    From: "kogutek" <s...@N...gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Dzieci ranne w wybuchu kominka
    Date: Thu, 9 Feb 2012 20:01:25 +0000 (UTC)

    4CX250 <t...@p...ornet.pl> napisał(a):

    > Sądząc po tym co widać na zdjęciach to nie był to wybuch gazu drzewnego. To
    > eksplodował płaszcz.
    > Identyczne pobojowisko widuje się po eksplozji bojlera elektrycznego w
    > którym zagotuje się woda.
    > No chyba że to rzeczywiście jakiś wynalazek kominka na gaz czy podobnego
    > czegoś. Ale napewno tu to nie gaz drzewny narobił tyle dziadostwa.
    >

    > Marek

    Po zdjęciach też widzę że tam było coś więcej. Ile widziałeś wybuchnietych
    bojlerów. Bo ja jeden. W pogromcach mitów. 150 litrów przegrzanej wody
    uwolniło energię w sekundę. Ciśnienie mierzyli, było ok 26 atmosfer. Moc
    chwilowa 36000kW. W kominku mogło być 5 litrów wody przegrzanej ale o nizszym
    ciśnieniu. Moc chwilowa 60 razy mniejsza 600kW. Para pomimo że potrafi nieść
    dużą energię nie jest materiałem wybuchowym. Według mnie nie wystawiła by okna
    i ściany. Inny mechanizm wybuchu. Materiały wybuchowe albo potrzebują do
    spalania tlenu z powietrza ( bomba paliwowa) albo mają w cząsteczce
    dostateczną ilość tlenu ( proch strzelniczy ). Para po uwolnieniu wskutek
    obniżenia ciśnienia zaczęła by się skraplać w dużo niższej temperaturze
    otoczenia. Mogła wyrwać drzwiczki, mogła rozsunąć ścianki kominka. Ale takich
    zniszczeń jak na fotkach by nie zrobiła. Takie jest moje zdanie i mogę je w
    pewnych uzasadnionych okolicznościach zmienić.