  • 1. Data: 2014-06-10 17:57:53
    Temat: Fundamenty - wieniec
    Od: Użytkownik_zyga <z...@p...onet.pl>

    Buduje dom jednorodzinny. Jestem na etapie ław fundamentowych. Czy po
    wymurowaniu (z bloczka betonowego) scian fundamentowych na wys. ~130 (40 cm
    ponad teren) musze całosc zakonczyc wiencem.
    Prosto, czy sciany fundamentowe musza byc zawienczone, pytam, dlatego bo w
    projekcie nie mam wienca na tym etapie, wieniec jest dopiero na wysokosci
    plyty nad parterem, a sa tacy co twierdza ze musi byc wieniec.
    Prosze o podpowiedz, jak ma byc prawidlowo.

  • 2. Data: 2014-06-10 18:41:19
    Temat: Re: Fundamenty - wieniec
    Od: collie <c...@v...pl>

    W dniu 10.06.14 17:57, Użytkownik_zyga pisze:

> [...]
    > nad parterem, a sa tacy co twierdza ze musi byc wieniec.
    > Prosze o podpowiedz, jak ma byc prawidlowo.

    Wierzyć projektantowi, który jest fachowcem i prawdopodobnie wiedział, co czyni:
    jeśli zaplanował wieniec dopiero nad parterem, to tego się trzymać. Jestem
    z zasady przeciwny poprawianiu projektów przez domorosłych budowlańców, choćby
    ci zęby zjedli na p.m.b. ;-)

    --
    collie

  • 3. Data: 2014-06-10 18:41:40
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    Użytkownik "Użytkownik_zyga" <z...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > projekcie nie mam wienca na tym etapie, wieniec jest dopiero na wysokosci
    > plyty nad parterem, a sa tacy co twierdza ze musi byc wieniec.

    na fundamencie nie daje sie wienca - no chyba ze piwnica albo inne
    udziwnienia. A tak naprawde to zajrzyj do projektu.

    b.

  • 4. Data: 2014-06-10 19:37:24
    Od: Użytkownik_zyga <z...@p...onet.pl>

    In news:ln7cfs$i4v$1@speranza.aioe.org,
    *Budyń* <b...@r...pl> typed:

    > na fundamencie nie daje sie wienca - no chyba ze piwnica albo inne
    > udziwnienia.

    Tez tak mysle ze na fundamentach nie ma wienca

    > A tak naprawde to zajrzyj do projektu.

    W projekcie jest bez belki wienczacej.

  • 5. Data: 2014-06-10 20:05:19
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    > W projekcie jest bez belki wienczacej.

    no to juz wiesz ze tych pomocników którzy ci wieniec kazali robić -na
    przyszłość nie słuchać :)

    b.

  • 6. Data: 2014-06-10 20:17:57
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu wtorek, 10 czerwca 2014 17:57:53 UTC+2 użytkownik Użytkownik_zyga napisał:

    > Prosze o podpowiedz, jak ma byc prawidlowo.
    Zapytaj kierbuda.
    Czasami wieniec niezbędny czasami zbyteczny.
    Projektantem się mniej przejmuj. Większośc projektów robią studenci a tylko pieczatki
    sa od osób z uprawnieniami. Jeśli masz typowy projekt to projektant nie wiedział
    pewnie jakie masz warunki gruntowe itp. Z reguły projekty sa grubo "przewymiarowane"
    i tylko dobry kierbud na miejscu może to poprawić.

  • 7. Data: 2014-06-10 21:54:44
    Od: "KS" <b...@b...pl>

    >Użytkownik "Kris" <k...@g...com> napisał w wiadomości
    oups.com...

> [...]
    >projekty sa grubo >"przewymiarowane" i tylko dobry kierbud na miejscu może

    Mam całkowicie odmienne doświadczenie.
    Mój kierbud sprawdzając zbrojenie stropu i widząc że zbrojenie dodatkowe na
    płycie filigran leży na kratowniczkach.
    (była to strefa ściskana w moim przypadku) stwierdził że jest ok i można
    zalewać.
    Gdyby nie moja reakcja tak by zostało.
    Konstruktor nie miał żadnych wątpliwości że b.poważny to błąd.
    Fakt że sam wiedziałem czego chce i kierbuda który jest architektem i robił
    mi adaptacje wziełem najtańszego, ale architekt powinien coś wiedzieć o
    konstrukcji a tu lipa.
    Więc uważam rady typu "pytaj kierbuda" czy "rób jak masz w projekcie" są
    średnie.
    Mysleć zawsze trzeba a projekty robią i kierbudami bywają rózni ludzie.

