  • 11. Data: 2011-05-20 08:07:00
    Temat: Re: Gniazdo elektryczne ogrodowe
    Od: BartekK <s...@N...org>

    > Gniazdka "z klapką" bryzgoszczelne chyba się nie nadają
    > na zewnatrz, ale może sie mylę?
    Ja tylko chciałbym dodać, że deszcz to nie wszystko - proszę pamiętać,
    że zimą może się zdarzyć, że całe gniazdko będzie oblepione sniegiem (bo
    napada 1m, albo będzie zawiewać), potem to będzie się topić, a potem w
    nocy zamarznie... i wszędzie gdzie się wciśnie woda i zamarznie,
    powstaną większe szpary lub coś pęknie.
    W dodatku zmiany temperatury mogą powodować skraplanie się wilgoci
    wewnątrz i zwiększoną korozję styków, więc kontakt bolce-blaszki może
    być pogorszony - i grzać się podczas przepływu prądu, a pożar w
    styropianie nie wskazany...
    Obwód tego gniazdka bym zrobił obowiązkowo na osobnym bezpieczniku
    (minimalnym do obciążenia dobranym, np B6), najlepiej z różnicówką, i w
    stanie normalnym - zawsze trzymałbym je wyłączone, tylko przy koszeniu
    załączałbym, by nie pogarszać jakości styków przez elektro-korozję.

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 12. Data: 2011-05-20 10:13:08
    Od: "Druid29" <d...@t...wytnij.pl>

    Użytkownik "BartekK" <s...@N...org> napisał w wiadomości
> [...]
    > stanie normalnym - zawsze trzymałbym je wyłączone, tylko przy koszeniu
    > załączałbym, by nie pogarszać jakości styków przez elektro-korozję.

    Zgadza się, może się zdażyć oblepienie śniegiem lub zacinający deszcz.
    Dlatego lokalizację gniazdek należy przemyśleć (z której strony częściej
    zacina deszcz, wykorzystanie wnęk w elewacji, okapu dachu, balkonu itp.). W
    zimie ściany mają temperaturę wyższą od otoczenia, szczególnie po stronie
    nasłonecznionej, a lepki śnieg pada w temperaturze bliskiej zero. Styki w
    gniazdkach IP44 są zwykle osłonięte przed kapiącą woda. Dlatego nie bałbym
    się zamarzania wody na stykach.
    A z drugiej strony - zwykłe gniazdo IP44 to wydatek poniżej 20 zł, więc raz
    na parę lat nie zaszkodzi wymienić.

    A jeśli chodzi o osobny obwód - to bezpiecznik powinien odpowiadać
    obciążeniu gniazdka. 6A to stanowczo za mało jak na kosiarkę. Wyłączanie
    gniazdek i osobna różnicówka - to jak najbardziej (tak mi zrobił elektryk
    czyli ja :)).

    Pozdrawiam,
    Druid29

  • 13. Data: 2011-05-20 10:26:37
    Od: Jaroslaw Berezowski <p...@g...pl>

    Dnia Fri, 20 May 2011 10:07:00 +0200, BartekK napisał(a):

    > (minimalnym do obciążenia dobranym, np B6)
    Bezpiecznik powinien zabezpieczać przewód i gniazdko, nie urządzenie
    podpięte. Jak instalacja jest na 16, to dać 16 a nie cudować. Urządzenia
    powinny mieć swoje własne zabezpieczenia.

    > najlepiej z różnicówką,
    Nie najlepiej tylko zgodnie z zasadami dotyczącymi dostępnych dla
    lajkoników gniazdek obowiązkowo.

    --
    Jaroslaw "jaros" Berezowski

  • 14. Data: 2011-05-22 12:39:16
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2011-05-19 22:39, Sebastian Biały wrote:
    > Czy są jakieś rozwiązania gniazd elektrycznych montowanych na elewację
    > "w styropian" bez zadaszenia?

