  • 31. Data: 2023-12-15 19:47:42
    Temat: Re: Jak tam defrosty u Was?
    Od: M M <m...@g...com>

    Ech, wywołaliście temat... i właśnie mi w starej klimie split którą się dogrzewam,
    nagle zaczęła bardzo hałasować jednostka zewnętrzna. Wcześniej jakby słabiej grzało,
    no i się wyjaśniło.
    Zaglądam do jednostki zewnętrznej a tam wszystko białe aż o ten szron zaczął ocierać
    wentylator, stąd hałas. Po ręcznym rozmrożeniu (odwróceniu obiegu, a potem ręcznym
    wyjęciu pozostałego jeszcze sporego kawałka lodu jak już się odkleił) znowu grzeje
    normalnie.
    Sprzęt wiekowy Hyundai model HAC GS09HRC (takie jest oznaczenie na jednostce
    wewnętrznej), czynnik R407C, jednostka zewnętrzna bez żadnej elektroniki - proste
    sterowanie 230V AC sprężarka/wentylator/odwracanie/N/PE razem 5 przewodów. Kupiony
    kilkanaście lat temu w promocji w Castoramie za 399 PLN (+1000 za sam montaż przez
    fachowca z pompą próżniową, choć w sklepie mówili że można samodzielnie no ale
    chciałem by było zgodnie ze sztuką i bez niepotrzebnego powietrza w układzie).
    Ale jest jedna zagadka, nic o tym nie było w dołączonej instrukcji - z jednostki
    wewnętrznej wychodzi jeszcze na zewnątrz tajemniczy przewód 2-żyłowy zakończony
    rezystorem. Tak było fabrycznie i tak zostało, a może w miejsce tego rezystora można
    wstawić jakiś czujnik temperatury na parowniku i będzie wtedy funkcja defrost? Tylko
    wtedy mogło to być traktowane jako "zaawansowana opcja za dopłatą" i dlatego nie dali
    czujnika. Spotkał się ktoś z podobną klimą i może podpowiedzieć jaki powinien być
    ten czujnik, np. NTC o jakiej rezystancji przy 25C, a może Pt1000 lub jeszcze inny?
    Rezystor mogę w wolnej chwili zmierzyć, nie sprawdzałem jeszcze co się dzieje jak się
    go odłączy. Mogę próbować różnych czujników, ale może podpowiecie od jakiego zacząć,
    jako najbardziej prawdopodobnego że będzie działał?

  • 32. Data: 2023-12-15 21:09:14
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 15.12.2023 o 19:47, M M pisze:
> [...]
    go odłączy. Mogę próbować różnych czujników, ale może podpowiecie od jakiego zacząć,
    jako najbardziej prawdopodobnego że będzie działał?
    10k ntc możesz dać, PT raczej nie dają bo za drogie :)

    --
    Janusz

  • 33. Data: 2023-12-23 11:51:42
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 15.12.2023 21:09, Janusz wrote:
    > 10k ntc możesz dać, PT raczej nie dają bo za drogie ?

    U mnie jest misz masz.

    Czujnik temperatury pokojowej - NTC 5k.
    Czujnik CO i CWU - PT100.
    Czujnik zasilania i powrotu - PT1000.
    Czujnik czynnika za skraplaczem - NTC 5K.

    Czujniki w jedn. wew. nie są opisane na schemacie.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 34. Data: 2023-12-23 11:58:05
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 15.12.2023 19:47, M M wrote:
    > ale chciałem by było zgodnie ze sztuką i bez niepotrzebnego powietrza w układzie

    I dobrze, może dzięki przez te kilkanaście lat działał i teraz po
    odlodzeniu działa dalej.

    > i będzie wtedy funkcja defrost?

    To możesz odwrócić obieg, ale w trakcie grzania nie robi automatycznie
    defrostu? To jak go używałeś przez tyle lat? Eee strzelam, że skoro ma
    grzanie to robi chociaż co zadany czas defrosty, a teraz trafiła Ci się
    sytuacja którą opisaliśmy na początku wątku?

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 35. Data: 2023-12-23 12:05:39
    Temat: Re: A jak macie usytuowaną jednostkę zewnętrzną?
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    Ja mam w takim L-wcięciu 2m x 0,9m od strony północno-wschodniej, za
    maszynownią. Może dzięki temu długo nie mogłem zrozumieć - o co chodzi
    innym z tym że "PC hałasują". Choć jakbym jednostkę wewnętrzną miał np.
    w kuchni jak niektórzy producenci pokazują na materiałach reklamowych,
    to raczej bym nie wytrzymał.

    Ale na dworze wieje i tak mnie naszło. Jednostki zewnętrzne widzę w
    różnych miejscach - na gołej ścianie od strony zachodniej, na dachu
    niczym nie osłonięte itd. Jak tak dmucha 70-80 km/h w trakcie pracy PC,
    to to w żaden sposób nie wpływa negatywnie, chociażby na wentylator
    który pracuje?

