    From: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Kogeneracja
    Date: Sun, 1 Jan 2023 22:29:35 +0100

    W dniu 31.12.2022 o 18:19, M M pisze:
    > Co by było gdyby połączyć na wspólnym wale silnik od cinquecento (+ instalacja LPG)
    z silnikiem trójfazowym (jakieś kilka kW i ~1400 obr/min). Jak sądzicie, da radę w
    roli rozrusznika po podłączeniu do sieci a potem (po dodaniu gazu) jako prosument?
    Ciepło z układu chłodzenia w kaloryfer, jako wspomaganie drogiego grzania
    elektrycznego. Trzeba by takie coś postawić w ogródku zachowując bezpieczną
    odległość od zabudowań, ale nie wymaga nasłonecznionego miejsca i działa w zimie
    (jakby podłączyć butlę z czystym propanem). Co ewentualnie może pójść nie tak? Czy
    to jednak zbyt mało trwały silnik (szybko zostałby zajechany) by zabawa mogła się
    opłacać?
    silnik z auta, powiedzmy ze nie kosztuje nic, ma cenę złomu, ale ma też
    przejechane wiele kilometrów. taka elektrociepłownia na lpg ma go
    dorżnąć. ile taki stary silnik jeszcze przepracuje motogodzin? Załóżmy
    że "przejedzie" jeszcze 100tyś km. Dla okrągłego liczenia załóżmy że
    samochód w godzinę zrobi 100km, więc "wydoli" 100 000 /100 = 1000
    motogodzin. Jak się gdzieś walnąłem - proszę o korektę
    załóżmy ze będzie pracował tylko 12 godzin dziennie, ale przez 6
    miesięcy w roku. 12x180=2160godzin. czyli na seson potrzeba takie 2
    silniki. może nie tyle że potrzeba, bo on może przejechać nie 100tyś,
    ale 200tyś - pytanie czy nie ulegnie awarii w wigilie? Ale raz na sezon
    - wymiana silnika na 100%.
    Czy wobec tego, jest się nad czym zastanawiać? Bo moim zdaniem, tylko
    jeśli jest mowa o ogrzewaniu/zasilaniu firmy trudniącej się utylizacją
    samochodów.

    ToMasz