    Subject: Re: Kocioł gazowy - wymiennik miedziany
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    From: Uzytkownik <a...@s...pl>
    Date: Tue, 10 Sep 2019 17:48:15 +0200

    W dniu 2019-09-10 o 03:22, Jacek pisze:
    > Nie zamierzam zwariować śledząc ciągłe zmiany przepisów. Jak kocioł
    > był montowany w łazience, to nie było takiego zakazu.

    Raczej ten kto montował nie wiedział o istnieniu takiego zakazu. Wiem o
    tym zakazie przynajmniej od 15 lat.

    Ale znam też przypadki głupoty sprzed kilku lat, gdzie właściciel jednej
    z największych firm instalatorskich zamontował w swoim prywatnym,
    starym, niewielkim domku taki kocioł.

    Kto jak kto, ale gość, który prowadzi tak dużą firmę i montuje ludziom
    kotły gazowe powinien znać przepisy jak pacierz.

    Dom ten wyremontował pod wynajem. Tak się złożyło, że wynajęła go moja
    koleżanka. Co ciekawsze kocioł był zamontowany w łazience, a w kuchni
    okap z wentylatorem i wyciągiem do komina. Koleżanka poprosiła mnie,
    abym jej naprawił instalację elektryczną, bo brakowało zasilania w kilku
    gniazdkach. Później poprosiła mnie, abym jej podłączył nowy okap, bo
    tamten był stary i brzydki, co też uczyniłem. Kiedy wszedłem do łazienki
    to aż włosy mi stanęły na głowie, plecach i na piętach. Jedyne co mogłem
    zrobić to odłączyć przewód od okapu, aby komuś nie przyszło do głowy go
    podłączyć do prądu. Na następny dzień zamontowałem jej detektor czadu i
    wytłumaczyłem co ma robić, kiedy zacznie sygnalizować. Miała też
    porozmawiać z właścicielem domu, aby zmienić ten kocioł. Po kilku
    miesiącach, dziewczyna zadzwoniła do mnie z podziękowaniami, że być może
    uratowałem jej i jej córkom życie. Cofnęły się spaliny, uruchomił się
    detektor. Koleżanka wraz z córkami uciekły na podwórko. Wezwała straż
    pożarną. Jak się okazało stężenie czadu w kuchni wielokrotnie
    przekraczało bezpieczny poziom, a w łazience było tak duże, że po kilku
    wdechach, czad mógł kogoś zabić.

    > No czytałem i nie ma tam ani słowa o zakresie czynności serwisowych.
    > Nadal pozostaje wiara, że serwisant zrobi co trzeba.

    Bo w instrukcji użytkownika nie ma informacji o czynnościach
    serwisowych, ponieważ użytkownikowi tych czynności wykonywać nie wolno.

    Ale w każdej takiej instrukcji znajdziesz informację, że kocioł musi być
    serwisowany, a czynności serwisowe może dokonywać tylko i wyłącznie
    osoba posiadająca stosowne uprawnienia.

    > No logiczne. Jak widziałem, że serwisant odkurzył wnętrze kotła i
    > przedmuchał okolice palnika to wniosek był oczywisty.

    I już nic więcej nie widziałeś?

    Nie widziałeś jak serwisant sprawdza ciąg kominowy?

    Nie widziałeś jak sprawdza spaliny i ustawia zespół gazowy?

    > Bzdury.

    Jak rozumiem masz tam wszędzie podłogówki, sprzęgło hydrauliczne i
    odpowiednio wydajną pompę, dzięki czemu uzyskujesz różnicę pomiędzy
    zasilaniem, a powrotem 5'C?

    > Nie wiem. A co to ma do rzeczy>
    > Sąsiad ma już czwarty kocioł, z czego pierwszy był produkcji
    > rzemieślniczej jeszcze z PRL, drugi miał z otwartą komorą spalania a
    > dwa kolejne kondensacyjne. Mieszka tak długo, jak ja i widzę, że
    > współczesne kotły nawet 10 lat nie mogą wytrzymać.
    > Jacek

    Jak się szuka najtańszych to tak jest. Znam takie tanie kotły, które
    padały już po 5-8 latach.

    Co zaś się tyczy sąsiada to jak możesz wiedzieć, że tylko u Ciebie są
    problemy? Przecież jednoznacznie wynika z Twoich wypowiedzi, że nie
    pytałeś sąsiadów dlaczego te kotły tak często wymieniali.