eGospodarka.plNieruchomościGrupypl.misc.budowanieJeszcze inne pytania o rozliczenie podatku od sprzedaży nieruchomości › Re: Jeszcze inne pytania o rozliczenie podatku od sprzedaży nieruchomości
    From: robercik-us <r...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Jeszcze inne pytania o rozliczenie podatku od sprzedaży nieruchomości
    Date: Sat, 28 Nov 2009 11:31:48 +0100

    arek pisze:
    [..]
    > I tu mam takie pytania:
    > 1. Co konkretnie (gdzie mogę o tym poczytać) wolno wliczać?
    > 2. Skoro nie wolno mi wydać pieniedzy na "budowę domu" na murarzy, to czy
    > opłaca mi się dostać działkę od teściowej? Może lepiej działkę kupić? Czy
    > ktoś wie orientacyjnie jakie są koszty "dostania" i "kupienia" działki ok.
    > 1000m2? Jeśli bym kupił np. za 50zł/m2 to mam "z głowy" 50 tys. zł. I pewnie
    > lepiej zapłacić notariuszowi i podatek od tego kupna niż 10% do US za to
    > czego "nie wydałem" na murarzy.

    Jeżeli chodzi o darowiznę od teściowej, to - przerabiałem dokładnie ten
    sam temat - jest jakaś kwota zwolniona od podatku. Nie wiem ile teraz,
    bo to się zmienia, ale jak teściowa daruje Ci nieruchomość - zakładam,
    że robi to na rzecz Ciebie i Twojej żony/swojej córki - to Ty dostajesz
    połowę tego majątku, zatem kwota do naliczenia podatku jest o połowę
    mniejsza, niż wartość tej niruchomości - tu nie 50 tyś, tylko 25 tyś.
    Teraz trzeba zorientować się w której grupie pokrewieństwa się
    znajdujesz - nie pamiętam tego, ale zdaje sie, że w innej, niż Twoja
    żona, i naliczasz podatek od Twojej części od kwoty przekraczającej
    kwotę zwolnioną od podatku od darowizn. Żona też płaci swój podatek od
    nadwyżki ponad kwotę wolną od podatku naliczoną dla swojej części.

    Jeszcze jedna ważna uwaga... ta kwota wolna od podatku obowiązuje przez
    pięć lat - sumuje się. Zatem jeśli teściowa podarowała Ci coś wcześniej
    - do pięciu lat wstecz i wykorzystałeś już swoją kwotę wolną od podatku,
    to teraz nie masz zwolnień i płacisz od całości swojej części darowizny.

    Mam nadzieję, że nic nie pokręciłem. :-)

    pozdr.
    robercik-us