    Uściślając:

    a) Chcę obowiązkowo osobny obwód 6A/10A off-by-default. Może nawet na
    wyłaczniku czasowym (sam się po paru godzinach odłączy). Różnocówka - może.

    b) Chcę monotwać na cegłę pod styropianem (gniazdo będzie więc otoczone
    na około styro).

    c) Chcę coś co wytrzyma ściekającą bo styro wodę, śnieg, wilgoć. Nie
    hermetyczne, ale bryzgoszczelne. Obawiam się czy hermetyczne nie będzie
    ssało wigoci podczas zmian temperatury.

    d) 3-fazy raczej nie są potrzebne.

    e) Ładne i trwałe. Zapewne nie raz coś szarpnie kablem (potykając się o
    niego np) i wolałbym coś lepszej jakosci niż zwykłe łazienkowe wykonane
    z plastiku 0.5mm.

  • 15. Data: 2011-05-23 18:30:26
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    > a) Chcę obowiązkowo osobny obwód 6A/10A off-by-default.

    6A czy bnawet 10A na gniazdku ogrodowym to nieporozumienie. Każde
    solidniejsze narzędzie ogrodowe taki bezpiecznik wywali, nawet nie drgnąwszy
    przy tym. Jaki zresztą miałby być cel takiego ograniczania mocy? Po co?
    Cieniutkim kablem chcesz to gniazdko dołączyć? Albo samo gniazdko jakieś
    typu "patrz i nie dotykaj" użyć? Bo żadnych innych powodów, z kwestiami
    bezpieczeństwa na czele tutaj nie widzę.

    > Różnocówka - może.

    Nie żadne "może", tylko trzeba. A poniewaz obwód ma być ogrodowy, a więc
    potencjalnie mokry - nawet bardziej, niż trzeba.

    > c) Chcę coś co wytrzyma ściekającą bo styro wodę, śnieg, wilgoć. Nie
    > hermetyczne, ale bryzgoszczelne. Obawiam się czy hermetyczne nie będzie
    > ssało wigoci podczas zmian temperatury.

    Myślę, że IP44 wystarczy.

    > e) Ładne i trwałe. Zapewne nie raz coś szarpnie kablem (potykając się o
    > niego np) i wolałbym coś lepszej jakosci niż zwykłe łazienkowe wykonane z
    > plastiku 0.5mm.

    Kup porządne łazienkowe, wykonane z plastiku grubszego, niż 0,5mm.
    Jeśli jeszcze mało - kup "ogrodowe", ma IP65 i wytrzyma nawet przemarsz
    wojska, niestety w popularnych sklepach dostępne jest tylko w jednym
    wykonaniu (niebieskie, z białą klapką) i niekoniecznie estetyczne.

    J.

  • 16. Data: 2011-05-23 19:18:14
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2011-05-23 20:30, Jarek P. wrote:
    > 6A czy bnawet 10A na gniazdku ogrodowym to nieporozumienie.

    Nie. Zakładając kosiarkę 1500W i bezpiecznik zwłoczny powinno dać rade.
    Nie zamierzam przemysłowo topić indukcyjnie stali.

    > Jaki zresztą miałby być cel takiego ograniczania
    > mocy?

    Wymuszenie na sobie samym nie używania tego gniazda do dużych obciążeń.
    To jest dziurka do wpięcia radia, lampki, kosiarki itp. Jesli przyjdzie
    mi na myśl wpięcie 16A to obawiam się czy gniazdo wystawione na
    bezustanne zmiany pogody prąd ten mi dostarczy bez niespodzianek.

    > Nie żadne "może", tylko trzeba.

    Nie widzę sensu dedykowanej różnicowki. Bedzie wpięte w obwód
    "gospodarczy" z różnicówką na kilka innych gniazd (garaż, warsztat) i
    wystarczy.

