  • 21. Data: 2009-07-09 09:14:22
    Temat: Re: Izolacja słupów
    Od: Slawek <s...@g...com>

    On 9 Lip, 09:07, "pluton" <z...@p...onet.pl> wrote:

    > 100 lat to też cenne, ale tu chyba bardziej chodzi o to, aby na słupie
    > nie było śladów wilgoci, ani żeby otoczenie słupa (ściana) nie wysysało
    > wilgoci ze słupa.
    >
    > pozdrawiam
    > pluton

    nie będzie
    pooglądaj sobie hale np. supermarketów- nigdzie nie ma izolacji między
    słupami żelbetowymi a stopami, a nie widać nigdy żadnych wykwitów na
    słupach. Przeczytaj co napisałem o betonie, beton sam z siebie jest
    materiałem wodoszczelnym a wszelkie W6 W8 tylko poprawiają
    wodoszczelność naturalną betonu. Podciąganie kapilarne w betonie może
    mieć miejsce do kilku mm wgłąb, maksymalnie do kilku centymetrów jeśli
    beton o małej zawartości cementu i dużej porowatości.

  • 22. Data: 2009-07-09 09:35:34
    Od: rick <...@a...ee.pl>

    Slawek pisze:

> [...]
    > mieć miejsce do kilku mm wgłąb, maksymalnie do kilku centymetrów jeśli
    > beton o małej zawartości cementu i dużej porowatości.

    Zatem w jakim celu te wszystkie izolacje poziome pomiędzy bloczkiem
    betonowym a pierwszą warstwą ścian?

  • 23. Data: 2009-07-09 12:15:59
    Od: Slawek <s...@g...com>

    > Zatem w jakim celu te wszystkie izolacje poziome pomiędzy bloczkiem
    > betonowym a pierwszą warstwą ścian?

    jest zasadnicza różnica między ścianą murowaną na zaprawie, a litym
    betonem. Ponadto, wcale stosowanie izolacji poziomej między ławą a
    ścianą nie zawsze jest prawidłowe. Bywa tak, że wzdłuż tej izolacji
    ( wzdłuż płaszczyzn dwóch , niezbyt szczelnie wykonanych warstw papy)
    dostaje się woda pod ciśnieniem, i wiele firm (np. Remmers lider w
    izolacjach w Niemczech) nie zaleca takiego rozwiązania. Ponadto, taka
    papa bardzo obniża tarcie muru o ławę, i może wystąpić poślizg muru o
    ile jest obciążony parciem bocznym gruntu (ściany piwnic).
    Powłoki poziome między ławą a ścianą ma sens stosować, gdy ława jest
    nieizolowana. Gdy boki ławy i wierzch są smarowane, a spód jest na
    chudziaku i powłoce, nie ma w ogóle takiej potrzeby.

  • 24. Data: 2009-07-09 12:23:51
    Od: rick <...@a...ee.pl>

    Slawek pisze:

> [...]
    > nieizolowana. Gdy boki ławy i wierzch są smarowane, a spód jest na
    > chudziaku i powłoce, nie ma w ogóle takiej potrzeby.

    Ja cały czas mówię o styku bloczek betonowy ostatniej warstwy ściany
    fundamentowej - pustak pierwszej warstwy ściany parteru. Ty natomiast o
    styku ława fundamentowa - ściana fundamentowa.

  • 25. Data: 2009-07-09 13:53:58
    Od: "Tornad" <t...@v...pl>

    > Zatem w jakim celu te wszystkie izolacje poziome pomiędzy bloczkiem
    > betonowym a pierwszą warstwą ścian?

