  • 11. Data: 2023-07-17 09:01:14
    Temat: Re: Klimator
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 17.07.2023 o 08:23, Cavallino pisze:

    > 34.
    > Przecież to nie jest do chłodzenia.

    A do czego? Do wytwarzania bryzy? I głównie efekt "chłodzący" pochodzi z
    tego wilgotnego podmuchu?

    Robert

  • 12. Data: 2023-07-17 10:10:50
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    > A do czego? Do wytwarzania bryzy? I głównie efekt "chłodzący" pochodzi z
    > tego wilgotnego podmuchu?

    Dokładnie.

  • 13. Data: 2023-07-17 12:19:56
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Marcin Debowski napisał:

    > Chłodzenie to to jest, tyle że słabo z sensem. Jak komus się chce,
    > mozna policzyć z ciepła parowania wody, uwzględnić grzanie silnika,
    > przeliczyć na kubaturę pomieszczenia. Pewnie wyjdzie jakaś mało
    > istotna róznica in minus.
    >
    > Jedyny sens takiego chłodzenia jest wtedy, gdy stosunkowo duże ilości
    > tej wody rozpylane są tak, że parują na wyjściu z wentylatora i ten
    > podmuch jest uzywany do miejscowego chłodzenia na wolnym powietrzu.
    > Pewnie taki powiew będzie miał z 1-3C (strzelam) poniżej otoczenia.

    Ja używam klimatyzacji ewaporacyjnej do obniżania temperatury na tarasie
    i w ogrodzie. Na różne sposoby -- ale jeśli komuś zależy na dokładnych
    obliczeniach, weźmy jako przykład umieszczone pod okapem dachu dysze do
    wytwarzania mgły wodnej. Tam jest przepływ około 60 litrów na godzinę.
    Jeśli nie ma wiatru, mgła opada w dół, a gdy w upały powietrze suche,
    nie dociera nawet do ziemi. Czyli wszystko odparowuje. Ciepło parowania
    wody to niecałe 2500 kJ/kg (zależy od temperatury). To daje 150 MJ/h,
    a inaczej mówiąc około 40 kW mocy chłodzącej.

    To obniża temperaturę o dobrych kilka stopni. I jest "metodą suchą"
    -- zużycie wody minimalne, wzrost wilgotności też nie jest specjalnie
    odczuwalny. Jak zapuszczę wodne rozpylacze do podlewania, to już nie
    jest "metoda sucha". Woda, która nie odparowała w powietrzu, spada na
    glebę. Stamtąd też dalej paruje i w efekcie ją chłodzi. Zjazd temperatury
    jest radykalny. Tu już nie podejmuję się dokładnego liczenia, mogę tylko
    szacować. Są to setki kilowatów mocy chłodzącej, a jeśli wyjdzie więcej
    niż megawat, to też mnie nie zdziwi.

    Nie że ja pierwszy na ten pomysł wpadłem. Jak to działa w skali makro,
    można się przekonać jadąc do Alhambry. Tam arabscy inżynierowie
    ochłodzili w ten sposób solidny kawał terenu. Ale co tam pomysły jakichś
    ciapatych sprzed wieku -- niektórzy realizuja pomysły własne i chłodzą
    taras "chłodem odpadowym" powstającym przy grzaniu basenu. Na pewno też
    te moce i energie dobrze oszacowali, a nawet policzyli.

    Jarek

    --
    Tu zawżdy chłodne wiatry z pola zawiewają,
    Tu słowicy, tu szpacy wdzięcznie narzekają.

  • 14. Data: 2023-07-17 12:39:51
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    > Nie że ja pierwszy na ten pomysł wpadłem. Jak to działa w skali makro,
    > można się przekonać jadąc do Alhambry. Tam arabscy inżynierowie
    > ochłodzili w ten sposób solidny kawał terenu.

    Ale my (raczej) o budynkach - tam też wodę leją?

  • 15. Data: 2023-07-17 12:42:30
    Od: Mateusz Viste <m...@...invalid>

    dn. 17.07.2023 o 12:19, Jarosław Sokołowski napisał:
    > Nie że ja pierwszy na ten pomysł wpadłem.