  • 17. Data: 2011-05-23 19:21:07
    Od: "Lukasz" <l...@w...pl>

> [...]
    >
    > e) Ładne i trwałe. Zapewne nie raz coś szarpnie kablem (potykając się o
    > niego np) i wolałbym coś lepszej jakosci niż zwykłe łazienkowe wykonane z

    A nie można zastosować w miarę eleganckiego, funkcjonalnego i bezpiecznego
    gnizada przeznaczonego do takich celów:
    http://www.300energia.com/sklep/gniazda_do_instalacj
    i_elektrycznych/gniazda_domowe/rid,12627.html
    to było drogie, ale można taniej:
    http://www.300energia.com/sklep/wlaczniki_i_gniazda_
    domowe_ip66/gniazda_ip66/rid,12557.html
    (nie mam nic wspolnego z producentem/dystrybutorem, jeden z pierwszych
    linkow z wyszukiwarki)

    --
    lukasz

  • 18. Data: 2011-05-23 19:40:25
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2011-05-23 21:21, Lukasz wrote:
> [...]
    > http://www.300energia.com/sklep/gniazda_do_instalacj
    i_elektrycznych/gniazda_domowe/rid,12627.html

    Oglądałem te gniazda jako pierwsze. Prawdopodobnie kupie jakieś z tej
    serii, ale mialem nadzieje na jakieś alternatywy.

  • 19. Data: 2011-05-23 21:14:42
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    > Nie. Zakładając kosiarkę 1500W i bezpiecznik zwłoczny powinno dać rade.

    Może da. Silnik elektryczny 1500W może jednak mież na tyle cięzki start że
    C10 też wywali, ale załóżmy, że będzie OK. Za 3 lata jednak ta kosiarka Ci
    się skończy i kupisz kosiarkę 1800W. Albo gleboterminatora 2,5kW. I co
    wtedy? Będziesz zmieniał bezpiecznik?

    > Wymuszenie na sobie samym nie używania tego gniazda do dużych obciążeń. To
    > jest dziurka do wpięcia radia, lampki, kosiarki itp.

    Nie rozumiem takiego podejścia. Oczywiście, Twoje gniazdko, Twoja wola, rób
    jak chcesz, ale IMO to błąd. Idąc tym tropem, gniazdka w sypialni należy
    zabezpieczyć bezpiecznikami 2A, bo one przecież są do lampki/radia/laptopa.
    Tylko kiepsko będzie jeśli kiedyś z jakichkolwiek powodów (awaria CO)
    zechcesz postawić w sypialni Farelkę.
    > Jesli przyjdzie mi na myśl wpięcie 16A to obawiam się czy gniazdo
    > wystawione na bezustanne zmiany pogody prąd ten mi dostarczy bez
    > niespodzianek.

    O gniazdko się nie martw, jeśli będzie dobre i dobrze założone - wytrzyma.
    Jak już ktoś w wątku napisał, bezpiecznik ma zabezpieczać obwód, nie
    urządzenie. Jeśli obwód ma przewód 2,5mm2 i gniazdko na końcu, zabezpiecz je
    bezpiecznikiem 16A i będzie dobrze.

    > Nie widzę sensu dedykowanej różnicowki. Bedzie wpięte w obwód
    > "gospodarczy" z różnicówką na kilka innych gniazd (garaż, warsztat) i
    > wystarczy.

    Pisałeś ogólnie "różnicówka - może" i do tego się odniosłem. Jeśli tam
    będzie różnicówka, w dodatku wydzielona na "gospodarcze" obwody, to
    wystarczy.

    J.

  • 20. Data: 2011-05-24 07:19:46
    Od: "quent" <x...@x...com>

    Użytkownik "Jarek P." napisał w wiadomości grup
> [...]
    > wojska, niestety w popularnych sklepach dostępne jest tylko w jednym
    > wykonaniu (niebieskie, z białą klapką) i niekoniecznie estetyczne.

    Zaprzyjaźniona firma produkuje coś takiego:
    http://bekazet.pl/index.php?show=ofe2_rone_slwe

    --
    Pozdr.
    www.elipsa.info