  • 21. Data: 2022-05-02 22:05:51
    Temat: Re: Falownik PV do 10kW na 3 stringi?
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Mon, 02 May 2022 21:59:05 +0200, Tomasz Gorbaczuk

    > Od 11 do 13 ( w zależności od kąta oczywiście) - wschód-zachód przy
    > "lampie" będzie pracował praktycznie z max mocą. Jak podłączysz je
    > równolegle to będzie tak jak u Ciebie. Falownik ograniczy moc paneli ze
    > względu na max prąd jaki ma na pojedynczym wejściu MPPT.

    Ale u mnie nic nie ogranicza, w moim Fronku jest AFAIR 22A na pierwszym
    MPPT, na drugim jest "standardowo" 12,5A.

    > U mnie mam 2 x 2 MPPT (przy 15kW) - max prąd wejściowy pojedynczego
    > wejścia to 13A, max prąd paneli to 13A. Mogę podłączyć równolegle do
    > jednego wejścia tylko takie panele, które w sumie dadzą nie więcej niż
    > 13A. Jak będą na większy prąd znamionowy, to przy max oświetleniu obu
    > stringów, które są spięte równolegle falownik ograniczy prąd wejściowy i
    > tym samym ograniczy moc oddawaną przez panele.

    Czyli się zgadzamy. :P Autor szuka falwonika z wyższym prądem per MPPT, a
    ten warunek AFAIK spełnia tylko Fronek >8.2kW i GoodWe DT >12kW.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 22. Data: 2022-05-02 22:12:15
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .05.2022 o 22:05 Myjk <m...@n...op.pl> pisze:

    > Mon, 02 May 2022 21:59:05 +0200, Tomasz Gorbaczuk

    > Ale u mnie nic nie ogranicza, w moim Fronku jest AFAIR 22A na pierwszym
    > MPPT, na drugim jest "standardowo" 12,5A.

    No u Ciebie akurat jest OK.
    Ale jak kolega kupi panele, które mają 12-13A to Twój Fronek nie
    wystarczy. Przy połączeniu równoległym może popłynąć 26A - a Fronek ma max
    22A. O tym piszę.

    TG

  • 23. Data: 2022-05-02 22:16:02
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .05.2022 o 22:05 Myjk <m...@n...op.pl> pisze:

    > Czyli się zgadzamy. :P Autor szuka falwonika z wyższym prądem per MPPT, a
    > ten warunek AFAIK spełnia tylko Fronek >8.2kW i GoodWe DT >12kW.

    Growatt MOD 12KTL3-X (12kW) ma 2 wejścia na każdy z 2 MPPT. Czyli 2 x 13A
    na jedno MPPT.

    TG

  • 24. Data: 2022-05-02 22:26:21
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Mon, 02 May 2022 22:12:15 +0200, Tomasz Gorbaczuk

    > Ale jak kolega kupi panele, które mają 12-13A to Twój Fronek nie
    > wystarczy. Przy połączeniu równoległym może popłynąć 26A - a Fronek ma max
    > 22A. O tym piszę.

    Przy EW nie pójdzie 26A, co zresztą widać po moim wykresie. Moje Panele
    mają w porywach 10A a więcej jak 15A nie było, czyli można przyjąć że 1,5x
    prąd w takim układzie idzie, czyli z tych mocniejszych w porywach będzie
    20.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 25. Data: 2022-05-02 22:31:31
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .05.2022 o 22:26 Myjk <m...@n...op.pl> pisze:

> [...]
    > 1,5x
    > prąd w takim układzie idzie, czyli z tych mocniejszych w porywach będzie

    EW może być na połaciach o nachyleniu 12-18 st i wtedy możesz mieć przez
    3-4h praktycznie moc max.

    TG

  • 26. Data: 2022-05-02 22:59:58
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Myjk m...@n...op.pl ...

    > No fakt, bywają takie przypadki, też znam. ;P

    Chyba cała fotowoltaika na tym jedzie konczac projekty pozgłaszane
    wczesniej ;-D

    --
    Pozdrawia... Budzik
    Miłosierdzie jest początkiem okrucieństwa.

  • 27. Data: 2022-05-02 23:01:10
    Od: Collie <p...@b...pl>

    W poniedziałek, 2.05.2022 o 20:14, dolczak napisał:

    > Jak chcesz dobry falownik i nie made in China to kup Piko Kostal
    > produkcja Niemcy- Mercedes. Naprawiam więc wiem co sa warte a jak wersja
    > oszczędnościowa to używany i min. 10 lat spokoju.

