  • 21. Data: 2021-04-19 22:26:54
    Temat: Re: Fotowoltaika - wzrost napiecia w sieci
    Od: WS <L...@c...pl>

    poniedziałek, 19 kwietnia 2021 o 20:35:11 UTC+2 Janusz napisał(a):

    > No to niech się energetyka weźmie do roboty i zapewni te220- 230V a nie
    > 245 jak ja np mam. Ludzie potem muszą walczyć o obniżenie odczepów bo
    > falowniki się notorycznie wyłączają, na elektrodzie pełno jest takich
    > historii.

    Tylko ktoś musi za to zapłacić... ;)

    Po wsiach pełno starych linii napowietrznych, ludzie narzekali na zbyt niskie
    napięcie, to podnieśli, teraz narzekają na zbyt wysokie ;)
    Przy fotowoltaice sytuacja się jeszcze pogarsza, bo ludzie montując panele uważają,
    że mają prąd za darmo, więc dokładają odbiorników elektrycznych (kuchenki
    elektryczne, klimatyzatory, pompy ciepła, ładowanie samochodów elektr., ...)
    i rozliczając zużycie w skali roku mają gdzieś, że np. w nocy produkują zero, a chcą
    pobierać kilka razy więcej niż parę lat temu, co prowadzi do jeszcze większych
    spadków napięcia na liniach przesyłowych...

  • 22. Data: 2021-04-20 04:09:11
    Od: KIKI <y...@p...uu>

    On 18.04.2021 20:41, gobo wrote:
    > Hej,
    > Przy 253V wywala mi juz zabezpieczenie w pompie ciepla - wiec nie moge
    > tak sobie podnosic za bardzo i nikim i niczym sie nie przejmowac:)

    Przy 240V w sieci dochodzi często do 250V na podliczniku w złączu. Na
    falowniku jest prawie 252V, przewody 10mm2 od falownika do rozdzielni i
    dalej 16mm2 do złacza. To koniec zakresu. Jeszcze działa ale jak ktoś
    założy panele to będzie koniec. Falowniki, pewnie nie wszystkie, mają
    ustawienie ogólne gdzie się ręcznie zadaje parametry sieci. Kilka V
    można podnieść ale to tyle.
    Przy Twoim napięciu i 10kW będzie ciężko.
    Sąsiad bliżej trafa ma napięcie bliskie 253V to jego nie zasilisz, bo
    byś musiał mieć na falowniku z 10-15 więcej.
    Jak przesadzisz to wysadzisz w powietrze filtry we wszystkich
    urządzeniach jakie posiadasz i jakie posiadają najbliżsi sąsiedzi
    Jedyne lekarstwo to obniżenie napięcia o 2 zaczepy czyli o 12V, a może i
    o 3 zaczepy.

  • 23. Data: 2021-04-20 04:22:02
    Od: KIKI <y...@p...uu>

    On 19.04.2021 22:26, WS wrote:

> [...]
    chcą pobierać kilka razy więcej niż parę lat temu, co prowadzi do jeszcze większych
    spadków napięcia na liniach przesyłowych...

    Właśnie tak jest i dodam od siebie, że za to "niepłacenie za prąd" będą
    opłaty za moc bierną. Nie wstrzymujcie oddechu.

    https://techlab24.eu/home/fotowoltaika/

    Jest coś takiego jak spadek napięcia na przewodach. Moc bierna wywołuje
    spadek napięcia. Możesz nie pobierać watów, a wytwarzać spadek napięcia
    przez posiadanie oświetlenia ledowego.

    Ja analizuję instalację, bo sam chcę włączyć 30kWp i już wiem, że będzie
    ciężko.

  • 24. Data: 2021-04-20 04:37:07
    Od: KIKI <y...@p...uu>

    On 19.04.2021 00:26, gobo wrote:
    > Hej,
    > No wlasnie niby nie to samo. Przy mikroinwerterach nie ma takich pikow,
    > jak przy pojedynczym inwerterze.

    Co Ty wygadujesz. Jedno co zyskasz to masę zakłóceń. Poczytaj na
    elektrodzie jak ludziom ogłupiały pralki czy lodówki. Jak tylko słońce
    wychodzi to są cyrki.

    Jak masz za wysokie napięcie to musisz się dogadać żeby je obniżyli. Jak
    masz na końcu 245V to jest game-over. Jak zaczniesz pompować 16A przez
    stare kable to żeby sąsiad łyknął prąd od Ciebie to musisz mieć
    napięcie, które pokryje spadek na kablu do niego i będzie ciut wyższe
    niż w punkcie styku kabli na słupie przy nim.

    Ale to jest 10kW, jeden sąsiad ci tego nie łyknie, żeby łyknął następny
    znowu musisz mieć o 2 Volty więcej. Na tym kilometrze to żeby zasilać
    ludzi przy trafie to musisz mieć ze 20-30V więcej na falowniku.

    To sobie dodaj 245 + 20 = 265 do 275V. Przy słabych kablach
    napowietrznych i wysokim napięciu w sieci nie ma żadnego działania
    paneli. Obstawiam, że na trafie ustawili 253V, albo i więcej.
    Policz sobie spadek napięcia na kilometrze gdyby miał rezystancję 1ohm i
    byś pchał 16A? V = 1 * 16 = 16V zakładając, że kilometr kabla ma
    oporność 1ohm. Dolicz do tych amperów jeszcze połowę tego prądu
    biernego, pochodzącego z odbiorników pojemnościowych. Spadek wyniesie 25V.

