  • 1. Data: 2017-04-14 10:07:39
    Temat: Klej do drewna
    Od: Kris <k...@g...com>

    W wolnych chwilach odnawiam stary poniemiecki mebel i są tam elementy drewniane które
    muszę skleić.
    Czy jest jakiś "expressowy" klej do drewna żeby po połączeniu dwóch drewnianych
    elementów i krótkim ich przytrzymaniu już trzymał?
    Do tej pory wikol używałem ale wymaga on ściśnięcia dwóch elementów i tak kilka
    godzin.
    Tu mam takie elementy że ściskami stolarskimi nie ma możliwości ich dłuższego
    ściśnięcia a dociskanie łapami przez pół godziny mi się nie uśmiecha.

  • 2. Data: 2017-04-14 10:37:51
    Temat: Re: Klej do drewna
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2017-04-14 o 10:07, Kris pisze:
> [...]
    ściśnięcia a dociskanie łapami przez pół godziny mi się nie uśmiecha.

    Rozumiem, że mebel to nie zabytek i nie zależy Ci na zachowaniu wierności?

    Kleje chemoutwardzalne: jakieś żywice. Tylko nie przesadź z utwardzaczem
    albo przyśpieszaczem, bo Ci może zastygnąć nagle i nieoczekiwanie w
    trakcie układania albo i przed.

    Warstwa możliwie cienka, na przedwojennej zasadzie "klej najlepij
    trzyma, jak go nima".

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 3. Data: 2017-04-14 11:26:05
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu piątek, 14 kwietnia 2017 10:37:52 UTC+2 użytkownik Adam napisał:

    > Rozumiem, że mebel to nie zabytek
    Taki przedwojenny, poniemiecki klamot;)

    >i nie zależy Ci na zachowaniu wierności?

    Wierności w sensie wyglądu jak najbardziej mi zależy
    Ale dla wierności nie ma znaczenia czym klejone.

    > Kleje chemoutwardzalne: jakieś żywice. Tylko nie przesadź z >utwardzaczem albo
    przyśpieszaczem, bo Ci może zastygnąć nagle i >nieoczekiwanie w trakcie układania
    albo i przed.

    Ok rozeznam temat

    > Warstwa możliwie cienka, na przedwojennej zasadzie "klej >najlepij trzyma, jak go
    nima".

    A to to wiem;)
    Dzięki

  • 4. Data: 2017-04-14 11:54:28
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 14.04.2017 o 10:07, Kris pisze:
> [...]
    ściśnięcia a dociskanie łapami przez pół godziny mi się nie uśmiecha.

    Jak masz cierpliwość wytrzymać 20 minut, to możesz użyć Poxipol, albo
    takie coś epoksydowe:
    https://e-kleje.pl/kleje-epoksydowe/95-szybkowiazacy
    -plynny-klej-epoksydowy-multibond-1201.html
    Ja bym radził kupić pasy do ściągania:
    http://www.abcmocowan.pl/produkt/pasy-sciagajace-do-
    bagazu/
    do tego kilka kawałków styropianu i można większość klejonych elementów
    fajnie docisnąć. Nie wiem, jaka tak jest u Ciebie konkretna sytuacja i
    czy takim pasem się uda ścisnąć.
    Osobiście wikol uważam za bardzo dobry klej do drewna.
    Jacek

  • 5. Data: 2017-04-14 13:03:53
    Od: s...@g...com

    W dniu piątek, 14 kwietnia 2017 10:07:40 UTC+2 użytkownik Kris napisał:
> [...]
    ściśnięcia a dociskanie łapami przez pół godziny mi się nie uśmiecha.

    Nie nie nie nie!

    nie kombinuj z zywicami. W sumie ci wyjdzie co chcesz ale imho nie warto.

    Klejenie drewna polega na dwu sprawach:
    Dobre dopasowanie i klej tak aby był ale nie za grubo.

    Zrób sobie test:
    weź dwie deseczki, oczysc, posmaruj klejem i po prostu poloz jedna na drugiej.

    I potem sprawdz na ile mocno sie skleiły bez docisku.

    Zobaczysz ze docisk jest potrzebny tylko jak masz duże szpary albo bardzo nierówne
    elementy.

    Jesli masz jakieś czopy (tenon) to wogole ich nie musisz sciskać.
    Jak masz box jointa to tez nie.
    Ale jak masz half lap to warto lekko scisnąć aby kleuj nie bylo za duzo...

    Mozesz kupic szybki klej "wikolowy" on łapie juz po 3-4 minutach a po 20-tu jest
    prawie gotowy (tak czy siak i tak potrzebuje 24h na poprawne związanie).
    W castoramie czy innym obi (bo praktiker chyba zdycha) taki kupisz.

    Nawazniejsze jest to czy jestes w stanie tak odrestaurowac ten mebel aby szpar nie
    miał. Bo jak jest to krzesło i czopy sie wypracowały i są cienkie to klejenie ci za
    duzo nie da. Nawet jak naklajstrujesz zywicy.
    Podobnie jak drewno jest słabe to żaden klej ci nie pomoże jak on sie nie ma czego
    trzymać (np. klejenie czegos do gipsu jest besensu).

