  • 1. Data: 2009-08-09 12:22:21
    Temat: Karty RFID, a karty HID.
    Od: ąćęłńóśźż <u...@w...eu>

    RFID wydaje sie na dzień dzisiejszy być znacznie tańszą technologią od HID.
    Jakie więc byłyby przewagi HID nad RFID, gdyby zdecydowac się wydać kilkakrotnie
    wiecej na karty/breloki dostepu HID zamiast RFID?
    JaC

  • 2. Data: 2009-08-09 21:32:32
    Temat: Re: Karty RFID, a karty HID.
    Od: "Jackare" <...@s...de.pl>

    Użytkownik "ąćęłńóśźż" <u...@w...eu> napisał w wiadomości
[...]

    Mylisz chyba conajmniej dwa pojęcia.
    RFID to ogólna nazwa technologii w systemach identyfikacyjnych polegającej
    na radiowej transmisji danych identyfikacyjnych pomiędzy nadajnikiem i
    odbiornikiem znajdującymi się we wzajemnym zasięgi i używające do transmisji
    zakresu częstotliwości radiowych.
    HID to konkretna marka grupy rozwiązań w technologi RFID (i nie tylko),
    generlanie jeden z dostawców tchnologii stosowanych w systemach
    identyfikacyjnych.
    Najpopularniejsze rozwiązania RFID to systemy Unique i MiFARE:
    UNIQUE - odczyt z karty/breloka/pastylki nadanego przez producenta
    unikalnego numeru statystycznego. Na karcie unique nie można niczego
    zapisać, można jedynie odczytywać numery. Wszystkie karty unique można
    odczytać za pomocą czytników pracujących w tym standardzie. Jest to
    najpopularniejsza i najtańsza technologia RFID. Cała inteligencja
    rozwiązania opartego na unique'u musi leżeć po stronie systemu odczytujacego
    i przetwarzającego dane. Przykładowo system taki można dość prosto
    uszczelnić stosując połączenie czytnika RFID z innym np optycznym czyli
    odczytanie uprawnionego kodu kreskowego uruchamia czytnik RFID lub RFID +
    biometria (odcisk palca, skan tęczówki itp)
    MIFARE - standard wprowadzony przez Philipsa. Zwany jest czasem standardem
    przemysłowym. Nośnik posiada ogromne możliwości: jest wyposażony m.in. w
    obszar pamięci modyfikowalnej, niemodyfikowalnej, dysponuje możliwością
    kodowania transmisji np w algorytmie DES3. Posiada numer statystyczny nadany
    przez producenta oraz obszar w którym wydawca może wprowadzić swoje
    dodatkowe informacje które po zapisaniu nie będą mogły byc zmienione (np
    zapisac zakodowany identyfikator wydawcy, co zapobiega dostarczaniu
    klientowi kart przez innego wydawcę). Karta posiada także obszar pamięci
    służący do zapisania kluczy, warunków zapisu i odczytu. Oprócz tego obszar
    pamięci przeznaczony do zapisu lub wymiany danych - karta może być nośnikiem
    zmiennych informacji zapisywanych i odczytywanych przez system przy każdym
    zbliżeniu.

    Wszystkie z tych technologii to tak naprawdę układ scalony, który może być
    zaimplementowany w róznych postaciach: karcie plastikowej ( w róznych
    standardach określających jej format i grubość), breloku, kluczyku,
    pastylce, tagu w zależności od potrzeb użytkownika.

    Tu możnaby zakończyć temat RFID bo praktycznie wszystkie inne rozwiązania to
    modyfikacje i rozszerzenia standardu MIFARE. Będą się róznić ilością
    pamięci, czasem odczytu i zapisu, ilością kluczy które mozna zapisać na
    karcie, dostępnymi algorytmami kodowania, częstotliwością sposobem modulacji
    czy kodowania transmisji. Do tego dojdą jeszcze systemy kombinowane, np
    karty dualne łączące w jednej karcie technologie bezstykowe RFID i stykowe
    lub RFID + pasek magnetyczny lub Układ stykowy + pasek magnetyczny+ optyczny
    (kod kreskowy lub mozaika).
    HID należący obecnie do dużego koncernu Assa Abloy jest jednym z tych
    proucentów którzy mają w ofercie coś więcej niż standard MIFARE.

