  • 1. Data: 2009-07-07 13:53:34
    Temat: Izolacja słupów
    Od: Rick <r...@o...pl>

    Witam.
    Jestem na etapie ścian parteru. W projekcie jest kilka betonowych słupów. W tych
    miejscach, z fundamentów, wystają pręty zbrojenia. Murarze zaczęli kłaść izolację
    poziomą ( dwie warstwy papy termozgrzewalnej ), przy czym miejsca słupów ominęli.
    Twierdzą, że nie mogą tam nic położyć, bo później beton z tego słupa musi się związać
    z fundamentem. Dla mnie jest to nielogiczne, bo w takim wypadku wilgoć z ziemi będzie
    podciągana przez ten słup i będzie zawilgacać ścianę. Zatem jakie jest poprawne
    rozwiązanie?
    Pozdrawiam.

    Rick

  • 2. Data: 2009-07-07 14:04:56
    Temat: Re: Izolacja słupów
    Od: "Stolat" <c...@g...pl>

    Użytkownik "Rick" <r...@o...pl> napisał w wiadomości
[...]

    Hmm, w sumie sie tak zastanawiam i wydaje mi się, że nie mają racji (ale ja
    jestem teoretykiem gawędziarzem).
    Bo przecież beton się nie przyklei tzn. przyklei sie do betonu, ale to nie o
    to chodzi.
    W sumie jak się muruje to zaprawa nie służy do klejenia tylko do zwiększania
    wsp. tarcia i to ciążar materiałów budowlanych podowuje że ściana jest
    solidna.
    W sumie słup będzie zbrojony po to aby był odporny na siły działające
    poprzecznie, i to te pręty mają za zadanie go usztywnić tzn nie pozowlic na
    rozciąganie.
    Ale ja się nie znam :), tak tylko się chwilę zastanawiałem.

    Pozdrawiam Michał

  • 3. Data: 2009-07-07 14:20:16
    Od: "P.H." <k...@g...w.sieci>

[...]

    ----------

    a jak wysokie masz te słupy? pewnie ze 3m. i ta wilgoć tak sobie powędruje
    3m w górę?
    u mnie też nie ma (za to jest pozioma tych fundamentów pod słupy)

    pzdr
    Piotr

  • 4. Data: 2009-07-07 15:09:42
    Od: "Mariusz" <m...@n...net>

    Oczywiście, że muszą to zaizolować.
    Po to sa druty, żeby słup "związał się" z podłożem i to one chronią słup
    przed "ścięciem".
    Beton odpowiada za przeniesienie ciężaru nad słupem (zbrojenie oczywiście
    poniekad tez).
    Tak czy siak IZOLOWAĆ.

    BTW. Skoro ten beton ma tak związać z tym co jest w podstawie to ciekawe co
    oni zamierzają ku temu zrobić - możesz ich spytać - bo jak chcą po prostu
    zrobić szalunek i wylac na to świezy beton to zwiąże to jak cholera... lol

    --
    Mariusz

  • 5. Data: 2009-07-07 16:41:06
    Od: Ryszard <r...@o...pl>

    Dnia 2009-07-07, o godz. 16:20:16
    "P.H." <k...@g...w.sieci> napisał(a):

> [...]

    > powędruje 3m w górę?
    > u mnie też nie ma (za to jest pozioma tych fundamentów pod słupy)

    Poniżej wprawdzie piszą o murze z cegły, ale beton chyba też jest
    dobrym nośnikiem. Wystarczy, że podciągnie tylko na 20 cm, to wtedy
    ściana przylegająca do tych słupów też przejmie tą wilgoć...

    cytat z
    http://www.elektroosmoza.com/technologia.php?page=el
    ektrofizyczny

    "...WILGOTNOŚĆ PODCIĄGANA KAPILARNIE

    Woda porusza się do góry w kapilarach dzięki napięciu powierzchniowemu
    molekuł wody w murze i wytwarza poprzez ten ruch elektryczność
    statyczną o ujemnym potencjale. Im cieńsze są kapilary, tym większe
    jest ciśnienie i tym wyżej podnosi się woda. Nazywamy to podciąganiem
    kapilarnym.

    Szczególnie w starych obiektach mury są najczęściej dotknięte
    zawilgoceniem podciąganym kapilarnie, spowodowane jest to brakiem
    izolacji poziomej i pionowej (lub istniejąca izolacja jest uszkodzona).
    Stary mur ceglany może przyjąć do 400 litrów wody na m3. W obiektach
    nie podpiwniczonych zawilgocenie spowodowane podciąganiem kapilarnym
    były mierzone nawet na wysokości ponad 3m od podłoża. Jeżeli dolna
    część ściany (cokół) jest "teoretycznie szczelna" i zabezpieczona
    obudowami, farbami nieprzepuszczającymi powietrza, woda podnosi się
    jeszcze wyżej.
    "

  • 6. Data: 2009-07-07 20:02:16
    Od: "Bartek" <bk*n@v.atonet.pl>

    "Rick" <r...@o...pl> wrote:
> [...]
    > fundamentem. Dla mnie jest to nielogiczne, bo w takim wypadku wilgoć z
    > ziemi będzie podciągana przez ten słup i będzie zawilgacać ścianę. Zatem

    Zerknij jak jest w projekcie. Izolować musisz, i nie chodzi o to, że wilgoć
    pójdzie kapilarnie 3m w górę, lecz o to, że słup będzie "kwitł" metr w górę
    od podłoża.

    --
    Bartek

  • 7. Data: 2009-07-07 20:18:24
    Od: Ryszard <r...@o...pl>

    > Zerknij jak jest w projekcie. Izolować musisz, i nie chodzi o to, że
    > wilgoć pójdzie kapilarnie 3m w górę, lecz o to, że słup będzie
    > "kwitł" metr w górę od podłoża.

    Możesz opisać, jak wygląda taki wykwit, chodzi o pleśń ?
    Zatem jak prawidłowo to zabezpieczyć ? Pomiędzy pręty dociąć papę i
    wokół prętów przesmarować lepikiem ?
    Rick

  • 8. Data: 2009-07-07 20:33:03
    Od: "Stolat" <c...@g...pl>

    Użytkownik "Ryszard" <r...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    >

    >Możesz opisać, jak wygląda taki wykwit, chodzi o pleśń ?
    >Zatem jak prawidłowo to zabezpieczyć ? Pomiędzy pręty dociąć papę i

    Pewnie będzie kwitł na zielono od wilgocie mchy i porosty ci go porosną :).
    Tak a może nawet nabić papę na pręty i etdy to jeszce jakiś świnstwem
    pomalować.
    Się prętomo nic nie stanie.

  • 9. Data: 2009-07-07 20:51:44
    Od: "HANA" <h...@p...onet.pl>

[...]

    logicznie to by bylo zeby fundament byl zaizolowany
    i tak powinno byc w projekcie
    jak nie ma to papa na lepiku na goraco (zaden zimny)
    najlepiej przesmarowac i nadziac pape od gory na prety
    polsrodek ale zawsze...
    za 50 lat prety i tak trafi szlag ale to bedzie za 50 lat ;-)
    no moze za sto... jak dales dobra stal
    --
    Andrzej
    www.hana.com.pl

  • 10. Data: 2009-07-07 21:39:56
    Od: "Mariusz" <m...@n...net>

    > za 50 lat prety i tak trafi szlag ale to bedzie za 50 lat ;-)
    > no moze za sto... jak dales dobra stal

    Beton jest trwalszy?? To co zabije pręty?
    (sądzę, że aby pozbyć sie preta f12-16 potrzeba duuuużo czasu)

    --
    Mariusz