    From: Ryszard <r...@o...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Izolacja słupów
    Date: Tue, 7 Jul 2009 18:41:06 +0200

    Dnia 2009-07-07, o godz. 16:20:16
    "P.H." <k...@g...w.sieci> napisał(a):

    > Użytkownik "Rick" <r...@o...pl> napisał w wiadomości

    > a jak wysokie masz te słupy? pewnie ze 3m. i ta wilgoć tak sobie
    > powędruje 3m w górę?
    > u mnie też nie ma (za to jest pozioma tych fundamentów pod słupy)
    >
    > pzdr
    > Piotr

    Poniżej wprawdzie piszą o murze z cegły, ale beton chyba też jest
    dobrym nośnikiem. Wystarczy, że podciągnie tylko na 20 cm, to wtedy
    ściana przylegająca do tych słupów też przejmie tą wilgoć...

    cytat z
    http://www.elektroosmoza.com/technologia.php?page=el
    ektrofizyczny

    "...WILGOTNOŚĆ PODCIĄGANA KAPILARNIE

    Woda porusza się do góry w kapilarach dzięki napięciu powierzchniowemu
    molekuł wody w murze i wytwarza poprzez ten ruch elektryczność
    statyczną o ujemnym potencjale. Im cieńsze są kapilary, tym większe
    jest ciśnienie i tym wyżej podnosi się woda. Nazywamy to podciąganiem
    kapilarnym.

    Szczególnie w starych obiektach mury są najczęściej dotknięte
    zawilgoceniem podciąganym kapilarnie, spowodowane jest to brakiem
    izolacji poziomej i pionowej (lub istniejąca izolacja jest uszkodzona).
    Stary mur ceglany może przyjąć do 400 litrów wody na m3. W obiektach
    nie podpiwniczonych zawilgocenie spowodowane podciąganiem kapilarnym
    były mierzone nawet na wysokości ponad 3m od podłoża. Jeżeli dolna
    część ściany (cokół) jest "teoretycznie szczelna" i zabezpieczona
    obudowami, farbami nieprzepuszczającymi powietrza, woda podnosi się
    jeszcze wyżej.
    "