    Odpowiadając na Twoje pytanie powiem: wszystko zależy od założeń i wymagań
    systemu oraz oczekiwanego poziomu bezpieczeństwa systemu. Jeżeli
    potrzebujesz rozwiązanie do otwierania furtki w domku jednorodzinnym to
    zarówno HID jak i MIFARE będą po prostu zbyt drogie i wykorzystasz w takim
    systemie może 0,01% ich możliwości. Do takich celów stosuje się unique i
    pastylki dallasa.
    Jeżeli myślisz o poważnym systemie kontroli dostępu (KD), systemie
    rejestracji czasu pracy(RCP), rozbudowanym systemie lojalnościowym, systemie
    elektronicznego biletu, karty miejskiej, systemie jakiegoś innego dokumentu
    elektronicznego w dodatku systemie zabezpieczającym Twoje interesy np przed
    możliwością dostarczania kart przez konkurencję to wtedy pod uwagę należy
    brać marki takie jak HID, MIFARE czy inne bardziej zaawansowane rozwiązania
    oraz zabezpieczać system od dwóch stron: nośnika i systemu odczytu i
    przetwarzania danych. Do tego dochodzą jeszcze dodatkowe uwarunkowania
    fizyczne jak zasięg (short range, long range), czas dostępu i obsługi
    nośnika, odporność na błędy i zakłócenia. Wszystko to przkełada się też
    oczywiście na ceny systemów.
    --
    Jackare

  • 3. Data: 2009-08-10 07:56:03
    Od: ąćęłńóśźż <u...@w...eu>

    Dzieki.
    A jak jest z tzw. Facility code?
    Mozna go dograc do istniejącej karty Unique, czy musiałby to zrobić producent?
    JaC

    -----

  • 4. Data: 2009-08-10 09:14:47
    Od: "Jackare" <...@s...de.pl>

    Dzieki.
    A jak jest z tzw. Facility code?
    Mozna go dograc do istniejącej karty Unique, czy musiałby to zrobić
    producent?
    JaC

    Nie siedzę w temacie w głębokich szczegółach technicznych, ale z tego co
    wiem do unique'a niczego się nie dogra na etapie personalizacji karty. Karta
    jest przeznaczona tylko do odczytu i wszystkie informacje w IC'ku zapisuje
    producent. Być może są jakieś mutacje lub rozszerzenia unique'a które
    umożliwiają zapisanie czegoś podczas personalizacji karty, ale ja osobiście
    nic o tym nie wiem.
    --
    Jackae

  • 5. Data: 2009-08-10 10:10:24
    Temat: Re: Karty RFID, a karty HID. [BTW]
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Jackare wrote:
> [...]
    > rozszerzenia unique'a które umożliwiają zapisanie czegoś podczas
    > personalizacji karty, ale ja osobiście nic o tym nie wiem.

    teoretycznie dla pełnej szczelności systemu to indywidualny kod powinien być
    automatycznie wgrywany na etapie produkcji chipów lub wypalany poprzez
    zniszczenie odpowiednich ścieżek. to takie moje dwa grosze. Bo pojawienie
    sie na rynku gołych chipów które można nagrać spowodowało by że system
    stałby sie kompletnie bezsensowny.

    Swoją droga dziwie sie do dzisiaj czemu komórki nie maja tak
    przygotowywanego niezmiennego kodu IMEI.

  • 6. Data: 2009-08-10 11:36:50
    Od: "Jackare" <...@s...de.pl>

> [...]
    > automatycznie wgrywany na etapie produkcji chipów lub wypalany poprzez
    > zniszczenie odpowiednich ścieżek. to takie moje dwa grosze.
    I tak jest.

