  • 1. Data: 2016-11-01 01:02:40
    Temat: Ekonomiczno-budowlane
    Od: Maciek <d...@p...onet.pl>

    Czołem,

    Czy w szeroko pojętym świecie zachodnim jest kraj, gdzie relacja płac do
    cen nieruchomości i mat. budowlanych jest taka, że znaczący odsetek ludzi
    jest w stanie budować domy 1-rodzinne bez zaciągania kredytów?
    Mówimy o budowaniu w normalnym tempie, nie przez 20 czy wiecej lat.

    Znacie taki kraj?

    --
    //\/\aciek
    docktor(a)poczta.onet.pl

  • 2. Data: 2016-11-01 08:32:31
    Temat: Re: Ekonomiczno-budowlane
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2016-11-01 o 01:02, Maciek pisze:

> [...]
    > jest w stanie budować domy 1-rodzinne bez zaciągania kredytów?
    > Mówimy o budowaniu w normalnym tempie, nie przez 20 czy wiecej lat.

    Im bardziej "zachodni" styl życia, tym banki bardziej trzymają łapę na
    kasie.

    Lepiej szukaj w krajach trzeciego świata.

    --
    MN

  • 3. Data: 2016-11-01 08:33:23
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .11.2016 o 01:02 Maciek <d...@p...onet.pl> pisze:

> [...]
    > jest w stanie budować domy 1-rodzinne bez zaciągania kredytów?
    > Mówimy o budowaniu w normalnym tempie, nie przez 20 czy wiecej lat.

    Nie ma takiego. W każdym kraju jest sporo "średniaków", którzy z
    miesięcznych wpływów i niewielkich oszczędności są wstanie na bieżąco
    finansować budowę ale wg. mnie to parę % społeczeństwa danego kraju.
    Jest też parę % bogaczy, którzy mogą sobie pozwolić na wszystko -
    pozostałe 80-90% tego nie udźwignie bez kredytu.

    TG

  • 4. Data: 2016-11-01 11:18:28
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    W dniu 01.11.2016 o 01:02, Maciek pisze:

> [...]
    > jest w stanie budować domy 1-rodzinne bez zaciągania kredytów?
    > Mówimy o budowaniu w normalnym tempie, nie przez 20 czy wiecej lat.

    musiałbyś poszukać kraju, w którym są spełnione dwa warunki:
    1. usługi budowlane, wypłaty dla budowlańców są stosunkowo niskie w
    porównaniu do zawodów wymagających bardziej złożonej i długotrwałej edukacji
    2. większość obywateli jest wysoko wyedukowana i zarabia pieniądze
    korzystając z tej edukacji.

