    From: Mateusz Viste <m...@x...invalid>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Co wybrać?
    Date: Tue, 18 Aug 2020 15:57:34 +0200
    <20200813155704.53b3b570@mateusz> <zZkZG.174491$jbb.150739@fx44.ams1>
    <20200814083200.18d909a8@mateusz> <BpsZG.307723$iXb1.102674@fx03.ams1>
    <20200814112948.7837eb6f@mateusz> <5BtZG.266585$dTb.11433@fx41.ams1>
    <20200814133116.7f9222cf@mateusz>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <20200814140446.42f25d3c@mateusz>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <20200814152122.45beb2ac@mateusz> <RXHZG.225709$Fm.28827@fx28.ams1>
    <20200815092922.2579a7e8@mateusz> <PBNZG.302509$oCi.152485@fx02.ams1>
    <20200815143408.57bacce6@mateusz> <33F_G.332810$qj7.42943@fx04.ams1>
    <20200818110307.56c1fcd3@mateusz>
    <s...@f...lasek.waw.pl>

    2020-08-18 o 13:44 +0200, Jarosław Sokołowski napisał:
> [...]
    > żeby biedny nie dostał z budżetu zbyt dużo pieniędzy, które przecież
    > bardziej należą się bogatemu.
    >
    > 2. Osoba dużo bogatsza jest jednocześnie dużo mądrzejsze -- bez tego
    > by do pieniędzy nie doszła. Ten system gwarantuje, że rządy będą
    > mądrzejsze, a więc lepsze.
    >
    > 3. W budżecie i tak niewiele można zmienić, nie da się całkiem zabrać
    > pieniędzy darmozjadom, ale niech przynajmiej wiedzą, kto tu rządzi.
    > Nam większy udział we władzy się po prostu należy.
    >
    > Czy w którymś z punktów trafiłem i znalasłem prawdę? A może jeszcze

    Zgadza się wyłącznie nr. 1, mimo wplątanego cynizmu. Jasio wpłaca
    większą składkę do klasowego budżetu na wycieczkę do Zakopanego, więc
    ma nieco większe prawo głosu w wyborze zwiedzanych atrakcji. Brajan
    natomiast jedzie całkiem na waleta, i niech tak będzie: wiadomo, w domu
    mu się nie przelewa, ale niech nie stawia wymagań co do tego gdzie
    klasa pojedzie i co będzie oglądać.

    > Najlepiej wygląda pomysł zerowego dochodowego. Da się tak.

    Da się, i tak - też fajnie. Ale to już większe zamieszanie, wersja z
    ważonymi głosami jest mniej brutalna, bo i finansowo niczego nie
    zmienia w budżecie.

    > U tzw. ludzi pracy, wszystko, co obłożone podatkiem dochodowym,
    > szybko jest wydawane i zasila budźet podatkiem VAT. On oczywiście
    > zostaje i mógłby przejąć na siebie również rolę PIT.

    Jak najbardziej. Nie tylko VAT zresztą, istnieją też wszelkiego rodzaju
    akcyzy, które również mogłyby zastąpić PIT w zasilaniu budżetu.

    > Tylko czy nie usłyszę, że człowiek, który dużo zarobił i dużo wydał,
    > jest karany za pracowitość dużą kwotą VAT, jaką zapłacił?

    Nie ode mnie. VAT jest moim zdaniem bardzo słusznym i sprawiedliwym
    podatkiem. Płaci go każdy w tej samej mierze, i kara on nie pracowitość
    i skuteczność działania, tylko konsumpcjonizm. Co istotne: chleb
    kosztuje tyle samo, kiedy kupuje go biedny, i kiedy kupuje go bogaty.

    Mateusz