    >Bo pojawienie sie na rynku gołych chipów które można nagrać spowodowało by
    >że system stałby sie kompletnie bezsensowny.

    No właśnie. Tak jak pisałem może jest jakaś mutacja czyli kod producenta +
    jakaś dodatkowa, niezależna przestrzeń do zapisu. Karty unique kupuje się
    gdziekolwie i można je tylko odczytać, ułady czytników tak samo - można
    kupić i oprogramować. Kartę jak pisałem można personalizować graficznie i na
    pewno można "dozbroić" w dodatkowe narzędzia typu kod kreskowy, mozaika,
    pasek magnetyczny.
    W przypadku Mifare'a aby coś zrealizować konieczna jest umowa z philipsem
    umożliwiajaca zakup narzędzi programistycznych do programowania układów
    MFRC500 i pokrewnych. Żeby w ogóle taką umowę podpisać należy spełnić kilka
    różnych warunków. Podobnie jest z innymi zaawansowanymi producentami
    systemów idendtyfikacji. Przynajmniej kiedyś tak było.
    Może niech wątkotwórca powie do czego mu to potrzebne (jaką funkcjonalność
    lub jaki system chce zrealizować) to będzie wiadomo w jakim kierunku
    rozmawiać.
    --
    Jackare

  • 7. Data: 2009-08-10 11:47:03
    Od: ąćęłńóśźż <u...@w...eu>

    Kod Facility (ang. Facility Code):
    Załączenie funkcji kod Facility powoduje, że kontroler przyznaje dostęp do
    pomieszczenia nie tylko kartom zarejestrowanym w jego pamięci, lecz również wszystkim
    tym, których wybrana część kodu jest zgodna ze zdefiniowanym w kontrolerze Kodem
    Facility (liczba 0-255).

    Ponoć niektóre karty dają mozliwość dogrywania kodu facility, podobnie niektóre np.
    drukarki oraz niektóre czytniki mają wbudowaną funkcję dogrywania kodu.
    JaC

    -----

    > Może niech wątkotwórca powie do czego mu to potrzebne to będzie wiadomo w jakim
    kierunku rozmawiać.

  • 8. Data: 2009-08-10 12:20:24
    Od: "Jackare" <...@s...de.pl>

[...]

    A jesteś pewien że to się odnosi do unique'a? Przy kartach mifare i hid
    będziesz miał funkcjonalność facility code dostępną na pewno. Jeżeli miałbyć
    wybierać pomiędzy tymi dwiema ostatnimi w oparciu o przesłanki ekonomiczne,
    to mifare będzie NA PEWNO tańszy od HIDa i na pewno łatwiej dostępny i na
    pewno w krotszym czasie.
    Powiedz lub zadzwoń: opracowujesz koncepcję systemu, wymagania, szukasz
    dostawcy rozwiązań? Jeżeli chcesz znać konkrety w tej materii zadzwoń do
    mnie na 602 633 105 a ja cię pokieruję do odpowiednich osób które już
    odpowiedzą na wszystkie twoje pytania o ile nie będą one naruszać jakiejś
    wiedzy tajemnej lub innych tajemnic których im ujawniac nie wolno:) . Priv
    wpisany w źródle nie działa - tylko telefon.
    --
    Jackare

  • 9. Data: 2009-08-10 13:14:31
    Od: ąćęłńóśźż <u...@w...eu>

    Kart (unique) już jest wydanych około tysiąca co najmniej.
    W grę mogłoby wchodzić dogranie kodu facility, ale jesli to jakoś bardzo
    skomplikowane, to trudno.
    Jak głeboko w łańcuchu dostawców trzeba dojść, żeby zamówić karty z konkretnym kodem
    facility?
    Jakby co z Hongkongu już odpowiedzieli, że w ich kartach kodu nie ma ;-)))
    JaC

    -----