    Ustal czy obniżą napięcie, bo jak nie to nawet nie odpali ta "woltanika"

  • 25. Data: 2021-04-20 09:55:59
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2021-04-20 o 04:22, KIKI pisze:

> [...]
    >
    > Właśnie tak jest i dodam od siebie, że za to "niepłacenie za prąd" będą
    > opłaty za moc bierną. Nie wstrzymujcie oddechu.

    Nie będzie.

> [...]
    > przez posiadanie oświetlenia ledowego.
    >
    > Ja analizuję instalację, bo sam chcę włączyć 30kWp i już wiem, że będzie
    Bo zamiast jeść łyżką Ty chcesz od razu chochlą, po co Ci 30kw?
    Zakład masz? skoro tak to płać za bierną.

    --
    Janusz

  • 26. Data: 2021-04-20 13:42:11
    Od: KIKI <y...@p...uu>

    On 20.04.2021 09:55, Janusz wrote:

    > Nie będzie.

    Niektórzy już piszą o tym otwarcie. że prosument to wrzód na d.
    sprzedawcy prądu. Ja zawsze to powtarzałem. Obecnie przygotowuję się do
    pełnej kompensacji mocy biernej, żeby mi nic pojemnościowego nie wychodziło.

    Oczywiście, że w końcu zaczną pobierać opłaty za moc bierną.
    Już próbowali w 2016 w Białostockim. Ostatnio była jakaś decyzja Urzędu
    Regulacji Energetyki, że jak są warunki techniczne to można pobierać za
    moc bierną.

    A tutaj masz

    https://www.korporacjasystem.pl/oplaty_za_energie_bi
    erna.html

    Zacznij od wiersza: "Kto w pierwszej kolejności zostaje objęty
    rozliczeniami?:"

    > Bo zamiast jeść łyżką Ty chcesz od razu chochlą, po co Ci 30kw?
    > Zakład masz? skoro tak to płać za bierną.

    Tyle to w domu chcę zamontować na używanych panelach. I może być mało
    żeby zaspokoić łaknienie pompy ciepła 40kW albo większej, może 50kW
    będzie potrzebna. Powietrzna oczywiście i dogrzewaniem grzałkami w mrozy.

  • 27. Data: 2021-04-20 14:13:49
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2021-04-20 o 13:42, KIKI pisze:

> [...]
    erna.html

    > Zacznij od wiersza: "Kto w pierwszej kolejności zostaje objęty
    Jak na razie to sobie mogą chcieć.

    > Tyle to w domu chcę zamontować na używanych panelach. I może być mało
    > żeby zaspokoić łaknienie pompy ciepła 40kW albo większej, może 50kW
    > będzie potrzebna. Powietrzna oczywiście i dogrzewaniem grzałkami w mrozy.

    To co ty grzejesz że tyle mocy potrzebujesz?
    pałac putina czy zamek?

    --
    Janusz

  • 28. Data: 2021-04-20 17:08:08
    Od: KIKI <y...@p...uu>

    On 20.04.2021 14:13, Janusz wrote:

    erna.html

    > Jak na razie to sobie mogą chcieć.

    A mnie się wydaje, że wkrótce zaczną pobierać opłaty z tytułu poboru
    energii biernej. To jest cisza przed burzą, czekają na więcej
    prosumentów. Później już nie będzie odwrotu.
    Zresztą trudno się dziwić skoro autorowi wątku siada napięcie na starych
    kablach. Gdyby się odbiorcy skompensowali to i spadki by były znacznie
    mniejsze.
    Jeżeli nie przewidzisz tego teraz to później nie będziesz miał jak tego
    skorygować albo poniesiesz koszty związane z dostosowaniem własnego
    odbioru żeby się zmieścić w kwadrantach z +jQ i do tego nie przekroczyć
    umownego tangensa równego 0.4.
    Dyskutowałem na pl.misc.elektronika na ten temat. Najgorszy przypadek
    jest rano, wieczorem i gdy słońce się chowa i jest mały przesył watów w
    którąkolwiek stronę ale gdy w tym czasie pompujesz jednocześnie moc
    bierną, bo tangens wychodzi nieskończoność.
    Ja przewiduję, że będzie jatka. Dojdzie do tego, że 99% prosumentów
    nagle wyłączy instalacje PV, bo nie będą w stanie nad tym zapanować.
    Takie przekroczenie tangensa może być i 100 razy dziennie w pochmurny dzień.

  • 29. Data: 2021-04-20 17:09:10
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 20.04.2021 o 14:13, Janusz pisze:

    > To co ty grzejesz że tyle mocy potrzebujesz?
    > pałac putina czy zamek?

    Kiki zawsze się chwalił, jak to mu spartolili budowę domu i jak mu wieje
    z gniazdek. Nic dziwnego, że potrzebuje 50 kW zimą, skoro ma wieczny
    przeciąg.

    --
    MN

  • 30. Data: 2021-04-20 17:20:20
    Od: KIKI <y...@p...uu>

    On 20.04.2021 17:09, Marcin N wrote:

    > Kiki zawsze się chwalił, jak to mu spartolili budowę domu i jak mu wieje
    > z gniazdek. Nic dziwnego, że potrzebuje 50 kW zimą, skoro ma wieczny
    > przeciąg.

    Mnie nigdy z gniazdek nie wiało, wełna była źle zrobiona ale już po
    remontach poddasza.