  • 1. Data: 2019-12-23 11:31:31
    Temat: Fotowoltaika a wyłączenie prądu przez energetykę.
    Od: Adam Lubszczyk <a...@p...onet.pl>

    Witam!
    W związku z FV naszło mnie takie pytanie techniczne.
    Standardowa FV jeśli energetyka wyłączy prąd to musi się także wyłączyć. Jak jednak
    poznaje, że ma się wyłączyć - chyba poprzez pomiar napięcia z sieci.

    Załóżmy taką sytuację:
    Mamy osiedle domków - bogatych - więc większość ma FV, zasilane z jakiegoś jednego
    transformatora. W pogodny dzień następuje awaria lub planowe wyłączenie sieci -
    odłączenie transformatora.

    Jak teraz zachowają się FV? Wzajemnie będą podtrzymywać napięcie w sieci, oszukując
    się wzajemnie, że nadal jest zasilanie z energetyki?

    Jednocześnie FV aby wprowadzić energię do sieci, to jej inwerter musi mieć odrobinę
    większe napięcie niż to w sieci - zatem poszczególne FV będą z sobą konkurować i
    podbijać napięcie do wysokiej wartości uszkadzając podłączone do niej odbiorniki ?

    Adam

  • 2. Data: 2019-12-23 11:45:08
    Od: WS <L...@c...pl>

    On Monday, December 23, 2019 at 11:31:32 AM UTC+1, Adam Lubszczyk wrote:
> [...]
    >
    > Jak teraz zachowają się FV? Wzajemnie będą podtrzymywać napięcie w sieci,
    oszukując się wzajemnie, że nadal jest zasilanie z energetyki?

    Ja bym zakladal, ze przestana dzialac. Chyba, ze ktos sobie kupi jakis hybrydowy
    falownik, to bedzie mial prad tylko u siebie.
    Nie ma szans, zeby energetyka pozwolila podpiac do sieci cos, co przy wylaczeniu
    pradu w sieci pusci go do slupa ;) Przeciez to moze np. zabic elektrykow, ktorzy
    spodziewajac sie wylaczenia napiecia beda cos tam grzebac...

  • 3. Data: 2019-12-23 12:18:02
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu poniedziałek, 23 grudnia 2019 11:31:32 UTC+1 użytkownik Adam Lubszczyk
    napisał:
    > Jak teraz zachowają się FV? Wzajemnie będą podtrzymywać napięcie w sieci,
    > oszukując się wzajemnie, że nadal jest zasilanie z energetyki?

    Jakby tam wpiąć agregat spalinowy to tak by mogło być. Ale wpinanie
    agregatów w sieć jest zabronione, podobnie jak innych urządzeń które
    mogą generować napięcie w przypadku jego braku w sieci. Nie mylić z siecią
    domową oczywiście. Jak będzie awaria w sieci to wszystkie falowniki padną,
    bo one nie mają generatora częstotliwości tylko dopasowują się do tego,
    co dostają z sieci. Więc jak "herce" padną to się wszystko wyłączy,
    bez względu jak wielkie by to było osiedle i ile mocy by się generowało
    w danym momencie :>

    L.

  • 4. Data: 2019-12-23 13:40:36
    Od: Adam Lubszczyk <a...@p...onet.pl>

    W dniu poniedziałek, 23 grudnia 2019 12:18:04 UTC+1 użytkownik Lisciasty napisał:

> [...]
    > bo one nie mają generatora częstotliwości tylko dopasowują się do tego,
    A z sieci dostają napięcie od innych FV :)

    > Więc jak "herce" padną to się wszystko wyłączy,
    > bez względu jak wielkie by to było osiedle i ile mocy by się generowało
    > w danym momencie :>
    Czyli falowniki FV zmianą częstotliwości wykrywają wyłączenie zasilania?