    Poszukaj se jakichs książek o renowacji. Tam taki temat będzie zaadresowany szerzej.

    Często po prostu częśc trzeba wymienić i namordować sie aby wyglądała na starą albo
    nadkleić drewnem które potem sie obrabia aby znowu uzyskać ciasne pasowanie.

  • 6. Data: 2017-04-14 14:09:04
    Od: Tornad <t...@g...com>

    W dniu piątek, 14 kwietnia 2017 13:03:54 UTC+2 użytkownik s...@g...com napisał:
> [...]
    nadkleić drewnem które potem sie obrabia aby znowu uzyskać ciasne pasowanie.

    Pozwolcie, ze się dolepie do tego pytania. Ja mam poważniejszy problem bo
    potrzebuje skleic beton. Scislej zakleić pekniecie w scianie nośnej budynku.
    Dawniej robilo się to stosując "epidian 5". Produkowany w Sarzynie, bardzo
    dobry wręcz znakomity klej - zywica epoksydowa o dużej wytrzymalosci i
    reologicznie trwala.

    Pytanie czy te zywice można jeszcze gdzies kupic? Albo czy ten zakład
    (strategiczny) w Sarzynie jeszcze istnieje czy tez wzorem naszych hut, kopalni
    i całego przemyslu, został za czapke gruszek sprzwdany czyli roztrwoniony by
    naszym zachodnim przyjaciolom i "sąsiadom" nie robily konkurencji?

    Z dawnych lat zostało mi z litr tej zywicy, która o dziwo nie zmienila ani
    lepkosci ani koloru, musi co jeszcze jest aktywna. Ale utwardzacz do niej
    skamienial, zesechł się na kosc i go ni-mam. Czy gdzies można go kupic? W
    castoramach i innych tego typu, młodzi asystenci-doradcy, nie maja o tym
    zielonego pojęcia.
    Ty madrze i piszesz, mysle, ze na ten temat tez cos mozez wiedsziec. Ale i do
    Wszystkich czytających ten watek swa prosbe kieruje.

    Za informacje będę dzwieczny.

    Pzdr
    Tornad

  • 7. Data: 2017-04-14 14:50:46
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 14.04.2017 o 14:09, Tornad pisze:

> [...]
    > Ty madrze i piszesz, mysle, ze na ten temat tez cos mozez wiedsziec. Ale i do
    > Wszystkich czytających ten watek swa prosbe kieruje.

    Nie wiem, czy to jest tylko ta sama nazwa, czy ten sam produkt ale proszę:
    https://www.farbyjachtowe.pl/komplet-zywica-epidian-
    5-utwardacz-pac-1-8kg-p-616.html
    Jacek

  • 8. Data: 2017-04-14 17:17:13
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .04.2017 o 10:07 Kris <k...@g...com> pisze:

> [...]
    > Tu mam takie elementy że ściskami stolarskimi nie ma możliwości ich
    > dłuższego ściśnięcia a dociskanie łapami przez pół godziny mi się nie

    Czemu nie chcesz użyć montażowego np z serii pattex fix?

    TG

  • 9. Data: 2017-04-14 17:45:25
    Od: Tornad <t...@g...com>

    W dniu piątek, 14 kwietnia 2017 14:50:47 UTC+2 użytkownik Jacek napisał:

    > Nie wiem, czy to jest tylko ta sama nazwa, czy ten sam produkt ale proszę:
    > https://www.farbyjachtowe.pl/komplet-zywica-epidian-
    5-utwardacz-pac-1-8kg-p-616.html
    > Jacek
    To jest to. Nazwa i producent się zgadza wiec tubke utwardzacza sobie kupie
    i te zywice "wyrobie". Za Gierka była tania jak barszcz teraz ceny sa
    kapitalistyczne. Ja tym kleiłem beton, latałem dziury, mieszałem z kulkami
    rozdrobnionego styropianu uzyskując sztywne i lekkie struktury, zalewalem
    elektronikę, wykonywałem szklano epoksydowe izolacje a nawat przewijałem
    spalone cewki do glosnikow dużej mocy. Zalane uzwojenia transformatorow nie
    drgaly i nie buczaly co zapewnialo im praktycznie wieczna trwalosc. Zywica
    epidian 5 spoko znosila temperatury grubo ponad 100 stopni, co umozliwialo
    tzw. "przewoltowanie" cewek i zwiększenie mocy. A co najwazniejsze nie
    smierdziala. No może w wiekszej ilości troche, myszami, ale nie wrednie. Mysle,
    ze do renowacji mebli tez się nada. Noge od lawo-stolu, która ze 30 lat temu
    ta zywica unieruchomilem, jeszcze się trzyma. Tyle, ze musialem dodac nieco
    maczki krzemianowej jak wypełniacza a stol odwrocic do gory nogami bo zywica
    wolno wiazala i normalnie po tej nodze przed zelowaniem, zaczela splywac.

    Bardzo dziekuje za zainteresowanie i cenna wiadomość.

    Pzdr
    Tornad

  • 10. Data: 2017-04-14 17:53:47
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Jako wypelniacza zeby nie splywalo dodaje sie cementu.