  • 91. Data: 2022-12-14 11:41:26
    Temat: Re: Jeden z tematów zboczył na grzanie wody.
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    > A miałeś naczynie przeponowe (białe), które by kompensowało wzrost
    > objętości wody?

    Nie, tylko zawór upustowy.

    > One jest właśnie po to aby przechować nadmiar wody z zasobnika.

    To dlaczego go nie ma na wyposażeniu bojlera, skoro mu to problem sprawia?
    Producent bojlera powinien to wziąć pod uwagę.

  • 92. Data: 2022-12-14 11:53:12
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .12.2022 o 11:41 Cavallino <C...@k...pl> pisze:

    > Nie, tylko zawór upustowy.
    Na jakie ciśnienie? - taki dostarczany z zasobnikiem ma zadziałać w
    przypadku awarii (np termostatu).
    Zasobnik przeżyje jego zadziałanie - ale to nie jest zawór, który można
    stosować do cyklicznej pracy bo zazwyczaj jest na duże ciśnienie - np. 6-8
    bar

    > To dlaczego go nie ma na wyposażeniu bojlera, skoro mu to problem
    > sprawia?
    > Producent bojlera powinien to wziąć pod uwagę.

    W każdym moim zasobniku w warunkach gwarancji był zapis aby zamontować
    naczynie przeponowe o stosownej pojemności.
    Hydraulik, który Ci to montował powinien je dołożyć, być może w małych
    zasobnikach tego się nie dokłada - bo wzrost objętości jest niewielki i
    skompensuje go instalacja.
    Ja zasobniki miałem/mam 150-350L i tam zawsze naczynie przeponowe było
    obowiązkowe, bez niego nie było gwarancji.

    W dużych zasobnikach dodatkowo na wejściu powinien być reduktor ciśnienia,
    aby chronić zasobnik przed skokami ciśnienia z sieci, też go nie ma w
    zestawie a jest wymagany do gwarancji.

    TG

  • 93. Data: 2022-12-14 12:06:55
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

> [...]
    > Zasobnik przeżyje jego zadziałanie - ale to nie jest zawór, który można
    > stosować do cyklicznej pracy bo zazwyczaj jest na duże ciśnienie - np.

    Tym bardziej oczekiwałbym, że producent powinien sprzedawać kompletny
    sprzęt, gotowy do pracy.

    > W każdym moim zasobniku w warunkach gwarancji był zapis aby zamontować
    > naczynie przeponowe o stosownej pojemności.

    Ale to były zasobniki czy bojlery?

    > Hydraulik, który Ci to montował powinien je dołożyć, być może w małych
    > zasobnikach tego się nie dokłada - bo wzrost objętości jest niewielki i
    > skompensuje go instalacja.

    Co jak widać nie zawsze występuje.

  • 94. Data: 2022-12-14 12:32:13
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .12.2022 o 12:06 Cavallino <C...@k...pl> pisze:

    > Tym bardziej oczekiwałbym, że producent powinien sprzedawać kompletny
    > sprzęt, gotowy do pracy.

    Eee w hudraulice nie ma tak łatwo.
    Jak kupujesz zasobnik CWU np. z dwoma wężownicami to on ma kilkanaście
    wariantów pracy.
    Aby był "gotowy do pracy" to będziesz do niego potrzebował dodatkowo:
    2/3 pompy obiegowe, sterownik, dodatkowa grzałka, zawór trójdrożny, masę
    kolanek, zaworów, dodatkową grupę bezpieczeństwa, naczynie przeponowe
    CWU/CO i wiele innych.
    Ja nie chcę dodatkowo dopłacać za te elementy do ceny zasobnika bo np
    wszystko to już mam - wstawiam nowy w miejsce starego. Lub na razie nie
    planuję pracy drugiej wężownicy itp.

    > Ale to były zasobniki czy bojlery?
    A to nie to samo? - bojler to zasobnik CWU.

    > Co jak widać nie zawsze występuje.

    To się liczy - wzrost ściśle zależy od objętości i różnicy temp.
    Nawet Heniek w berecie z antenką ogarnia kiedy należy go dać a kiedy "ta
    dodatkowa szklanka" się po rurach rozejdzie.
    W wersji ekonomicznej Heniek nie montuje zaworu zwrotnego na wejściu i
    podgrzana woda idzie z powrotem do wodociągu.

