eGospodarka.plNieruchomościGrupypl.misc.budowanieCzy to juz koniec fotowoltaiki konsumenckiej w Polsce › Re: Czy to juz koniec fotowoltaiki konsumenckiej w Polsce
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Date: Wed, 13 Sep 2023 09:06:06 -0700 (PDT)
    Subject: Re: Czy to juz koniec fotowoltaiki konsumenckiej w Polsce
    From: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    środa, 13 września 2023 o 13:56:48 UTC+2 M M napisał(a):
    > Elektrownie atomowe buduje się dość długo i drogo, wymagają chłodzenia co w upalne
    lato może wymagać ograniczenia mocy (dotyczy też węglowych) ale tę lukę wypełnia PV.
    Rozproszona produkcja ma sens też dlatego, że zmniejsza straty w sieci. Kolektory też
    są OK ale w pralce by się przydała opcja pobierania ciepłej wody - choć rozwiązanie
    nie jest nowe, to obecnie rzadko spotykane (zarówno w pralkach jak i w budownictwie
    gdzie doprowadza się do pralki tylko zimną wodę). Chociaż moc PV razy COP pompy
    ciepła da z tej samej powierzchni podobny efekt jak kolektor - i brak
    niebezpieczeństwa zagotowania płynu przy braku odbioru ciepłej wody lub braku prądu
    dla pompy obiegowej. Klimat się ociepla i coraz więcej będzie klimatyzacji która
    chłodzi i obciąża sieć akurat wtedy kiedy jest najbardziej słonecznie, mają taki
    problem już teraz w USA i tam więcej PV byłoby jak znalazł. Rażąca nieuczciwość jest
    łatwa do wykrycia licznikami zdalnego odczytu i jak ktoś kombinuje to powinien
    przynajmniej robić to z głową (nie dotyczy tylko tych aktualnie u władzy, oni mogą
    kraść i się z tym nie kryć - mam nadzieję że do czasu), a jak ktoś nie przekracza
    zgłoszonej mocy oddawanej do sieci a ma więcej paneli wschód-zachód to akurat dla ZE
    jest korzystne (oddaje więcej energii w porach kiedy nie ma nadmiaru, powinni to
    zalegalizować), ścigać się powinno jak ktoś faktycznie robi szkodę (pompuje energię
    do sieci przy zawyżonym napięciu) a nie za samo nie trzymanie się ściśle "litery
    prawa" że ktoś sobie dołożył paneli (w 100% legalnie można mieć tracker który obraca
    panele optymalnie do Słońca i to dość charakterystyczna konstrukcja której nie da się
    ukryć, a efekt podobny jak więcej paneli w różnych kierunkach). Zresztą same ZE też
    oferują fotowoltaikę np. https://www.energa.pl/fotowoltaika-energa - nie robili by
    tego gdyby im szkodziło. Do każdego rachunku za energie dodają mnóstwo makulatury
    jaka to cudowna tarcza i ile dzięki niej oszczędzamy (chyba muszę zrezygnować z
    energii zanim mi się portfel przepełni nadmiarem tej kasy co to ją oszczędzam dzięki
    PiS), teraz pewnie będzie o słynnym "12%" czyli realnie jednorazowym 125+ a mogliby w
    tym miejscu edukować prosumentów o tym jak ważna jest prawidłowa konfiguracja
    falownika bo i swoje własne (a nie tylko sąsiadów) urządzenia można uszkodzić zbyt
    wysokim napięciem.
    Co do elektrowni atomowych to proponuję zostawić to fachowcom. Orlen będzie budował i
    eksploatował elektrownie wiatrowe. Z wiatrowych przed jest prawie taki sam pewny jak
    z elektrowni cieplnych. Prąd z fotowoltaiki to jedna wielka niewiadoma. Do tego w
    zasadzie jest sezonowo. I ma duża wade, nazywany jest brudnym ze względu na sposob w
    jaki powstaje z niego prad przemienny. W celu uzdatnienia wymaga zmiksowania z pradem
    z generatorowi mechanicznych. W zasadzie nadaje się jedynie do celow grzewczych.
    szwaby odchodzą juz od kupowania czy przechowywania pradu w sieci. Chcą zeby był
    tylko na własne potrzeby ludzi mających fotowoltaikę na dachu. Przy konkurencji
    Orlenu z indywidualnym posiadaczem instalacji 10kW mały nie ma żadnych szans.