    Jak jestes taki dociekliwy to sprobuje Ci to w skrocie przyblizyc.
    Zaczne od tego, ze przed dawnymi wielu laty, izolacji poziomej ani pionowej w
    ogole nie stosowano. Fundamenty, mury, murowano z cegly i niestety wiele z
    nich zima - lato bylo wilgotne. O ile dla piwnic, w ktorych przechowywano
    plody rolne bylo to zjawisko korzystne o tyle juz dla parteru nie. Izolacje
    pozioma zaczeto stosowac stosunkowo niedawno, mniej wiecej w tym samym
    okresie, gdy zrezygnowano ze stosowania ankier na korzysc wiencow i
    zrezygnowano z przypor, czyli porzerzen fundamentow na narozach budowli. Ale
    to historia.
    Podciag kapilarny jest to zjawisko fizyczne, tak to "bozia" dala i na to nie
    ma rady. Trzeba tylko wiedziec, ze jest i od czego zalezy. Tego ucza w szkole
    podstawowej, jak ktos byl w tym czasie na wagarach to niech wlozy rurke od
    dlugopisu do herbaty i sie przekona, ze menisk w tej rurce sie podniesie o dwa
    cm.
    Teorii wykladal tu nie bede ale warto znac wzor na wysokosc tego podciagu w
    zaleznosci od srednicy czy promienia rurki. Wzor ten ma postac
    H = 15 mm2 / r gdzie r jest promieniem ruki w mm.
    I np. dla srednicy wewnetrznej rurki rownej 0.2 mm wysokosc tego podciagu jest
    rowna 150 mm. Im rurka ciensza tym podciag wyzszy. Ale nie do konca.
    Obowiazuje tu ograniczenie gorne zalezne od cisnienia i podciag kapilarny
    wiekszy od okolo 8 m nie wystepuje. Na tej samej zasadzie na ktorej nie mozna
    wypompowac wody z wiekszej od 8 m glebokosci studni, o czym nawet utytlani
    fizycy nie wiedza. Toczylem a nimi raz spor na ten temat ale oni maja klapki
    na oczach i poniewaz o tym w ksiazce nie pisze to mi racji nie przyznali. Ale
    nie o tym.
    Sprawa jest dosc skomplikowana. Oprocz kapilarnosci czynnej wystepuje jeszcze
    bierna. Taka histereza. I zalezy od tego czy material zwilza woda czy jest
    hydrofobowy w tym ostatnim przypadku podciag bywa ujemny. Np rtec taki tworzy.
    Teraz praktyka. W budynkach starych, ceglanych, wystepuje podciag kapilarny
    czesto wiekszy od teoretycznego. Dzieje sie to dlatego, ze czesto ten podciag
    zaczyna sie od samej gory sciany piwnicznej a nie od fundamentu. Sciana
    piwniczna zima lato ma temperature rzedu 8 stopni i latem na tej scainie
    wykrapla sie woda kondensacyjna, normalnie z powietrza. I ta mokra czy
    wilgotna sciana jest zrodlem wody, ktora moze byc podciagana wyzej nawet do 2
    a nawet 3 m czyli caly parter jest wilgotny.
    Teraz dlaczego w murach ten podciag nastepuje a w betonie nie. Otoz tu dziala
    znowu kilka praw fizycznych z ktorych najwazniejsze jest wapno stosowane w
    zaprawach. Ono ma te wade, ze pije wode, a sama zaprawa jest struktura o duzej
    porowatosci nawet do 25 procent. I te pory, wolne przestrzenie miedzy ziarnami
    piasku i wykrystalizowanego weglanu wapnia sa polaczone kanalikami tworzac
    ciagi rurek kapilarnych, ktore jak ten dlugopis wstawiony do herbaty, ciagna
    wode do gory. Jak juz kiedys pisalem dziala tam rownie elektroosmoza; wapno
    majace duze pH tworzy ujemna elektrode a woda w kapilarzch idzie od plusa do
    minusa. Dlatego dol wypelniony wapnem gaszonym nigdy nie wysycha.

