  • 1. Data: 2021-12-09 19:25:59
    Temat: Junkers ZW14-2DVAE sterowanie
    Od: M M <m...@g...com>

    Tu jest instrukcja pieca gazowego:
    https://junkers-pl.boschtt-documents.com/download/pd
    f/file/6720680121.pdf
    i na stronie 16 jest opis podłączenia termostatu pokojowego.
    Mam jakiś gotowy bezprzewodowy termostat pokojowy (nadajnik na baterie, odbiornik na
    230V AC) podłączony jak zwykły mechaniczny według pierwszego rysunku (jak TR 12) do
    zacisków RT, Ls, Ns a zaciski T-T zwarte. Ogólnie działa.
    Ale z kolei dla innego termostatu, elektronicznego (TR 15 RF) ale też z wyjściem
    przekaźnikowym, podają by zasilać go z Ls-Ns, zewrzeć RT-Ls a styki termostatu
    podłączyć do T-T zamiast zwory.
    Czyli są 2 osobne wejścia do podłączenia styków termostatu, ale nie widzę nigdzie
    wyjaśnienia dlaczego raz wykorzystywane jedno (Ls-RT) a raz drugie (T-T) zależnie od
    typu termostatu. Czym mogą się one różnić że są dwa?
    W planach mam dorabianie jakiejś własnej bardziej zaawansowanej automatyki. Może
    ktoś zna lepiej te piece i wie co konstruktor miał na myśli? Może tam być jakieś
    sterowanie PWM (działające tylko z TR 15 RF - ale może byłbym w stanie go "udawać")
    pozwalające zrobić regulację pogodową? Na razie piec można zdalnie tylko włączać i
    wyłączać, a regulacja temperatury c.o. odbywa się pokrętłem na piecu.

  • 2. Data: 2021-12-14 00:49:20
    Temat: Re: Junkers ZW14-2DVAE sterowanie
    Od: Swift <p...@g...com>

    Wygląda na to, że TR-12 to pokojowy regulator temperatury, a TR-15 ma jeszcze
    dodatkowo zegar sterujący, który podpięty jest pod styki TT na złączu w piecu.

  • 3. Data: 2021-12-14 13:52:56
    Od: M M <m...@g...com>

    wtorek, 14 grudnia 2021 o 00:49:22 UTC+1 Swift napisał(a):
    > Wygląda na to, że TR-12 to pokojowy regulator temperatury, a TR-15 ma jeszcze
    dodatkowo zegar sterujący, który podpięty jest pod styki TT na złączu w piecu.
    To jasne, ale dlaczego są 2 wejścia i czym się od siebie różnią że TR-12 podłącza się
    do jednego a TR-15 do drugiego (w każdym przypadku zwierając to pozostałe nieużywane
    wejście)? Gdyby oba wejścia robiły dokładnie to samo, wystarczyłoby jedno. Chcę
    podłączyć własne sterowanie, na razie jest proste włącz/wyłącz ale kombinuję że może
    to drugie wejście ma jakąś nieudokumentowaną funkcję pozwalającą na sterowanie
    proporcjonalne (bez dorabiania silniczka który by kręcił gałką temperatury c.o.)?

  • 4. Data: 2022-12-28 16:40:26
    Od: M M <m...@g...com>

    wtorek, 14 grudnia 2021 o 13:52:57 UTC+1 M M napisał(a):
> [...]
    proporcjonalne (bez dorabiania silniczka który by kręcił gałką temperatury c.o.)?

    Dla potomności, po obejrzeniu płytki z elektroniką pieca - odpowiedź prostsza niż się
    początkowo wydawało. Oba wejścia robią to samo, ale zaciski T-T są po stronie 24V DC
    za optoizolacją, a Rt-Ls-Ns po stronie 230V AC (dla termostatów mechanicznych, gdzie
    jest rezystor zmniejszający histerezę przez lekkie podgrzanie czujnika, obliczony na
    230V). Czyli jeśli termostat nie potrzebuje 230V na stykach do poprawnego działania,
    to bezpieczniej podłączyć go pod T-T. Nie jest to wyjaśnione w instrukcji, a może
    komuś się przyda.

  • 5. Data: 2022-12-28 18:52:32
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2022-12-28 o 16:40, M M pisze:
> [...]
    poprawnego działania, to bezpieczniej podłączyć go pod T-T. Nie jest to wyjaśnione w
    To chyba większość piecy tak ma, w valiancie też jest podobnie, są styki
    na 24 do sterownika i są na 230V na stare termostaty które odcinają
    całkowicie piec od sieci.

    --
    Janusz