    Pamiętam, że jak 30 lat temu na wsi przez parę dni trzymało się
    nieboszczyka w domu (coby rodzina i znajomi mogli przyjść
    ostatni raz porozmawiać), to pod stołem na którym leżał stawiano miskę
    z wodą. Jak mniemam właśnie w celu chłodzenia.

    Mateusz

  • 16. Data: 2023-07-17 13:04:02
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Cavallino napisał:

    > Ale my (raczej) o budynkach - tam też wodę leją?

    "Wy", czyli kto? Różni tu różne rzeczy piszą, nie o wszystkich
    wiem, bo nie wszystko czytam. Jednak obok Sekcji Mieszkalniczej,
    ograniczającej się do wnętrza budynków, aktywni są też ci, co
    traktują dom i ogród jako integralną całość. Szczerze mówiąc, to
    mnie zawsze interesowało bardziej. Choćby ze względu na szersze
    spektrum rozmaitych postaw (nie tylko klejenie epidianem kamyczków
    w ogrodzie miało dla mnie wartość poznawczą).

    Natomiast co do chłodzenia ewaporacyjnego, to nie chodzi w nim
    o lanie wody. To nie Usenet. Temperaturę wnętrz obniżano przez
    pobór powietrza wentylacyjnego ze studni. Fontanna w hallu mogła
    być dodatkiem.

    Jarek

    --
    ne lejem, ne lejem
    zabrali nam pisuar

  • 17. Data: 2023-07-17 13:04:50
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mateusz Viste napisał:

> [...]
    > ostatni raz porozmawiać), to pod stołem na którym leżał stawiano
    > miskę z wodą. Jak mniemam właśnie w celu chłodzenia.

    Cel nie zawsze jest tożsamy ze skutkiem. Moc chłodząca takiej
    miski nie jest zabójcza. Ja podejrzewam, że woda w tym przypadku
    ma pozafizyczne uzasadnienie, magiczne może (po wodzie głos się
    lepiej niesie?). Co nie wyklucza późniejszych prób racjonalizacji.

    Jarek

    --
    Umarł Maciek umarł
    Już leży na desce

  • 18. Data: 2023-07-17 13:17:00
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    >Temperaturę wnętrz obniżano przez
    > pobór powietrza wentylacyjnego ze studni.

    W sensie nadal wykorzystywania efektu wody?
    Patrz, tego nie wiedziałem.
    To że arabskie budowle są wentylowane w tego typu kominach to tak, ale
    że pod takim kominem była studnia, a cały efekt brał się od wody, to już
    nie.

    Dobrze wiedzieć....

  • 19. Data: 2023-07-17 13:30:32
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Cavallino napisał:

> [...]
    > To że arabskie budowle są wentylowane w tego typu kominach to tak,
    > ale że pod takim kominem była studnia, a cały efekt brał się od

    Pewnie, że dobrze. Według elementarnej wiedzy geograficzno-klimatycznej
    temperatura na kilku metrach pod ziemią stabilizuje się na poziomie
    średniorocznej dla danego miejsca. W Andaluzji oznacza to jakieś 25°C.
    Nie ma tam znanegu u nas "chłodu piwnicznego", nie ma zimnego zsiadłego
    mleka do obiadu. Woda źródlana też nie taka zimna. Ale połaczenie tego
    wszystkiego z odbieraniem ciepła parowania wody (które jest ogromne),
    daje dobre efekty.

    --
    Jarek

  • 20. Data: 2023-07-17 14:10:37
    Od: a a <m...@g...com>

    On Monday, 17 July 2023 at 13:30:35 UTC+2, Jarosław Sokołowski wrote:

> [...]

    "Według elementarnej wiedzy geograficzno-klimatycznej
    temperatura na kilku metrach pod ziemią stabilizuje się na poziomie

    co za bełkot

    "W Andaluzji oznacza to jakieś 25°C.

    around 11°/12° C.
    Andalusia has a predominantly warm, Mediterranean climate1. The average temperature
    during the winter is around 11°/12° C