  • 1. Data: 2023-05-05 06:29:21
    Temat: Chinole nie próżnują
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W tym roku zamontowali 33,5GW fotowoltaiki, co daje średnio jakieś 370MW
    DZIENNIE. Masakra :>

    L.

  • 2. Data: 2023-05-05 08:02:21
    Temat: Re: Chinole nie próżnują
    Od: Adam Lubszczyk <a...@p...onet.pl>

    piątek, 5 maja 2023 o 06:29:27 UTC+2 Lisciasty napisał(a):
    > W tym roku zamontowali 33,5GW fotowoltaiki, co daje średnio jakieś 370MW
    > DZIENNIE. Masakra :>
    >
    > L.

    A czym rekompensują te brakujące 33,5GW w nocy i w zimie ?

    Adam

  • 3. Data: 2023-05-05 09:48:39
    Od: Mateusz Viste <m...@...invalid>

    Adam Lubszczyk:
    > A czym rekompensują te brakujące 33,5GW w nocy i w zimie ?

    W nocy to się śpi, a zimą mogą uruchomić dodatkowy węgiel lub atom.

    Fotowoltaika u nich ma sens. Nasłonecznienie w południowych i
    zachodnich prowincjach (czyli tam, gdzie te panele montują) jest
    dwukrotnie większe niż w PL. Do tego produkcją paneli napędzają własną
    ekonomię, a technologia jest na tyle dziś dopracowana, że niewiele ich
    to kosztuje. Ponadto, to dla nich również sposób na zapewnienie
    "jakiegoś" prądu tam, gdzie grid nie dochodzi.

    Chińska sytuacja jest nieporównywalna z PL, gdzie panele to głównie
    chory sposób na wyssanie dotacji.

    Mateusz

  • 4. Data: 2023-05-05 10:46:20
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .05.2023 o 09:48 Mateusz Viste <m...@...invalid> pisze:

    > Chińska sytuacja jest nieporównywalna z PL, gdzie panele to głównie
    > chory sposób na wyssanie dotacji.

    Ile masz teraz tych dotacji do paneli w Polsce?

    TG

  • 5. Data: 2023-05-05 10:47:37
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 05.05.2023 o 08:02, Adam Lubszczyk pisze:

    > A czym rekompensują te brakujące 33,5GW w nocy i w zimie ?

    A jak myślisz? Skoro cała Europa produkuje tylko 7% CO2 a Chiny 22%
    światowej produkcji?
    https://i.pl/globalna-emisja-dwutlenku-wegla-w-latac
    h-1970-2021-kto-emituje-najwiecej-co2/ar/c1-17064109

    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 6. Data: 2023-05-05 10:50:06
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .05.2023 o 08:02 Adam Lubszczyk <a...@p...onet.pl> pisze:

    > A czym rekompensują te brakujące 33,5GW w nocy i w zimie ?

    Ano właśnie, wszyscy wokoło sobie radzą z nadmiarem energii, tylko u nas
    mamy dwa stany, czy to w rolnictwie czy w energetyce. Klęska urodzaju i
    klęska nieurodzaju.

    TG

  • 7. Data: 2023-05-05 11:03:49
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu 2023-05-05 o 11:32, Adam Lubszczyk pisze:
    > A czym rekompensują te brakujące 33,5GW w nocy i w zimie ?
    >
    > Adam

    Wunglem i magazynowaniem, a czym innym mają? Może i atom pewnie u nich
    robi robotę.

    L.

  • 8. Data: 2023-05-05 11:06:14
    Od: Mateusz Viste <m...@...invalid>

    On Fri, 05 May 2023 10:46 "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl> wrote:
    > Ile masz teraz tych dotacji do paneli w Polsce?

    Odpowiedź na to pytanie wydaje mi się mało interesująca z ekonomicznego
    punktu widzenia. Bardziej interesujące wydaje mi się tak postawione
    pytanie:

    Jaki odsetek paneli obecnie działających w PL został częściowo lub w
    całości sfinansowany z publicznych pieniędzy?

    Warto również zauważyć, że ten cały "prosument" to też forma dotacji,
    bo opłacalności dla energetyki w tym nie ma żadnej.

    Mateusz

  • 9. Data: 2023-05-05 11:08:57
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    > Chińska sytuacja jest nieporównywalna z PL, gdzie panele to głównie
    > chory sposób na wyssanie dotacji.

    Chyba za długo waść siedzisz u żabojadów i utraciłeś kontakt z bazą :]
    Nikt nie zakłada foto żeby wyssać te niewyobrażalne dotacje w kwocie 5
    tysiaków. Poza tym ta kasa i tak nie pochodzi z budżetu tylko z handlu
    zielonymi certyfikatami (które nierząd sprzedaje za chore pieniądze za
    granicę), a poza tym przeciętny inwestor wydając te 30-40 tysięcy na
    instalację karmi budżet państwa vatem i podatkami od firmy instalującej
    i handlarza sprzętem, która to danina przekracza te marne 5 tysięcy. Tak
    że nie wiem gdzie tu widzisz ten chory sposób na wysysanie dotacji :P

    L.

  • 10. Data: 2023-05-05 11:22:13
    Od: Mateusz Viste <m...@...invalid>

    > Nikt nie zakłada foto żeby wyssać te niewyobrażalne dotacje w kwocie
    > 5 tysiaków.

    Dotowanie fotowoltaiki to daleko bardziej posunięta sprawa. Nie
    ogranicza się przecież do tego kieszonkowego, o którym wspominasz.

    > Poza tym ta kasa i tak nie pochodzi z budżetu tylko z
    > handlu zielonymi certyfikatami

    Czyli to już nie dotacja wg. Ciebie?

    > Tak że nie wiem gdzie tu widzisz ten chory sposób
    > na wysysanie dotacji :P

    Proponuję taką zabawę: Wyobraźmy sobie, że temat OZE od jutra podlega
    całkowitej deregulacji. Rząd zupełnie odcina się od sprawy, a
    właściciele instalacji PV dyskutują z energetyką na uczciwych zasadach
    rynkowych, bez żadnego ustawowego kadru. Jak myślisz, jaki jest wynik?

    Mateusz