:37
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    KK wrote:
> [...]
    > Dom nowy, kocioł będzie na paliwo stałe. Podłogówka robiona we własnym
    > zakresie, salon, kuchnia, przedpokój, dwie łazienki i jeden pokoik.

    generalnie jestem zwolennikiem regulowanie podłogówki poprzez regulator
    pogodowy, chodzi o to aby temperatura zasialnia była dopasowana do
    zapotrzebowania na energiem a to zapotrzebowanie jest zalezne od temperatury
    zewnętrznej. Warto kupić rozdzielacz z miernikami przepływu (łatwiej jest
    wtedy wyregulowac przepływy do tych wynikających z obliczeń).

    idnywidualne sterowanie obwodami to taki luksus :) trzeba kupić napędy i
    jakis system sterowania, warto jednak sobei zdać sprawę że podłogówka ma
    sporą bezwłądność więc przy głupim układzie efekty moga być idiotyczne.
    (pomijam naczne koszty)

    dodam że jak sie odrazu nie przewidzi okablowania do czujnikó temperatury
    lub termostatów w powieszczeniach to pozostają tylko układy bezprzewodowe,
    można zrobić okablowanie a resztę zamontować kiedys jak wpadnie więcej
    gotówki.

    No i jedna kardynalna sprawa podłogówkę trzeba policzyć jeśli ma ona być
    zasadniczym źródłem ciepła, tutaj nie można robić na oko.

  • 4. Data: 2009-07-07 20:56:46
    Od: KK <kakr77_skasuj_to_@_o2.pl>

> [...]
    > (łatwiej jest wtedy wyregulowac przepływy do tych wynikających z obliczeń).

    A możesz podać przykład takiego rozdzielacza? taki?
    http://allegro.pl/item677567894_rozdzielacz_podlogow
    y_7_sekcyjny_z_przeplywo.html

    > idnywidualne sterowanie obwodami to taki luksus :) trzeba kupić napędy i

    w sumie wydaje mi się że to luksus lekko zbędny, poza może jednym
    pokoikiem, reszta pomieszczeń jest połączona oprócz łazienek. Trochę
    tylko szkoda kupować regulator na jeden pokój.

    > dodam że jak sie odrazu nie przewidzi okablowania do czujnikó

    mam na szczęście

    > No i jedna kardynalna sprawa podłogówkę trzeba policzyć jeśli ma ona być
    > zasadniczym źródłem ciepła, tutaj nie można robić na oko.

    Policzone programem ze strony Kisana, poza tym nie będzie jednym
    źródłem, dochodzi kominek i jeden duży kaloryfer na dole.

    dzięki za odpowiedź
    Pozdrawiam
    Kamil

  • 5. Data: 2009-07-07 21:08:19
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    KK wrote:

    > A możesz podać przykład takiego rozdzielacza? taki?
    > http://allegro.pl/item677567894_rozdzielacz_podlogow
    y_7_sekcyjny_z_przeplywo.html

    no np taki może być tam na dole montuje sie potem głowice sterujące
    zaworami.

    > Policzone programem ze strony Kisana, poza tym nie będzie jednym
    > źródłem, dochodzi kominek i jeden duży kaloryfer na dole.

    dobrze policzona podlogówka daje tyle ciepła ile trzeba.

  • 6. Data: 2009-07-07 21:49:36
    Od: KK <kakr77_skasuj_to_@_o2.pl>

    > Podlogowka ma bardzo duza bezwladnosc, nie da sie tym sterowac tak jak
    > zakrecenie grzejnika i trzeba o tym pamietac. Oczywiscie sa systemy

    wiem o tym,

> [...]
    > przeplywu w kazdej petli. Najlepiej jak bedzie wyposazony w rotametry. Gdyby
    > co zawsze do tego bedziesz mogl dolozyc termostaty.

    Chodzi mi głównie o to że przed zalaniem wylewek chciałbym podłączyć
    instalacje i sprawdzić szczelność, i do tego celu chciałbym użyć już
    docelowego rozdzielacza. Więc pytam jaki?

> [...]
    > przewymiarowania instalacji odczujesz co najwyzej w portfelu, natomiast
    > ekstremalna optymalizacja na styk moze byc bardziej odczuwalna podczas

    Podłogówka nie będzie jedynym źródłem ciepła, więc nie ma się co
    martwić. Rozstaw rurek wyszedł mi z programu Purmo4 co 20cm i tak
    zrobiłem, pętle mają ok 70m długości, kuchnia 45m. Moc podaje ~70W/m2
    przy zasilaniu 45stC i >90 przy 50stC, opór ~8.3kPa

    > Mysle ze jednak poradz sie jakiegos hydraulika tak czy tak. To sa niby
    > proste sprawy, ale warto miec choc minimum wiedzy dotyczacej samych urzadzen
    > sterujacych, wymaganych wydajnosci itp. Do pieca na paliwo stale warto

    Będzie do odpalenia pieca i całego ogrzewania.