    Czy taki znajdziesz? nie wiem.
    teraz o naszym podwórku. U nas facet "z drogi" bez pytania o świadectwo
    pracy, zatrudniony jako pomocnik budowlany przy ociepleniach zarabia
    dobre kilka tysięcy. Ten sam facet po studiach.... pracy nie dostanie. O
    ile dostanie, to jest wielu kandydatów na jego miejsce, więc wypłata
    stosunkowo niska, a napewno na starcie niższa niż u kolegi budowlańca.
    Sytuacja chora ze względów politycznych.. więc dajmy sobie spokój.
    Nie wiem jak jest za granicą, ale tutejsi bywalcy piszą, że my budujemy
    super energooszczędne bunkry. No właśnie. ale nie budujemy tanio. Sam
    tutaj starałem się rozkręcić dyskusje na temat jaki dom jest najtańszy.
    Wiadomo że tanie auto kosztuje... i jest to... tania wiertarka w
    Tesko.... Ale tani dom? Nie znalazłem projektu super taniego domu. Można
    przerabiać kontenery na domy, można by prefabrykować domy, ale....
    wszystko wskazuje na to, że niema klienta na tanie domy. Ba, gadałem
    nawet z wykonawcą dachów. Każde zagięcie - powiedział - to grube
    tysiące. a ile to widujemy dachów pogiętych jak łabędź z origami?
    No i finanse. jest sobie para ludzi, on 25 lat, ona 23 (albo obydwoje o
    5lat więcej) - pobierają się. coś tam pracowali, a ile odłożyli? Tyle
    żeby starczyło na ślub albo i mniej. co robili że mają zero na koncie?
    Dla takich ludzi kredyt jest zbawienny, bo bez kredytu nie odłożą ani
    grosza. A że ta nauka (bankowa) kosztuje pare procent na rok, to ich dom
    jest mniejszy, albo okres spłaty kredytu dluższy....
    I ostatnia rzecz, trochę związana z dwoma poprzednimi. Czego ludzie
    chcą? gdzie chcą mieszkać? Ja jestem z Bytomia na śląsku, gdzie fajne
    mieszkanko, całkiem takie całkiem kupisz za 1000zł za metr. (czyli
    młodzi, ona i on muszą pracować 3 lata i mieszkać z rodzicami oszczędzać
    zanim kupią mieszkanie) 12km dalej są Katowice - stolica regionu. Tam
    mieszkania są dwa, dwa i pół raza droższe. Bardzo dużo ludzi z Katowic
    dojeżdża do pracy dalej niz 10km, ale w Bytomiu niechcą mieszkać. NAwet
    w wynajętym mieszkaniu. dlaczego? JA niewiem. kolejne 15km dalej na wsi
    wujek ma część chałupy. jakieś 120m. nikt tam nie chce mieszkać nawet za
    darmo. Lokal jest do kapitalnego remontu, ale jakby się dobrze ogarnąć,
    w ziemię rośliny powtykać, to by można spróbować samowystarczalne ranczo
    zrobić. Ale ten dojazd do centrum handlowego - masakra.
    Reasumując, tanio mieszkać, się da, ale tak jak chce i gdzie chce
    przeciętny polak - już nie
    ToMasz

    Ps ja się zastanawiałem. gdybym miał budować dom, projekt na dobre parę
    miesięcy dla ekipy ludzi, spróbowałbym tych ludzi "importować" do polski
    ze wschodu...

  • 5. Data: 2016-11-02 12:25:01
    Od: Kżyho <k...@c...pl>

    W dniu 2016-11-01 o 11:18, ToMasz pisze:
> [...]
    > mieszkania są dwa, dwa i pół raza droższe. Bardzo dużo ludzi z Katowic
    > dojeżdża do pracy dalej niz 10km, ale w Bytomiu niechcą mieszkać. NAwet

    To i tak piękne, wręcz rajskie ceny... U mnie w Poznaniu to zwykle
    4500-4700/m2 i w górę... :/

> [...]
    > zrobić. Ale ten dojazd do centrum handlowego - masakra.
    > Reasumując, tanio mieszkać, się da, ale tak jak chce i gdzie chce

    Tylko, że te ceny zazwyczaj się właśnie biorą z tych upodobań. A ja w
    sumie w pełni rozumiem, że w niektórych lokalizacjach ludzie nie bardzo
    chcą mieszkać. Jak z żoną szukaliśmy domu dla nas, to też mieliśmy
    bardzo konkretne wymagania co do lokalizacji. I tak, mógłbym gdzieś
    zamieszkać 2x taniej. Tylko potem się okazujesz, że to co taniej kupiłeś
    lokum, to kosztuje Cię transport z tych miejsc do np. pracy, dzieci do
    szkoły itd.
    Już pomijam upierdliwości i kłopoty z powrotem z jakichś spotkań
    towarzyskich ze znajomymi, że o tak niby błahych kwestiach wspomnę.

    Pzdr

    --
    /__/_* /
    / ) /_(//)()

  • 6. Data: 2016-11-03 16:36:24
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

> [...]
    > jest w stanie budować domy 1-rodzinne bez zaciągania kredytów?
    > Mówimy o budowaniu w normalnym tempie, nie przez 20 czy wiecej lat.

    Grenlandia ;)

  • 7. Data: 2016-11-04 08:55:48
    Od: Bolko <s...@g...com>

    Kiedyś na jakiejś imprezie spotkałem gościa.
    Szwajcara który był murarzem ze Szwajcarii.
    Gość pracował w szwajcarii przez parę miesięcy w roku.
    A potem wracał do rodziny w PL.

    Z drugiej strony dlaczego domy mają być tanie?