    From: Uzytkownik <a...@s...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Indukcyjny piec CO
    Date: Thu, 17 Aug 2023 18:32:39 +0200

    W dniu 17.08.2023 o 00:11, heby pisze:

    > Co to jest studnia chłonna? To jest ta straszliwa instalacyja, która
    > przyjmie całe 2l wody w ciągu doby? No, to musi byc instalacyja
    > kosmiczna wręcz.

    > Słyszałem, że najnowsze piece gazowe są bezrurowe. Mają tylko wtyczkę do
    > gniazdka (a są wersję z wifi, bezprzewodowe) a gaz pobierają przez LTE a
    > kaloryfery grzeją indukcyjnie, jak telefony. Tak jest, prawdę mówię.

    A ja słyszałem, że jesteś osobą poważną, posiadającą odrobinę rozumu.
    Czyż bym jednak był w błędzie?

    > Co przełączający? c.w.u i c.o.? No więc wyobraż sobie, że w skrajnym
    > wypadku cebulactwa nie musisz. Możesz np. grzać c.w.u. z c.o. Ja tak
    > mam, bo pozwala mi to w razie czego grzać c.w.u gazem i kominkiem.

    I średnioroczny COP masz na poziomie 2 :)

    > Których zapewne jamś cudem nie ma w kotle gazowym, bo tam bezrurowo idzie.

    Są kotły, które nie posiadają zaworów przełączających i wymienników
    płytowych, a grzeją CWU przepływowo. Ja mam taki kocioł.

    > Są i w gazowym.

    W przypadku kotłów gazowych wystarczy filtr skośny. W przypadku PC w
    większości producentów wymagane są magnetyczne separatory
    zanieczyszczeń. W razie ich braku, roszczenia z tytułu gwarancji są
    niemożliwe.
    Różnica jest taka, że filtr skośny kosztuje kilka dych, a separator
    magnetyczny kilka stówek.

    > Jesli masz piec gazowy i nie masz CWU, to masz grzanie przepływowe.

    WOW! To jak to tak jest grzanie przepływowe, ale nie ma CWU?
    Skrót: CWU (Ciepła Woda Użytkowa) - nie ma znaczenia czy podgrzewana w
    zasobniku czy przepływowo.

    > Czyli, aby uzyskać jakikolwiek komfort ciepłej wody masz zapewne wanne w
    > kotłowni. U mnie "dolecenie" wody grzanej przepływowo to jakieś 20
    > sekund z kotła gazowego.

    To zapraszam do mojego domu, abyś sobie zobaczył kocioł 2-funkcyjny,
    który grzeje CWU przepływowo, a ciepłą wodę mam natychmiast po
    odkręceniu wody w kranie, bo mam zrobioną cyrkulację ciepłej wody przy
    kotle grzejącym ciepłą wodę przepływowo. Abyś był jeszcze bardziej
    zdziwiony to Ci podpowiem, że mój kocioł niepotrzebnie nie marnuje
    energii utrzymując ciągle w cyrkulacji ciepłą wodę. Kocioł uczy się
    zachowania domowników i podgrzewa wodę w cyrkulacji tylko w tych porach
    dnia i w tych godzinach, kiedy używana jest ciepła woda. Jak w wie, że w
    nocy nikt nie korzysta z ciepłej wody to po prostu nie podgrzewa wody w
    cyrkulacji. Jeżeli codziennie wstajemy np. o 6.00 rano to kocioł tuż
    przed godziną 6.00 rano już ma przygotowaną ciepłą wodę w cyrkulacji i
    utrzymuje ciepły wymiennik wewnątrz kotła, aby dostarczyć ciepłą wodę
    zanim odpalą palniki po odkręceniu ciepłej wody.

    > Dlatego mam zasobnik c.w.u. bez względu na to, jaki system grzania tej
    > wody zastosuje. po to, abym mógł odkręcić kran z ciepłą wodą i poczuć
    > ciepłą wodę natychmiast. O dzięki, obiegu c.w.u.!

    Zasobnik też mam, ale na co dzień jest nieużywany, bo oszczędniej i
    wygodniej jest dla nas ciepłą wodę podgrzewać przepływowo. Ale jak się
    zjedzie rodzinka i zaczyna się intensywne korzystanie z ciepłej wody w 2
    łazienkach i dwóch kuchniach, wtedy kocioł zostaje przełączony na
    podgrzewanie zasobnika CWU.

    > Czego w przypadku kotła gazowego nie ma. Jak mówię, mamy już
    > bezprzewodowe, na wifi.

    Dla kotła gazowego wystarczy najsłabsze gniazdko 230V.

    > Ba, złośliwi twierdzą, że rozmiar CWU to wyłacznie komfort, a nie żaden
    > przymus. Jednemu wystarczy 100l na 2 osoby innemu 200l na jedną mało.

    Przy kotle gazowym naprawdę nie potrzeba większego zasobnika jak 100-130
    litrów dla przeciętnej, 4-5 osobowej rodziny.
    Chyba, że chcą jednocześnie korzystać z 2 łazienek to wtedy trzeba
    zamontować ze 160 litrów.