> [...]
    > dylatacji w posadzce determinujacych prowadzenie i rozmieszczenie petli.
    > Slowem sporo lektury przed Toba, ale da sie. :-)

    Przeszedłem już to, pętle obliczone i wykonane, podział płyt grzejnych
    przemyślany i peszle gdzieniegdzie pozakładane. :) Zostało podlączyć
    do.. rozdzielacza :)
    Pozdr
    Kamil

  • 7. Data: 2009-07-07 21:54:06
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    > A możesz podać przykład takiego rozdzielacza? taki?
    > http://allegro.pl/item677567894_rozdzielacz_podlogow
    y_7_sekcyjny_z_przeplywo.html

    Taki.

    > Policzone programem ze strony Kisana, poza tym nie będzie jednym źródłem,
    > dochodzi kominek i jeden duży kaloryfer na dole.

    No to spawdz co Kisan pisze np. na temat grubosci styropianu nad
    pomieszczeniem ogrzewanym, a pozniej sprobuj to przeliczyc z ta wlasnie
    gruboscia, zobaczysz co Ci wyjdzie. :-)
    Takich kwiatkow jest wiecej. :-)

    Pozdro.. TK

  • 8. Data: 2009-07-07 22:29:42
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    > Podłogówka nie będzie jedynym źródłem ciepła, więc nie ma się co martwić.
    > Rozstaw rurek wyszedł mi z programu Purmo4 co 20cm i tak

    Dosc optymistycznie, ale jezeli jakis gres na wykonczenie, cieple sciany i
    posadzka to moze i starczy.

    > Przeszedłem już to, pętle obliczone i wykonane, podział płyt grzejnych
    > przemyślany i peszle gdzieniegdzie pozakładane. :) Zostało podlączyć do..
    > rozdzielacza :)

    Jezeli chodzi tylko o rodzielacz to w sumie producent nie jest jakos
    szczegolnie istotny. Za Danfosa zaplacisz sporo i spokojnie znajdziesz
    tanszy. Przejdz sie do lokalnej hurtowni i popros o rozdzielacz do
    podlogowki z liczba obiegow jaki Ci wyszedl, kazdy bedzie dobry. Ten ktory
    podajesz w innym poscie tez jak najbardziej bedzie git.
    Mysle, ze dobrze bedzie zalozyc tez pompe obiegowa i odpowietrzyc chociaz
    wstepnie uklad. Dopiero po tym zalozyc manometry i napompowac wymaganym
    cisnieniem. No ale to juz hydraulik bedzie wiedzial lepiej. Sa tez
    rozdzielacze umozliwiajace odpowietrzanie pojedynczych petli, ale kosztuja
    pewnie nie malo.

    Pozdro.. TK

  • 9. Data: 2009-07-08 05:56:00
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Maniek4 wrote:
> [...]
    > wymaganym cisnieniem. No ale to juz hydraulik bedzie wiedzial lepiej.
    > Sa tez rozdzielacze umozliwiajace odpowietrzanie pojedynczych petli,

    każdym rozdzielaczem kóry ma zwory na obiegach można odpowietrzać obiegi
    oddzielnie, zaryzykowałbym że nawet inaczej jest ciężko to zrobić. :)

  • 10. Data: 2009-07-08 08:47:12
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    > każdym rozdzielaczem kóry ma zwory na obiegach można odpowietrzać obiegi
    > oddzielnie, zaryzykowałbym że nawet inaczej jest ciężko to zrobić. :)

    Tak ale nie. :-)
    Na normalnym rozdzielaczu do podlogowki odcinasz petle tylko na powrocie. W
    czasie odpowietrzania jak by nie robil wszystkie obiegi od strony zasilania
    zostana zalane woda wczesniej niz odpowietrzy sie calosc. Po otwarciu ktorej
    kolwiek petli cisnienia sie wyrownaja i woda przez zasilanie zacznie wplywac
    do wszystkich petli. Powietrze nie bedzie mialo latwej drogi do gory. Ja
    pisze o rozdzielaczu z zaworem rowniez na zasilaniu, takim zamykanym
    wkretakiem. Zamykasz wszystkie petle po stronie zasilania i zaczynasz
    odpowietrzanie napelniajac petle od powrotu. Odkrecasz zawor jednej petli na
    zasilaniu, powietrze zostaje wypchniete. Po odpowietrzeniu jednej petli
    zamykasz zawor na zasilaniu i odkrecasz nastepny. Tak do odpowietrzenia
    wszystkich obiegow na rozdzielaczu. Moze nie jestem jakos szczegolnie
    precyzyjny w tym co pisze, bo widzialem to tylko raz i mniej wiecej tak to
    dziala. Podobnie mozna odpowietrzac na normalnym rozdzielaczu nie
    przykrecajac wczesniej rur po stronie zasilajacej i pomalu napelniac powroty
    az do napelnienia wszystkich petli.

    Pozdro.. TK

    Pozdro.. TK