    Adam

  • 5. Data: 2019-12-23 13:50:01
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu poniedziałek, 23 grudnia 2019 13:40:38 UTC+1 użytkownik Adam Lubszczyk
    napisał:
    > A z sieci dostają napięcie od innych FV :)

    Napięcie może przez chwilę tak, ale częstotliwość się rozlezie i wszystko padnie.

    > Czyli falowniki FV zmianą częstotliwości wykrywają wyłączenie zasilania?

    Albo częstotliwości albo napięcia. Jak napięcie spadnie poniżej bodajże
    175V na fazie albo wzrośnie powyżej 275V to też się wyłączy.

    L.

  • 6. Data: 2019-12-23 13:57:29
    Od: WS <L...@c...pl>

    On Monday, December 23, 2019 at 1:40:38 PM UTC+1, Adam Lubszczyk wrote:

    > Czyli falowniki FV zmianą częstotliwości wykrywają wyłączenie zasilania?

    Zeby dalo sie przesylac prad falownik musi zsynchronizowac sie z czestotliwoscia i
    okresem sieci... nie moze byc jakiegos przesuniecia fazowego itp...

    Ogolnie jest to baaaardzo skomplikowane ;)
    http://ww1.microchip.com/downloads/en/AppNotes/01444
    A.pdf

  • 7. Data: 2019-12-24 07:51:12
    Od: A S <a...@e...pl>

    W dniu 2019-12-23 o 12:18, Lisciasty pisze:
    > domową oczywiście. Jak będzie awaria w sieci to wszystkie falowniki padną,
    > bo one nie mają generatora częstotliwości tylko dopasowują się do tego,
    > co dostają z sieci. Więc jak "herce" padną to się wszystko wyłączy,

    Dzwony w mieście A biły na Anioł w tym momencie, kiedy biły w mieście B
    i odwrotnie. Czy aby nie tak samo zachowałby sie falownik w sieci
    w której jest inny falownik?
    --
    A S

  • 8. Data: 2019-12-24 08:17:00
    Od: WS <L...@c...pl>

    On Tuesday, December 24, 2019 at 7:51:18 AM UTC+1, A S wrote:

    > Dzwony w mieście A biły na Anioł w tym momencie, kiedy biły w mieście B
    > i odwrotnie. Czy aby nie tak samo zachowałby sie falownik w sieci
    > w której jest inny falownik?

    Taka sytuacja powinna byc wykryta...
    Wg IEEE 1547 section 4 powinno sie wylaczyc w maks. 2 sekundy...

    https://www.google.pl/search?q=inverter+anti-islandi
    ng

    Raz, ze niebezpieczne, dwa jak sie rozjedzie okres sinusoidy, to po wlaczeniu
    napiecia sieci bedzie wielkie zwarcie ;) tzn. tak, jakby 2 fazy zewrzec...

  • 9. Data: 2019-12-24 08:54:09
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu wtorek, 24 grudnia 2019 07:51:18 UTC+1 użytkownik A S napisał:

    > Dzwony w mieście A biły na Anioł w tym momencie, kiedy biły w mieście B
    > i odwrotnie. Czy aby nie tak samo zachowałby sie falownik w sieci
    > w której jest inny falownik?

    siec energetyki jest siecią sztywną czyli zasadniczo nie ma tam zmian napiecia i
    czestotliwosci. Kilka pracujących wspólnie instalacji fv dość szybko zmieni wspólna
    czestotliwosc i napiecie. Inwertery to wykryją i się wyłączą.

    b.

  • 10. Data: 2019-12-27 22:33:21
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    W dniu 23.12.2019 o 11:45, WS pisze:

    > Chyba, ze ktos sobie kupi jakis hybrydowy falownik, to bedzie mial prad tylko u
    siebie.

    No właśnie, jak to jest z takimi bajerami w falownikach i jak musi być
    przygotowana instalacja? Coś w stylu przełącznika "sieć-agregat" tylko
    sterowany automatycznie przez falownik?

    Jakub Rakus