  • Data: 2016-03-14 11:11:57
    Temat: Re: Instalacja gazowa - przepisy UE
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Pan Waldemar napisał:

    > Spawania unika się jak ognia (dosłownie ;-)). Rury są obecnie
    > najczęściej łączone na prasowane mufy. Obojętnie, czy stalowe, czy
    > miedziane. Choć w nowych instalacjach zdarzają się miedziane lutowane.

    W przypadku miedzianych rur do gazu, każą aby to był lut twardy. Czyli
    nie cynowo-ołowiowy, lecz taki, co się go robi w wyższej temperaturze,
    wręcz bliskiej temperatury topnienia miedzi. Argumentacja jest taka,
    by w razie pożaru się nie rozlutowało. Przy taki lutowaniu ognia jest
    więcej niż przy spawaniu. Lutowanie miedzi miękkim lutem wygląda za to
    bardzo fajnie. W kształtkach już jest spoiwo, wystarczy wetknąć jedne
    rurkie w drugie i letko podgrzać lutlampą. Ale to tylko do wody w co.

    > Po prostu mufy są tańsze w montażu i bezpieczniejsze. Dodatkowo nowe
    > instalacje muszą mieć odcinki izolujące (elektrycznie).

    No więc wydaje mi się, że te lutowane mufy jeszcze bardziej bezporblemowe.
    Zaciskanych w PL nie widziałem, może przeskoczyliśmy jeden etap znany w DE.

    > Co do skręcania na pakuły, to powinny takowe złącza być wymienione w
    > momencie przejścia z gazu miejskiego na czysty gaz ziemny. Gaz ziemny
    > ma za małą wilgotność i powoduje, że pakuły wysychają i instalacja
    > robi się nieszczelna.

    Pamiętam jak u nas w domu było przejście z gazu miejskiego na ziemny.
    Za Gomułki, koniec lat sześćdziesiątych. Zmiana orurowania ze skręcanego
    konopnie na spawane i lutowane nastąpiła w tym budynku już w XXI wieku.
    Mam wrażenie, że w Polsce każdy chce się przebić ze swoją interpretacją
    prawniczego terminu "niezwłocznie".

    --
    Jarek