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 36. Data: 2024-01-01 18:14:52
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 11.12.2023 09:26, Myjk wrote:

    > Ja mam akurat pół roku styczeń-czerwiec i lipiec-grudzień,
    > więc w każdym okresie fakturowym 3 miesiace grzania. Druga
    > połowa tak samo wychodzi, znaczy w poprzedniej połowie właśnie
    > było 0,97, bo tu jest 0,92. Zresztą zaraz przyjdzie rachunek
    > to wrzucę.

    Przebijam!

    Od 1 stycznia 2023 do 1 stycznia 2024, łącznie 7260 kWh za sumę 6811zł
    minus 1500zł dodatku = 5311zł. Daje to 0,73zł / kWh.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 37. Data: 2024-01-04 12:22:17
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 10.12.2023 12:43, Mateusz Bogusz wrote:
> [...]
    > min po ostatnim defroście, PC przełącza się na dogrzanie CWU bo
    > histereza kilka stopni, pracuje 40min (ktoś zaczął prysznic brać),
    > następnie wraca do grzania CO. Nie wygląda dla mnie jak akademicki
    > przypadek (choć Ciebie akurat nie dotyczy, z powodu tego jak grzejesz i
    > wspólnego bufora).
    >
    > Daleki jestem od "poprawiania fabryki", bo producenci z pewnością
    > znacznie więcej przypadków użycia uwzględnili, ale IMO widać że pole do
    > popisu w tej technologii wciąż jest, bo aktualne działanie PC w zimie to

    Ktoś na muratorplus parafrazował moje wnioski, tylko zgrabniej ubrał
    sformułowanie o braku odszraniania między przerwami w pracy PC :-D

    "Wiąże się to z koniecznością wyłączenia pompy i jej ponownego
    załączenia, gdy się wychłodzi. Jest to szczególnie widoczne przy pompach
    ciepła typu on-off.

    Taka praca skraca okres eksploatacji sprężarki, ale też *prowadzi do
    sytuacji, w której mogą występować nieefektywne procesy odszraniania i
    tym samym oblodzenie wymiennika pompy ciepła*."

    -
    https://www.muratorplus.pl/technika/ogrzewanie/dlacz
    ego-pompy-ciepla-sie-psuja-co-wplywa-na-zywotnosc-po
    mpy-ciepla-jakie-elementy-sa-najbardziej-awaryjne-il
    e-lat-dziala-pompa-ciepla-aa-RJP8-UHgi-Es43.html

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 38. Data: 2024-01-04 13:41:51
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Mon, 1 Jan 2024 18:14:52 +0100, Mateusz Bogusz

    > Przebijam!

    Oszukujesz! ;P

    > Od 1 stycznia 2023 do 1 stycznia 2024, łącznie 7260 kWh za sumę 6811zł
    > minus 1500zł dodatku = 5311zł. Daje to 0,73zł / kWh

    Bez dodatku 0,94zł/kWh.

    U mnie bez zmian w cenach, jednak co gorsza po fakturze dopatrzyłem się, że
    15 marca 2023 falownik przestał mi produkować energię. Żadnych błędów etc.
    nie było, ani w mailach ani na falowniku (mijałem go codziennie i błyskał
    jakby produkował) w związku z tym nie zaglądałem w statystyki (już dawno
    znudziło mi się zaglądanie tam). Zaczął produkować dopiero 13 listopada.
    Zajrzałem w logi i w wymienionych dniach się zrobiła aktualizacja CPU,
    falownik 15 marca nie wstał po aktualizacji z produkcją, mimo późniejszych
    wielokrotnych wyłączeń prądu (także w nocy). Zaczął produkować dopiero 13
    listopada po kolejnej aktualizacji. Ogólnie SMA (producent falownika) mnie
    wydymał tą marcową aktualizacją na 3500kWh, w związku z tym ich "pozwałem"
    do wyjaśnienia i rekompensaty.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 39. Data: 2024-01-04 13:46:23
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Thu, 4 Jan 2024 13:41:51 +0100, Myjk

    https://zapodaj.net/plik-MqU1owtWvG
    https://zapodaj.net/plik-94djMehCnI
    https://zapodaj.net/plik-UDEjBStcCg
    https://zapodaj.net/plik-xh03LWzruI
    https://zapodaj.net/plik-H2iWjUj25d

    https://zapodaj.net/plik-WFIBxe2GGm
    https://zapodaj.net/plik-8jVw9tywLP

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 40. Data: 2024-01-04 14:28:34
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .01.2024 o 13:41 Myjk <m...@n...op.pl> pisze:

> [...]
    > mnie
    > wydymał tą marcową aktualizacją na 3500kWh, w związku z tym ich

    Jaja sobie chyba robisz? - zaktualizowałeś sprzęt i nie sprawdziłeś czy
    działa?
    Przecież przy każdej aktualizacji firmware (czy to kompa, czy telefonu,
    czy zegarka) może pójść coś nie tak i trzeba zachować czujność...
    Dlatego są procedury na cofnięcie aktualizacji.

    TG