    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Date: Mon, 19 May 2014 04:00:36 -0700 (PDT)
    Subject: Re: Grzejniki c.o. wymiana jakie?
    From: j...@g...com

    > on stosuje przelicznik 1 żeberko na 1 m2 czy coś takiego.
    >
    > Wtedy 15 lat temu żeberka były zamontowane na "pałę" do poszczególnych
    >
    > pomieszczeń. W niektórych pokojach podczas grzania było zimno, więc dlatego
    >
    > grzałem kominkiem a C.O. było, jako dogrzewanie szczególnie w nocy, gdy
    >
    > temperatura spadła.
    >

    > Czy słuszne jest rozumowanie fachowca, czy należy przeliczyć
    >
    > piec/grzejniki/m2.
    >
    > Powierzchnia użytkowa, jaką ogrzewam to 182 m2 bez klatki schodowej, co w
    >
    > sumie da ~200 m2.

    W budynkach boudowanych z cegły/pustaka, nieocieplonych lub słabo ocieplonych bez
    jakichś szczególnych przeszkleń można było przyjmować przeliczenie zapotrzebowania na
    ciepło na poziomie 80W/m.sześc lub 120W/m.kw przy czym lepiej sprawdza się
    przelicznik kubaturowy, bo 100 m.kw powierzchni o wysokości 2,6 i 3,2 m to jednak
    zupełnie inne kubatury powietrza do ogrzania. Potem można dołożyć 20% więcej na
    bardzo zimne zimy gdzie zamiast szukać dogrzania odkręci się mocniej grzejniki i jest
    ok. Przy tych "starych" przelicznikach Twój majster ma jakąś tam rację bo jedno
    żeberko żeliwne 55-60 cm wysokości to moc przeciętnie 100-150W w zależności od
    konstrukcji (podwójne, potrójne etc). Tyle grzejniki. Moc kotła powinna pokryć ich
    max. zapotrzebowanie,przy czym o ile przewymiarowanie kotła stałopaliwowego
    zdecydowanie skróci jego resurs, to w przypadku kotła gazowego nic takiego sie nie
    stanie. Zakładając że masz dom 200 m.kw przy wysokości pomieszczeń 2,75 m,
    potrzebowałbyś 200*2,75*0,08=44 kW mocy dla starszych nieizolowanych budynków w
    klasycz\nych technologiach. Gdybyś chciał dołożyć te 20% zapasu na ciężkie zimy to
    mamy 53kW. Z przelicznika metrażowego wychodzi 200*120 = 24kW ale jak pisałem
    wcześniej dom o wysokości 2,7 m i hala o wysokości 4 m to przy tej samej powierzchni
    zupełnie inne obiekty do ogrzania. Przy nowym budynku warto wykonać obliczenia OZC i
    może się okazać że wystarczy 25-30 kW.
    Kolejna rzecz: jak grzać? Grzanie wysokim parametrem to duże straty ciepła na samym
    układzie grzewczym ale stosunkowoszybka reakcja dająca poczucie komfortu cieplnego.
    Grzanie niskim parametrem np 45/20 to duża bezwładność ale mniejsze straty w układzie
    grzewczym. Pytanie na ile znasz swój budynek i jaki sposób grzania jest dla niego
    optymalny? I znowu dochodzi technologia: niski parametr przy kotle stałopalnym to
    zabójstwo dla kotła chyba że będziemy grzać przez wymiennik i na kotle utrzymamy
    minimu 60 stopni na zasilaniu. W gazowym nie ma znaczenia.

    Jackare