  • 1. Data: 2022-05-02 01:44:48
    Temat: Falownik PV do 10kW na 3 stringi?
    Od: M M <m...@g...com>

    Kojarzy ktoś z dostępnych obecnie falowników (oczywiście z niezbędnymi certyfikatami)
    o mocy do 10 kW a jednocześnie:
    - albo 3 niezależne wejścia MPPT (raczej spotykane przy większych mocach)
    - albo 2 wejścia MPPT, ale co najmniej jedno o większym niż 13A prądzie wejściowym
    (2 stringi równolegle)
    Jest jakiś Solplanet ASW-10K-LT-G2 ale piszą trochę niejasno:
    https://solplanet.net/wp-content/uploads/2021/12/Dat
    asheet-ASW-8-20K-LT-G2-Series_1121_EN_web.pdf
    Max. operating input current: 26 / 13 A
    No. of independent MPPT inputs / strings per MPPT input: 2 / A:1, B:1

    czy nie powinno być napisane A:2, B:1 lub czy nie jest tak, że jak 26A na jednym
    wejściu to drugie ma być nieużywane?

    Coś jeszcze godnego uwagi? Wiadomo że każdy sprzedawca zachwala swoje, a i tak
    wszystkie są chińskie. Nie oczekuję bajerów, aplikacji mobilnych, chmur itp. (wręcz
    nie chcę tego podłączać nigdzie indziej niż do prądu DC z paneli i AC z sieci) tylko
    sprzętu który robi to co powinien i nie sprawia kłopotów.

  • 2. Data: 2022-05-02 08:49:26
    Temat: Re: Falownik PV do 10kW na 3 stringi?
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .05.2022 o 01:44 M M <m...@g...com> pisze:

> [...]
    > mobilnych, chmur itp. (wręcz nie chcę tego podłączać nigdzie indziej niż
    > do prądu DC z paneli i AC z sieci) tylko sprzętu który robi to co

    zainstaluj większy falownik np: MOD 12KTL3-X
    Rożnica w cenie aż tak nie powala w stosunku do 10kW. Dasz paneli o max
    mocy mniejszej niż 10kW i będzie OK.

    TG

  • 3. Data: 2022-05-02 12:15:00
    Od: M M <m...@g...com>

    poniedziałek, 2 maja 2022 o 08:49:29 UTC+2 Tomasz Gorbaczuk napisał(a):
    > zainstaluj większy falownik np: MOD 12KTL3-X
    > Rożnica w cenie aż tak nie powala w stosunku do 10kW. Dasz paneli o max
    > mocy mniejszej niż 10kW i będzie OK.

    Tylko czy przez falownik >10 kW nie wpadnę (być może kiedyś) w opust 0,7 zamiast 0,8.
    Paneli będzie tuż poniżej 10 kW, ze względu na wschód-zachód (2x ~4 kW + ~2 kW na
    południe) falownik wystarczy nawet 8 kW - więc biorąc 12 kW już trochę przepłacam.
    Obecnie w ZE biorą pod uwagę moc paneli, ale bardziej logiczne wydaje się brać moc
    falownika (właśnie by promować instalacje wschód-zachód względem południowych -
    produkcja rozłożona na dłuższą część dnia, mniejsza moc w szczycie kiedy i tak jest
    nadmiar). Czy będzie taka zmiana tego nikt nie wie (w większości zmian u nas trudno
    doszukiwać się jakiejś logiki) ale...
    W tym Solplanet myślę że mogło im chodzić o liczbę gniazd MC4 (większe modele mają po
    2 równolegle na jedno wejście), co nie jest problemem (zrobię połączenie równoległe w
    rozdzielnicy DC poza falownikiem).
    Niestety certyfikat NC RfG tego Solplanet ważny tylko do końca 2026, przydałby się
    bezterminowy (chyba że jego ważność jest istotna tylko w momencie przyłączenia, a
    używać nadal można i po niej?).

  • 4. Data: 2022-05-02 14:14:27
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .05.2022 o 12:15 M M <m...@g...com> pisze:

> [...]
    > Paneli będzie tuż poniżej 10 kW, ze względu na wschód-zachód (2x ~4 kW +
    > ~2 kW na południe) falownik wystarczy nawet 8 kW - więc biorąc 12 kW już
    Ja w PGE zgłaszałem w tamtym roku 6,5kW paneli podpiętych do falownika
    15kW.
    Umowę prosumenta dostałem na 0.8 Dopiero jak rozbudowałem instalację i
    dołożyłem kolejne 8,5kW paneli to zmienili mi umowę na 0.7

> [...]
    > względem południowych - produkcja rozłożona na dłuższą część dnia,
    > mniejsza moc w szczycie kiedy i tak jest nadmiar).
    Oni niczego nie promują - dla nich PV to zło konieczne.
    Liczy się moc generatora a nie falownika.

    TG

  • 5. Data: 2022-05-02 16:31:26
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2022-05-02 o 12:15, M M pisze:

> [...]
    południe) falownik wystarczy nawet 8 kW - więc biorąc 12 kW już trochę przepłacam.
    Wystarczy 6-7kW, bo wszystkie panele nigdy nie będą pracowały pełną mocą.*
    Wschód zachód łączysz przez diody do 1 stringu, południe do 2 stringu,
    ważne aby wschód zachód miały tyle samo i takich samych paneli.
    Używasz taką diodę
    https://allegro.pl/oferta/konektor-zlacze-dioda-pv-1
    0a-mc4-dc-1000v-10801644214

    na każdy string wschód zachód i za diodą łączysz je razem czymś takim
    https://allegro.pl/oferta/zlacze-konektor-mc4-podwoj
    ny-rownolegly-ip67-2szt-8853817198
    i podłączasz do kabla i do inwertera.