    Co instalator, to inny Mercedes. Mnie przekonywali, iż takim Mecedesem
    wśród falowników jest SolarEdge rodem z Ziemi Obiecanej. Biorąc pod
    uwagę, że Pegasusa Niemcy jednak nie wymyślili, dałem się przekonać
    do bliskowschodniej wersji Mercedesa produkowanego na Węgrzech i min.
    12 lat spokoju.

    --
    Collie

  • 28. Data: 2022-05-03 00:09:00
    Od: M M <m...@g...com>

    poniedziałek, 2 maja 2022 o 19:05:37 UTC+2 Janusz napisał(a):
    > Wybij sobie z głowy stycznik. Odłączniki ppoż są z silnikiem bo tylko
    > one są w stanie zapewnić odpowiednią przerwę.

    Wiem że nie każdy stycznik się nadaje do DC. Mam akurat takie gdzie producent to
    wyraźnie dopuszcza.
    Nie jakaś miniaturka, waży około kilograma.
    Sprężynie powrotnej jakoś bardziej ufam niż elektronice sterującej silniczkiem
    zasilanym z kondensatorów.

    > Bo sie nie znasz, bez diod jeden string będzie zasilał drugi, diody sa
    > konieczne.

    Falownik tak ustawi napięcie by wyciągnąć maksymalną moc z równoległego połączenia
    obu.
    Tak, trochę stracę (może procent) ale nie sądzę że dużo więcej niż na tych diodach.

    > Nie dadzą.

    Skąd pewność, nie znając kąta nachylenia dachu? U mnie dość mały - 35 stopni.

  • 29. Data: 2022-05-03 01:28:46
    Od: M M <m...@g...com>

    poniedziałek, 2 maja 2022 o 21:09:51 UTC+2 Tomasz Gorbaczuk napisał(a):
    > Błąd - wyłącznik ppoż ma być jak najbliżej paneli (na strychu), w
    > rozdzielni DC jest bez sensu.

    Skrzynka hermetyczna, metalowa (by było bardziej ppoż) na zewnętrznej ścianie
    budynku, tuż pod dachem z którego schodzą do niej kable z paneli. Wprowadzanie ich
    na strych moim zdaniem bardziej ryzykowne.

    > Nie rób żadnych styczników na obwodzie DC, zrobisz sobie krzywdę.
    > jeśli to nie jest stycznik DC 1000V to niczego nie rozłączy.

    AC 690V 60A, DC 300V 50A - mogę lekko przekraczać te 300V ale przy dużo mniejszym
    prądzie.

    > Falownik jak najbliżej rozdzielni DC. Nie puszczaj DC na większe
    > odległości.

    Kablem na 0,6/1 kV dlaczego nie? Na 25m kabla 5x4mm2 (2 stringi i PE) stracę w
    szczycie jakiś 1% mocy. Jest jakiś przepis że DC musi być jednożyłowym? Na AC muszę
    dać gruby nie ze względu na jego wytrzymałość, ale by nie stracić na spadku napięcia
    gdy jest bliskie max (falownik stwierdzi 253V po swojej stronie i więcej do sieci nie
    odda, choć na drugim końcu będzie 251V i jeszcze by się trochę dało).

    > Falownik obowiązkowo własny uziom. Połączenia wyrównawcze uziomu falownika
    > i GSW - min 16mm2.

    Mam bardzo dobry istniejący uziom, każdy nowy własny będzie gorszy.

    > Stringi o takiej samej ilości paneli zawsze dają podobne napięcie czy są
    > obciążone czy nie.
    > Jak połączysz wschód - zachód bezpośrednio na jednym stringu MPPT to
    > będzie lipa.
    > Nigdy nie będziesz miał mocy max z żadnej połaci.

    Oczywiście wiem że nie łączyć szeregowo w jeden string wszystkiego - tylko osobny
    string wschodni i osobny zachodni, oba równolegle pod jedno wejście MPPT falownika.
    Fronius twierdzi że można i straty są około 1% więc ujdzie.

  • 30. Data: 2022-05-03 08:29:46
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    02 May 2022 20:59:58 GMT, Budzik

    > Chyba cała fotowoltaika na tym jedzie konczac projekty pozgłaszane
    > wczesniej ;-D

    Ale tylko po grubej znajomości albo na farcie. Sąsiadowi robiłem w marcu,
    koleś od licznika się potknął o stojącą paletę ze sprzętem i nie wymienił
    licznika. Powiedział żeby zadzwonić po zamontowaniu i przyjedzie wymienić.
    Zamontowaliśmy to dwa dni później, sąsiad zadzwonił do "liczników" a tam
    mu wypalili że zgłoszenie zamknięte i musiał ponownie wniosek składać.

    --
    Pozdor
    Myjk