    Na podstawie tego sam wymyslisz dlaczego i po co te dwie papy na lepiku sie
    stosuje. aby przerwac ciag tych kanalikow, ktorymi woda do gory wedruje. Ale
    nie tylko dlatego, Drugim elementem jest izolacja termiczna. Ta cienka
    wydawaloby sie warstewka papy jest rowniez izolatorem cieplnym, mur powyzej
    tej izolacji latem nagrzewa sie do temperatury otoczenia podczas gdy mur
    ponizej tej izolacji bedzie mial zawsze temperature gruntu czyli maks 10
    stopni. Mur powyzej izolacji bedzie zatem cieplejszy.
    Wiec reasumujac zaprawa murarska jest ta wiazka rurek w ktorych woda jest
    podciagana. Nawet jak wykonasz sciane z nieprzepuszczalnej "zendrowki" czy
    super zawibrowanych pustakow to woda spoko bedzie wedrowac przez spoiny miedzy
    nimi. Zaprawy maja wiekszy od betonu zawartosc wapna, ktore jest konieczne do
    tego aby ta zaprawa lepiej sie kielni trzymala a ono sprzyja podciagowi
    kapilarnemu.
    Beton jest materialem dotychczas w pelni nie rozpoznanym. Te reakcje
    ksiazkowe sa tylko dalekim przyblizeniem tego co sie tam w tym betonie
    rzeczywiscie dzieje. W kazdym razie on jest duzo szczelniejszy do cegly a
    kilkadziesit razy bardziej szczelniejszy od zaprawy. I jeszcze niektore
    cementy tworza tam cos, co skutecznie zapobiega temu podciagowi.
    Teraz rozne dodatki do betonu; stosuje sie rozne plastyfikatory oraz
    preparaty uszczelniajace. Przecie buduje sie betonowe baseny, zbiorniki itp
    tam do betonu dodaje sie czesto male ilosci zwiazkow organicznych, tworzyw
    sztucznych, ktore te rurki zamykaja lub przerywaja ich ciaglosc wskutek czego
    o kapilarnosci betonu mozna zapomniec. Oczywiscie beton musi byc przede
    wszystkim zawibrowany; nie zageszczony ma duzo wieksza porowatosc zatem bedzie
    mial wiekszy podciag kapilarny, rowny zaprawie.
    Pzdr.
    Tornad

  • 26. Data: 2009-07-10 11:51:21
    Od: "kiki" <c...@v...ts>

    "Rick" <r...@o...pl> wrote in message
    Witam.
    >Jestem na etapie ścian parteru. W projekcie jest kilka betonowych słupów. W
    >tych miejscach, z fundamentów, wystają pręty zbrojenia. Murarze zaczęli
    >kłaść izolację poziomą ( dwie warstwy papy termozgrzewalnej ), przy czym
    >beton z tego słupa musi się związać z fundamentem. Dla mnie jest to
    >nielogiczne, bo w takim wypadku wilgoć z ziemi będzie podciągana przez ten
    >Pozdrawiam.

    Tam sie kładzie folię w płynie wodorozrabialną. Np SUPERFLEX D1 albo
    EKOFOLIA Izohanu. Tylko beton pod słupem nie może być uświniony dysperbitem
    ani żadnym bitumem, bo się nie przyklei.

  • 27. Data: 2009-07-21 21:06:49
    Od: "zetka" <z...@p...onet.pl>

    Witajcie,
    a co z superplastyfikatorem wodoodpornym ?
    Moim zdaniem załatwi sprawę podciągania wody przez słupy. U mnie murarze nie
    izolowali słupów od dołu (poziomo na wysokości ławy) ze względu na wiązanie
    pomiędzy ławą a słupem ...

    pzdr
    JW24

    Użytkownik "P.H." <k...@g...w.sieci> napisał w wiadomości

    > Poniżej wprawdzie piszą o murze z cegły, ale beton chyba też jest
    > dobrym nośnikiem. Wystarczy, że podciągnie tylko na 20 cm, to wtedy
    > ściana przylegająca do tych słupów też przejmie tą wilgoć...
    >
    > cytat z
    > http://www.elektroosmoza.com/technologia.php?page=el
    ektrofizyczny