    --
    Janusz
    *Prądu 13A te panele tez nie wyciągną bo to są parametry teoretyczne

  • 6. Data: 2022-05-02 16:55:56
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 02-05-2022 o 16:31, Janusz pisze:

    > Wystarczy 6-7kW, bo wszystkie panele nigdy nie będą pracowały pełną mocą.*
    > Wschód zachód łączysz przez diody do 1 stringu, południe do 2 stringu,
    > ważne aby wschód zachód miały tyle samo i takich samych paneli.

    Co daje taka dioda?
    Czy można by ją zastosować dla przypadku południowy wschód - południowy
    zachód?

  • 7. Data: 2022-05-02 18:49:52
    Od: M M <m...@g...com>

    poniedziałek, 2 maja 2022 o 16:31:30 UTC+2 Janusz napisał(a):
> [...]
    0a-mc4-dc-1000v-10801644214

    > na każdy string wschód zachód i za diodą łączysz je razem czymś takim

    Ja sobie to chcę połączyć w skrzynce zabezpieczeń DC na zewnątrz budynku, w której
    będą też styczniki do odcinania paneli (własne rozwiązanie zamiast fabrycznego
    wyłącznika ppoż, bez elektroniki - po prostu znika napięcie w cewce to stycznik
    przerywa obwody DC). Dalej z tej skrzynki kabel 5x4mm2 do drugiego budynku gdzie
    jest falownik (możliwie blisko przyłącza, by nie tracić mocy przy napięciu sieci
    bliskim max). Nie widzę natomiast potrzeby stosowania diod, oba stringi
    wschód-zachód dają zbliżone napięcia (przy zmianach nasłonecznienia zmienia się
    wydajność prądowa, ale napięcie pozostaje prawie stałe).

    > *Prądu 13A te panele tez nie wyciągną bo to są parametry teoretyczne
    > więc falownik z prądem 11-12A w zupełności wystarczy.

    Ale 2 stringi wschód-zachód mogą razem dać jakieś 1,5 razy tyle w południe. Więc
    może nieznacznie przekroczyć max dopuszczalny prąd wejściowy. Jak falownik sam
    ograniczy to OK, gorzej jak uzna to za jakiś niemożliwy stan awaryjny (zbyt jasne
    Słońce, a może bombka atomowa) i się wyłączy.

  • 8. Data: 2022-05-02 19:05:33
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2022-05-02 o 18:49, M M pisze:
> [...]
    wyłącznika ppoż, bez elektroniki - po prostu znika napięcie w cewce to stycznik
    Wybij sobie z głowy stycznik. Odłączniki ppoż są z silnikiem bo tylko
    one są w stanie zapewnić odpowiednią przerwę.

    Dalej z tej skrzynki kabel 5x4mm2 do drugiego budynku gdzie jest
    falownik (możliwie blisko przyłącza, by nie tracić mocy przy napięciu
    sieci bliskim max). Nie widzę natomiast potrzeby stosowania diod,
    Bo sie nie znasz, bez diod jeden string będzie zasilał drugi, diody sa
    konieczne.

    oba stringi wschód-zachód dają zbliżone napięcia (przy zmianach
    nasłonecznienia zmienia się wydajność prądowa, ale napięcie pozostaje
    prawie stałe).
    bzdury.

    > Ale 2 stringi wschód-zachód mogą razem dać jakieś 1,5 razy tyle w południe.
    Nie dadzą.

    Więc może nieznacznie przekroczyć max dopuszczalny prąd wejściowy. Jak
    falownik sam ograniczy to OK, gorzej jak uzna to za jakiś niemożliwy
    stan awaryjny (zbyt jasne Słońce, a może bombka atomowa) i się wyłączy.
    falownik nie wie że panele mogą dać więcej, nic się nie stanie, po
    prostu lekko obetnie moc ale straty z tego tytułu to pojedyncze procenty.

    --
    Janusz

  • 9. Data: 2022-05-02 20:14:17
    Od: dolczak <u...@w...pl>

    W dniu 2022-05-02 o 19:05, Janusz pisze:

> [...]
    > falownik nie wie że panele mogą dać więcej, nic się nie stanie, po
    > prostu lekko obetnie moc ale straty z tego tytułu to pojedyncze procenty.

    Jak chcesz dobry falownik i nie made in China to kup Piko Kostal
    produkcja Niemcy- Mercedes. Naprawiam więc wiem co sa warte a jak wersja
    oszczędnościowa to używany i min. 10 lat spokoju.

  • 10. Data: 2022-05-02 21:07:03
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Sun, 1 May 2022 16:44:48 -0700 (PDT), M M

    > Kojarzy ktoś z dostępnych obecnie falowników (oczywiście z niezbędnymi
    > certyfikatami) o mocy do 10 kW a jednocześnie:

    > - albo 3 niezależne wejścia MPPT (raczej spotykane przy większych mocach)

    Takich nie znajdziesz.

    > - albo 2 wejścia MPPT, ale co najmniej jedno o większym niż 13A
    > prądzie wejściowym (2 stringi równolegle)

    Ten warunek Fronius (od 8.2 -- u mnie równolegle wschód-zachód pod pierwszy
    MPPT gdzie jest właśnie dopuszcone AFAIR 22A i płd. na drugim MPPT) i
    GoodWe GW-DT (od 12 w górę i taki instalowałem dla mocy <10kWp i śmiga
    poprawnie).

    --
    Pozdor
    Myjk