    TG

  • 95. Data: 2022-12-14 12:51:20
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    > Eee w hudraulice nie ma tak łatwo.
    > Jak kupujesz zasobnik CWU np. z dwoma wężownicami to on ma kilkanaście
    > wariantów pracy.

    Ale mowa o zwykłym bojlerze bez możliwości innej pracy.

    > A to nie to samo? - bojler to zasobnik CWU.

    Nie do końca - jego celem jest podgrzewanie wody, a nie tylko jej
    przechowywanie.

> [...]
    > W wersji ekonomicznej Heniek nie montuje zaworu zwrotnego na wejściu i
    > podgrzana woda idzie z powrotem do wodociągu.

    Widać nie ogarnęli jednak i nie zamocowali żadnego osprzętu....
    Dotyczy kilku zupełnie różnych ekip na przestrzeni 20 lat.
    W tym sprzedawców bojlera.

  • 96. Data: 2022-12-14 13:59:51
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Tomasz Gorbaczuk g...@a...pl ...

    > A miałeś naczynie przeponowe (białe), które by kompensowało wzrost
    > objętości wody?
    > One jest właśnie po to aby przechować nadmiar wody z zasobnika.

    Te kolory maja znaczenie? ;-O
    Białe naczynie jest do CWU?
    Własnie dzis wymieniam i dali mi w sklepie niebieskie.
    A w obiegu CO mam białe...

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "Każdy kiedyś osiągnie najwyższy stopień niekompetencji

  • 97. Data: 2022-12-14 15:17:03
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .12.2022 o 13:59 Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>
    pisze:

    > Te kolory maja znaczenie? ;-O

    Mają - białe może być do instalacji solarnej i ciepłej wody pitnej.
    Niebieskie do zimnej wody pitnej, czerwone do CO.
    Ale są odstępstwa i trzeba zerkać w parametry.

    > Białe naczynie jest do CWU?
    > Własnie dzis wymieniam i dali mi w sklepie niebieskie.
    > A w obiegu CO mam białe...

    Nic mu nie będzie. Czerwonego nie można do wody pitnej.

    TG

  • 98. Data: 2022-12-14 22:59:51
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

> [...]

    > Ale są odstępstwa i trzeba zerkać w parametry.

    > Nic mu nie będzie. Czerwonego nie można do wody pitnej.

    Dzieki

    --
    Pozdrawia... Budzik
    H. Jackson Brown, Jr.

  • 99. Data: 2022-12-15 09:34:26
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Mam taki zielonkawy nalot (plus sporo jakby kamienia beżowego w proszku) na odpływie
    umywaleczki (syfon butelkowy i rurki
    chromowane) - co jest przyczyną?
    Armatura tej umywaleczki jest na widoku, więc niechętnie bym zmieniał na plastik.

    -----

  • 100. Data: 2022-12-15 10:33:51
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .12.2022 o 09:34 ąćęłńóśźż <...@...pl> pisze:

> [...]
    > przyczyną?
    > Armatura tej umywaleczki jest na widoku, więc niechętnie bym zmieniał na

    W CO nie występuje bo co się miało wytrącić z wody to już się dawno pod
    wpływem temp. wytrąciło na ściankach instalacji i armatury i woda jest
    jałowa.

    Zielony nalot to tlenek miedziawy.
    Jak jest od początku w instalacji to świadczy o jej nieszczelności. Woda
    (bieżąca) płynie przez nieszczelność i na powierzchni wytrąca się wszystko
    co w niej było: związki miedzi dają kolor zielony, jakieś sole wapnia to
    biały proszek.
    Jak instalacja jest szczelna i ten nalot pojawia się po jakimś czasie -
    może to świadczyć o korozji (to było u mnie), spowodowanej parametrami
    bieżącej wody.

    Wymieniałem zasobnik, przez pół roku był spokój, później na wielu
    złączkach zaczynały pojawić się różne naloty - świadczyło to o
    postępującej korozji we wnętrzu zasobnika. Korodowały na początku wszelkie
    słabe miejsca, mikropęknięcia od naprężeń, spawy, zgrzewy itp.
    W najsłabszym miejscu po jakimś czasie pojawiał się wyciek i zielony nalot.

    TG