    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Date: Sun, 14 Sep 2014 10:49:34 -0700 (PDT)
    Subject: Re: Kocioł idealny
    From: Miki <m...@g...com>

    W dniu niedziela, 14 września 2014 01:14:09 UTC+2 użytkownik dolniak napisał:
    > 1 Pionowy wymiennik, najlepiej rurowy, nawrotny.
    >
    > Jeśli masz sporo miejsca nad kotlem,to tak.Ale czyścić często i tak warto.
    >
    > .2 Stały ruszt wodny
    >
    > Porażka.w poprzednim,mialowym od niego się zaczęlo...teraz będzie to samo-ale tak
    na szybko innego pieca nie bylo.Wyjmowany jest bardziej praktyczny.Niedawno
    -użytkownik-opisal modyfikację.Krótko:wodny poprawia sprawność,skracając żywotność.No
    i czyścić trzeba.

    > 3. Podajnik umożliwiający spalanie groszku, peletu i miału - obecnie mam ślimakowy,
    ale nie daje rady z miałem. Czy tłokowy byłby lepszy?

    > Bylby lepszy ale i droższy.Dodatkowo mial ma ten feler,że bardzo pyli,choćby nie
    wiem jak z dmuchawą kombinowal(+czyszczenie).Ja mieszalem mial z groszkiem i szlo na
    ślimaku.No,chyba że kamień się w miale trafil.

    > Widzialem piec bez retorty.Podajnik ślimakowy pchal do rynny,na końcu rynny byl już
    ciemny popiól.Wlaściciel byl nim zachwycony(tzn przy mnie chwalil).Nie mialem jednak
    okazji sprawdzić zachwytów.

    > 4. Automatyka sterująca całością, nie musi być specjalnie wyszukana, ale 2 strefy
    czasowe (dzień/noc) o różnych temperaturach powinny być dostępne.

    > To może być klopot,bo standardowe sterowniki takich kaprysów nie
    przewidują.Przerabiając samemu stracisz gwarancję na calość.

    > Ale można zamówić sterownik u producenta(w tym kraju robią)Tak samo jak piec "pod
    siebie"-w rozsądnych granicach/kosztach.Poszukaj kotla u producenta,przynajmniej
    będzie o marżę tańszy,a dogadasz szczególy

    > Pozdro dolniak

    Miejsca mam dosyć, a wlot do komina mam na wysokości ok. 2m, więc można wstawić nawet
    wysoki kociołek.

    Obecnie użytkuję kocioł Klimosz Ling Kombi o mocy 42 kW. Tani nie był, ale ma wiele
    zalet - pomijając czyszczenie z pyłu oraz podajnik.
    Tu jest fajny przekrój tego kotła - zaznaczam, że nie jestem związany ze sprzedawcą
    ani z marką:
    http://klimosz.pl/image/w174-h133-c/media/site/2014/
    04/02/Combi_B_przekroj_2014_www.KLIMOSZ.jpg
    Zasyfia się góra, tam gdzie te pionowe żeberka.

    A co do rusztu wodnego śmiem się nie zgodzić - jest rewelacyjny. Inna sprawa, że ten
    kocioł to nie jest spawany blaszak, tylko żeliwniak. Na wymiennik mam 10 lat
    gwarancji, które już niestety minęło...

    Co do zbierania się sadzy na wymienniku to mam proste rozwiązanie - co jakiś czas
    wrzucam trochę suchego drewna lub koksu na ruszt i otwieram dolne drzwiczki - po
    kilku godzinach nie ma śladu po sadzy, zostaje tylko suchy pył.

    Widziałem te podajniki rynnowe / korytowe - ale podobno nie dopalają dokładnie. Miała
    wyjść kolejna wersja, w której to usprawnili, ale nie znam szczegółów.

    Myślałem, że oddzielna temperatura na dzień i noc to standard w obecnych
    sterownikach... A tu widzę postęp idzie... do tyłu.

    Pozdrówka
    Miki