    K.S.

  • 8. Data: 2014-06-10 22:06:21
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik collie napisał:

> [...]
    > z zasady przeciwny poprawianiu projektów przez domorosłych budowlańców,

    A kto bogatemu zabroni? Dodatkowy wieniec między fundamentem a parterem
    z pewnością nie zaszkodzi - a że pomoże jak umarłemu kadzidło? Kto
    bogatemu...

    Jak projektant policzył że nie trzeba - znaczy stać będzie bez tego
    wieńca. A jak ktoś chce mieć chałupę odporna na balet słoni - jego
    pieniądze, czemu mu bronić?

    --
    Darek

  • 9. Data: 2014-06-10 23:36:42
    Od: collie <c...@v...pl>

    W dniu 10.06.14 22:06, "Dariusz K. Ładziak" pisze:

> [...]
    > ktoś chce mieć chałupę odporna na balet słoni - jego pieniądze, czemu mu bronić?

    No, fakt. Przy okazji wychodzi i tu nasz, polski, stosunek do prawa - tu
    budowlanego: przepisy są po to, by je obchodzić. Inwestor zastanawia się,
    czy czegoś nie dołożyć do projektu, a kierownik budowy według własnego
    widzimisię coś tam w projekcie uznaje za zbędne. A mamy jeszcze różnych
    majstrów na budowie - a to od więźby dachowej, a to od wylewek i zalewek -
    którzy też wiedzą lepiej, niż projektant. Ale cóż, taki mamy klimat...

    --
    collie

  • 10. Data: 2014-06-11 08:51:16
    Od: WS <L...@c...pl>

    W dniu wtorek, 10 czerwca 2014 23:36:42 UTC+2 użytkownik collie napisał:
    > No, fakt. Przy okazji wychodzi i tu nasz, polski, stosunek do prawa - tu
    > budowlanego: przepisy sďż˝ po to, by je obchodziďż˝. Inwestor zastanawia siďż˝,
    > czy czego� nie do�o�y� do projektu, a kierownik budowy wed�ug w�asnego
    > widzimisi� co� tam w projekcie uznaje za zb�dne. A mamy jeszcze r�nych
    > majstr�w na budowie - a to od wi�by dachowej, a to od wylewek i zalewek -
    > kt�rzy te� wiedz� lepiej, ni� projektant. Ale c�, taki mamy klimat...

    Obawiam sie, ze to nie tak do konca jest...

    Sporo projektow to standardowe "gotowce", obliczenia sa robione przy konkretnych
    zalozeniach zazwyczaj nie bardzo zgodnych z warunkami w ktorych powstaje budynek...
    Oczywiscie mozna wszystko zrobic "porzadnie",czyli dostosowanie projektu do warunkow,
    ponowne przeliczenie, badania gruntu..., tylko wszystko to kosztuje i zazwyczaj nie
    jest potrzebne ;)
    Dostaje sie pozwolenie wg tego gotowca i na budowie wprowadza niezbedne modyfikacje,
    BTW sporo jest dozwolonych i wymaga tylko wpisu kierownika w dzienniku budowy...

    W czasie gdy budowalem chalupe (ponad 10 lat temu) stal byla tania, wiec np.
    wrzucilem troche wiecej w lawy fundamentowe, wg. znajmego inz. mzna bylo zrobic
    badania gruntu i liczyc, ale koszt przekraczal wartosc tej stali, wiec po co?
    Podobnie wiezba - w gotowym projekcie byla policzona tak, by spelniala wymagane
    normy, miejscowy ciesla chcial krokwie ze 2x grubsze i takie sa ;) - jak wieje halny
    to i tak czuc jak toto pracuje...

    A w temacie autora... ja bym policzyl jaka roznica w cenie, jesli mala (np. do 2kPLN)
    to bym zrobil ten wieniec ;)
    W koncu i tak robi z bloczkow betonowych, wiec zamiast 1 warstwy mozna wylac porzadny
    beton z betoniarni prosto z gruszki - powinno byc nawet taniej niz bloczki (?)
    Deski pewnie ma (albo i tak musi miec na pozniej), pozostaje koszt stali + koszt piwa
    dla kogos, kto poskreca belki i szalunek zrobi... ;)

    WS
    WS