    From: Jacek <k...@a...com>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Dobór kotła gazowego przez fachowca
    Date: Wed, 21 Aug 2019 12:01:12 +0200

    W dniu 19.08.2019 o 08:58, Kris pisze:
    > W sobotę rozmawiałem ze znajomym który własnie skończył dom budować
    > Dom parterowy ok 10x10m, dach kopertowy, poddasze póki co nieużywane
    > Jako ze w najbliższym czasie będę kupował kocioł gazowy zapytałem go co kupił,
    jakiej mocy itp
    > Odpowiedział ze się na tych rzeczach kompletnie nie zna i zaufał firmie która mu
    instalacje robiła i kupowali co tam było potrzebne
    > Pytam go o cenę to mówi że ponad 10tys sam kocioł- Vailant o mocy ponad 30kW
    Temat był tu wielokrotnie wałkowany. Wnioski były takie, że "fachowcom"
    opłaca się dać jak największy kocioł, bo mają większy zysk. To, że potem
    klient wykorzystuje moc na 25% ich nie obchodzi.
    U mamy w domu z lat 60-tych bez ocieplenia (pustak żużlowy i cegła) jest
    kocioł 24 kW i daje radę. Dom ma 10x12, dach płaski, dużo okien.
    Ktoś mądrze zauważył, że kocioł powinno się dobierać na 97% dni w
    sezonie grzewczym. Jak się trafi te 3% z największym mrozem, to wtedy
    można zależnie od upodobań dogrzewać się farelką, grzanym winem,
    kołderką, albo nawet spalić dodatkowe kalorie pod tą kołderką, jak się
    ma chęć i z kim.
    Jacek