    > PC pracuje w tej chwili na 52 stopniach. I - uwaga - (werble) - c.o.
    > pracuje grawitacyjnie. Najzwyczajniej c.w.u. wisi sobie nad zasobnikiem
    > i ciepło magicznie przenika z zasobnika do c.w.u bez wymuszonego obiegu
    > i bez zwracania uwagi na magiczne powiększone wężownice. Oszczędzam na
    > pompie c.o. latem.

    I tracisz dużo na sprawności PC :)
    Nie ma to jak przysłowiowy pan Henio bierze się za robotę o której nie
    ma bladego pojęcia :)

    > Albo 0 jak u mnie, bo już był.

    > Czyli mówisz, że to podobny koszt. Naciągam teraz, bo montaż PC jestem w
    > stanie zrobić za mniej, ale niech Ci będzie.

    Ale cały czas porównujesz samodzielny montaż PC do montażu kotłowni
    gazowej przez firmę.

    > No, to teraz mów, jak tam eksplatacja. Ten gaz w końcu tańszy jest od PC
    > za 1kW, czy dalej dupa? Bo ostanio jak sprawdzałem, to nikt nie był w
    > stanie określić, a PiS dodatkowo skomplikował sprawę z tym swoim 2MWh.

    Na dzień dzisiejszy 1m3 gazu kosztuje ok. 2,80zł = 11kW
    Przy realnej sprawności spalania gazu na poziomie ok. 93% (kocioł
    kondensacyjny) daje nam to ok. 24gr za 1 kWh ciepła.
    Prąd kosztuje:
    w I taryfie ok. 90gr. i połowę tego w II taryfie. Przy założeniu, że
    grzejesz PC 50:50 i średniego COP na poziomie 3 to masz koszt ok. 20gr
    za 1 kWh. Tyle, że tyle by było gdybyś miał w domu tylko i wyłącznie
    podłogówki i zawór przełączający CO-CWU. W Twoim przypadku grzejesz
    wyższymi temperaturami i użyskujesz średnie COP znacznie poniżej 3
    Oczywiście uwzględniając przy tym biwalencję.

    > Można. A jaka przyjemność! Myślę, że to będzie jakieś 2-3 dni kopania,
    > zdejmowania kostki, zakopywania, ubijania, wkładania kostki i
    > opierdzielenia przez małżonke, że przed było lepiej.
    >
    > Czyli pikuś. W zasadzie nieznaczący detal. Są ludzie, którzy bez łopaty
    > dnia nie wytrzymają.

    Jak budujesz dom to zaczynasz od układania kostki, a później robisz
    wykopy pod fundamenty i instalację gazową?
    Hmmmm....? Ciekawe.

    > Jak widzisz, koszty niebotyczne.

    Pomp ciepła - masz rację.
    Weź pod uwagę, że nie wszyscy są Twojego pokroju, że będą robić sami,
    ale po prostu zapłacą wykonawcom, a ceny są takie jakie są.

    > Szczególnie, kiedy cena gazu zależy od kierunku postępu frontu w Donbasie.

    Polska już prawie w ogóle nie kupuje gazu u sowietów. Jeszcze kupowany
    jest LPG, ale ziemnego już nie.
    Jak Ukraina się wyzwoli to zaleje Europę bardzo tanim gazem. Wszak
    właśnie na Ukrainie wojna się toczy o ogromne złoża gazu. Putin się
    wkur...ł, że kiedyś ZSRR oddał ziemie Ukrainie, gdzie ok. 2010r. odkryto
    ogromne złoża gazu w okolicach Donbasu i Krymu i że Ukraina podpisała
    umowy na wydobycie tego gazu z 2 firmami z WB i USA. Żeby było ciekawiej
    rosyjskie gazociągi przebiegają przez Ukrainę - czyli infrastruktura już
    jest.
    Chyba nie myślisz, że na zachodzie są sami wolontariusze, którzy
    bezinteresownie pomagają Ukrainie? :)
    Nie dziwota, że Putin wkurwiony, bo Ukraina chce mu zabrać cały
    europejski rynek zbytu :)

    > Ale jak na razie PC wygrywa:
    >
    > https://globenergia.pl/tyle-zaplacisz-za-ogrzewanie-
    pompa-ciepla-i-gazem-w-2023-r-liczymy-koszty/

    > Jak widzisz, nawet taki głupek jak ja, poganiajacy pompę do 50-55C,
    > wygrywa z piecem gazowym. Prognozują, że nawet 2x. Prognozy niewiele
    > warte, ale jednak.
    >
    > Skandal w zasadzie. To powinno być zakazane.

    Wybacz, ale nie czytam prognoz sponsorowanych, zwłaszcza sponsorowanych
    przez firmy handlujące pompami ciepła :)
    Ale żeby wygrywać pompą ciepła z gazem to są tylko i wyłącznie Twoje
    pobożne życzenia. Póki co gaz jest bardziej opłacalny. Co będzie dalej,
    tego nie wie nikt.